שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף י

סרטון דף יומי

להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(י. רבע עליון – עד יא. שורה 3)

חלק א – תפילה מול תורה

(אגב זה שהזכרנו שצריך להתפלל עם חגורה כחלק מההכנה לתפילה, מובאת סוגיה שמזכירה את ההכנה לתפילה על חשבון לימוד תורה)

  • האם טוב להאריך בתפילה על חשבון לימוד תורה?
    רב המנונא היה מאריך, אמר – זמן תפילה לחוד זמן תורה לחוד.
    רבא – לא! מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה?
  • האם להתכונן לתפילה על חשבון הלימוד?
    ר' ירמיה – מיהר בלימוד כדי להתכונן לתפילה,
    ר' זירא – לא! מסיר אוזנו משמוע תורה, גם תפילתו תועבה (משלי כח).

 

(י. לפני האמצע)

חלק ב – דין

  • מה נחשב תחילת הדין (שאם התחילו בערב שבת אין מפסיקים) –

אם כבר יושבים בדין – משיתחילו הצדדים בטענותיהם
אם זה הדין הראשון להיום – משיתעטפו בטליתותיהם.

  • דין מול תורה (מקביל לדיון הקודם על תפילה מול תורה) –
  1. רב אמי ורב אסי היו מפסיקים בלימוד ומכריזים שמי שצריך לדון שיבוא.
  2. רב חסדא ורבה בר רב הונא – עסקו בדין כל היום ולא למדו והתעצבו (רש"י 1),
    עודד אותם רב חייא בר רב מדפתי שלומדים ממשה רבינו שכל דיין שדן דין אמת לאמיתו נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית.
  • עד איזה שעה צריכים הדיינים לשבת בדין?
    רב ששת – עד שעת הארוחה העיקרית של היום,
    שלתלמידי חכמים זה בשעה השישית ("אשריך ארץ שמלכך בן חורים, ושרייך בעת יאכלו" (קהלת).

[אגב זה – ברייתא: פירוט של זמני הארוחה לאנשים שונים:
לודים – שעה ראשונה (רעבתנים)

גזלנים – 2 (רעבתנים אבל גם עייפים)
יורשים – 3 (לא עובדים),
כל אדם – 4,
פועלים – 5,
ת"ח – 6.
מכאן ואילך כזורק אבן לחמת, אא"כ טעם משהו בבוקר.

(י. רבע תחתון)

חלק ג – תפילה בבית המרחץ

(אולי אגב שהמשנה הזכירה לא להיכנס למרחץ סמוך למנחה, שמע יפספס את התפילה, אז עכשיו עוסקים בזה שיכול להתפלל גם במרחץ עצמו).

  • רב אדא בר אהבה – מותר להתפלל בבית המרחץ.

קשה – בחדר השני (שחלק ערומים) והפנימי (שכולם ערומים) של בית המרחץ – אסור!

תשובה:

  1. רב אדא ב"א התכוון למרחץ ריק.

דחייה – גם זה אסור!

  1. רב אדא ב"א התכוון למרחץ חדש שרק הוזמן לזה.

דחייה – והרי לגבי שירותים גם זה ספק!
תשובה – בשירותים זה ספק, במרחץ זה מותר.

(י: 1+)

  • איסור שאילת שלום בבית המרחץ

הברייתא שאסרה תפילה בבית המרחץ אסרה גם שאילת שלום בחדר הפנימי (איפה שכולם ערומים).

וכן רב המנונא בשם עולא, כי שלום הוא שמו של ה' – "ויקרא לו ה' שלום" (שופטים).
ואילו לומר נאמן מותר, כי זה לא שמו של ה' אלא רק תיאור – "הא-ל הנאמן" (דברים ז).

מי שאמר שנאמן מותר הוא רבא בר מחסיא – רב חמא בר גוריא – רב.
אז עכשיו אגב זה נראה עוד מימרות שלו.

 

(י: רבע)

חלק ד – מימרות של רבא בר מחסיא – רב חמא בר גוריא – רב:

  • הנותן מתנה לחברו צריך להודיעו

שה' אומר למשה להודיע לישראל על מתנת השבת (הכוונה לא לדיני שבת, שזה ברור שצריך לומר להם, אחרת לא ידעו, אלא לכך שמדובר במתנה טובה) – "ואתה דבר אל בני ישראל לאמור, אך את שבתותי תשמורו, כי אות היא ביני וביניכם לדורותיכם, לדעת כי אני ה' מקדישכם".

וכן רשב"ג – הנותן פת לתינוק צריך להודיע לאימו

ואיך יודיע?
יעשה לו כחול סביב העין,
ואם חוששים לכשפים – יעשה עם המתנה שנתן.

אך קשה – רב חמא בר חנינא – אין צריך להודיעו, כפי שה' לא אמר למשה שקרן עור פניו!
תשובה – בדבר שעתיד להיגלות – לא צריך, בדבר שלא יתגלה (שכר השבת) – צריך.

[ואגב, רב חסדא הבטיח לתת מתנות כהונה שקיבל למי שסיפר לו מימרא בשם רב,
ורבא בר מחסיא סיפר את ההלכה הזו ונתן לו,
ואמר לו רבא ב"מ מימרא נוספת – המעיל יקר למי שרגיל ללובשו", כך אתה עם המימרות של רב,
ואמר רבא ב"מ – המימרא השנייה יפה מהראשונה ואם היה לי עוד מתנות כהונה הייתי נותן לך…].

(י: רבע תחתון)

  • לא להעדיף אחד מהילדים (כמו יעקב ויוסף).
  • עדיף לשבת בעיר חדשה מישנה (צברה פחות חטאים),
    כמו צוער שהיתה צעירה בשנה אחת מסדום (51, 52).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.