סיכום הדף היומי, בבא בתרא קכג
(קכב: 2 שורות מלמטה – קכג: 2 שורות לפני השורות הרחבות)
א. בכור נוטל פי שניים – הכוונה כשני אחים, ולא פי שניים בכל הנכסים (2/3). מקור: 1. "ריבוי מ"בהנחילו את בניו". 2. יוסף שהפך לבכור קיבל פי שניים (מקור: "שכם אחד על אחיך", וגם – "אפרים ומנשה כראובן ושמעון").
ב. למה נתנה הבכורה ליוסף? 1. ר"ש ב"נ – כהכרת הטוב של יעקב ליוסף שכלכל אותו במצרים. 2. ר' יונתן – כי באמת הכורה הייתה אמורה להיות לבני רחל, ונתנה ללאה כי הרבתה בבקשת רחמים, והוחזרה לרחל כי מסרה הסימנים ללאה.
ג. מספר בני יעקב – בפירוט יש 69, אך בסיכום 70. 1. ר' חייא ב"א – זאת התאומה של דינה. 2. ר 'אבא ב"ת – זו יוכבד שנולדה בין החומות.
ד. יעקב מוכן לעזוב את לבן ולהתמודד מול עשו רק כשיוסף נולד ("…ובית יוסף להבה ובית עשו לקש"), וכל מלחמה בה נצחו ישראל את עמלק, היו מעורבים בה בני יוסף (מנשה).
5 Responses
הרב אורי שלום
קודם כל, תודה רבה על השיעורים (למרות שכמו שאתה רואה אני בפיגור קל אבל העיקר הכוונה…)
יש לי שאלה לגבי ראובן- ידוע לי שיש דף (אני חושב שבמסכת שבת) שדן באנשים שאינם חטאו. "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה…" וכו'.
למיטב זכרוני יש גם אמירה כזו על ראובן.
כיצד זה מסתדר עם ההסבר שניתן בדף זה על חילול יצועי אביו?
בתודה מראש
ראובן
אכן יש אמירה כזאת גם על ראובן, אך זאת [b]מחלוקת[/b] שם (גם בתנאים (שבת נה ע"ב, רש"י שם – לדעת ר' אליעזר ור' יהושע – חטא, ולרבן גמליאל ולר' אלעזר המודעי – בקש לחטוא ולא חטא).
וגם לר' שמואל בר נחמני, בעל המימרא "כל האומר… חטא אינו אלא טועה", לא כולם מבינים שמתכוון כפשוטו. חיפוש מהיר בגוגל של "כל האומר דוד חטא" יביא לך עשרות מאמרים בכיוונמים מגוונים מאוד.
ממש מוסבר בצורה נפלאה
ובמיוחד עם המצגת -מדהים
אני מבין אפילו דפים שלא למדתי
ישר כח גדול
בס"ד
חזק וברוך
אתה עושה עבודת קודש מדהימה !!!!!!!!
רק מנסה את ההערות