להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(נב: משנה – נד. במשנה למטה)
(נג. רבע)
חלק א – האם מותר לשים מרדעת על חמור בתוך רה"י? (הנושא: טירחה בשביל בהמה)
כאן לא מדובר בכלל בדיני הוצאה, אלא לפי התוס' באיסור טירחה.
והשאלה – האם מותר טירחא יתירה בשביל למנוע צער לבהמה ו/או בשביל לתת לה תענוג.
- A. מרדעת (למנוע צער)
ר' חייא בר רב אשי – מרדעת מותר, וכן רב (לפי קל וחומר של ר' זירא) ושמואל.
- B. טרסקל (תענוג) –
רב – מותר,
שמואל – אסור (וכן שמע ר' זירא מר' בנימין בר יפת בשם רי"ח).
- C. אוכף
ברייתא (בסעיף A) – לא מורידים אוכף בידיים אלא נותנים לה ליפול.
בגמרא:
(נג. שליש עליון, לעיל A)
שלב א –
רב אסי בר נתן הבין שזה משום טירחא,
וממילא – אם אסור להוריד, כל שכן שגם אסור לשים.
ולכן שאל את ר' חייא בר רב אשי – למה לשים מרדעת מותר ולשים אוכף אסור?
לגמרא אין כאן תשובה, אלא רק שר' חייא בר רב אשי סובר כרב (אז אולי רב תנא ופליג).
(נג. שליש תחתון)
שלב ב –
הגמרא עצמה שואלת את אותה השאלה על כל המתירים במרדעת.
- באמת מותר גם לשים אוכף (או כי מותר לתענוג, או כי גם זה נחשב מניעת צער)
ורק להוריד אסור לטרוח, כי אפשר בלי (יתן לזה ליפול). - רב פפא (כדעת שמואל ורי"ח):
למניעת צער מותר (מרדעת), לתענוג אסור (אוכף). - D. קושיות על הדעות השונות:
- ברייתא א – קושיא על האוסרים טרסקל
לא יצא הסוס וכו'… ולא סייחים בטרסקלים שבפיהם.
משמע שברה"י מותר – משום תענוג.
תשובה: מדובר בסייחים קטנים, ואצלם זה לא לתענוג אלא למניעת צער.
(דילוג נג: 1+ עד 10+)
- ברייתא ב –
טיפול במכה: מותר לסוך ולפרכס מכת אדם, אך לא של בהמה.
משמע שבבהמה אסור גם בצער (קשה על כולם)
תשובה: מדובר בסוף ריפוי המכה, ומשום תענוג אסור – כשמואל ורי"ח (ורב תנא ופליג). - ברייתא ג –
אדם או בהמה שאחזם דם, האם מותר להעמידם במים קרים –
אדם – מותר, בהמה – אסור.
שוב משמע שלבהמה אסור גם במקום צער.
תשובה: שם האיסור לא משום טירחה, אלא איסור רפואה בשבת (משום שחיקת סממנים),
ולאדם מותר כי נראה כמיקר, אל בבהמה לא, כי אינה נוהגת להקר.
(אך קשה:
A. הרי כשיש חשש שיפסיד את בהמתו חז"ל לא גזרו?
(לכן אם הבהמה מחוץ לתחום, קורא לה, ולא חוששים שיצא מתחום שבת להביאה בידיו).
תשובה: מדובר שהיא בתחום שלו אך לא בשלה, ועדיין אסור לו להביאה בידיו, אך זהו איסור פחות ולא חששו מזה.
- B. יש מחלוקת האם בכלל גזרו שחיקת סממנים בבהמה – [1]
ת"ק אוסר, ר' אושעיא מתיר, והלכה כר' אושעיא.
חלק ב – במה בהמה יוצאה
א. המשנה (נב: למטה)
ת"ק –
- חמור יוצא במרדעת קשורה (נועדה לחמם – לבוש).
אם לא קשורה – חוששים שיפול ויטלטל ד' אמות.
הגבלות בגמרא: (נג. 1+)
- a. שמואל: והוא שקשורה מלפני שבת, אחרת נראה כמשוי (רש"י).
וכן מוכח מהמשנה + ברייתא מפורשת.
b. אוכף – בברייתא הנ"ל (נועד לישיבה, וגם קצת מחמם) –
ת"ק – לא (משוי),
רשב"ג – מותר (כי גם מחמם),
אבל שלא יקשור מסריכן או עם רצועה תחת זנבו, שנראה כעומד לשאת משוי. - זכרים יוצאים לבובים –
בגמרא (לג: 10-) :
רב הונא – קשורים בזוגות,
עולא – עור שמגן על ליבם מזאבים (והגמרא מסבירה שהזכרים צעמבנים את הזאבים בהליכתם הגאוותנית).
רנבי"צ – עור שמכסה את זכרותם, שלא יעלו על נקבות.
- רחלות
שחוזות – קושרים האליה למעלה, כדי שיעלו עליהם הזכרים (לג: 4-)
כבולות – שקושרים האליה למטה, שלא יבואו עליה הזכרים (וכן התלונן חירם לשלמה על הערים שנתן לו, ונקראו "ארץ כבול", שלרנבי"צ הכוונה שהקרקע לא עושה פירות).
כבונות – מכסים את הצמר שלא יתלכלך.
- עיזים צרורות – מכסים את דדיהם לייבוש החלב או לשמירת החלב.
ר' יוסי –
הכל אסור
(אולי שמא יפול, ואולי כי דברים כאלה לא נחשבים שמירה, ואולי כי דבר שנועד לשמירה לדעתו נחשב משוי).
חוץ מרחלים כבונות – שנועד לשמור על הצמר
ר"י –
עקרונית כת"ק,
אבל לגבי עיזים צרורות הוא מחלק:
צרורות לייבש – מותר,
צרורות לחלב – אסור, כי לא קושרים מהודק ושמא יפול ויטלטל.
ולהלכה:
(נד. באמצע)
רב – הלכה כר"י,
שמואל – 2 גרסאות:
- הלכה כרי"ס.
- כר"י בן בתירא בברייתא – שעקרונית סובר כר"י,
אך כיוון שאנשים לא ידעו למה שם את הכיסוי – לכן גזרו ששני המצבים אסורים.
(ויש גורסים שלא אמרו כמו מי הם במשנה, אלא פשוט אמרו את הדינים שמתאימים לאותם תנאים).
רבין-רי"ח – הלכה כת"ק.
בברייתא א – (נג. רבע תחתון)
יוצא:
אגד על מכה וקשישין על שבר – הבהמה עצמה צריכה אותם, זה כמו לבוש
שליא מדולדלת – נחשב חלק מהגוף.
לא יוצא:
- סוס בזהרורית שבין עיניו – לנוי – משוי (רשב"א: כי זה לא הנוי הרגיל אצל סוסים)
- (בן אדם זב בכיס שלו – ברור שזה משוי).
- סייחים בטרסקל – משוי
- בהמה בסנדל – אמנם זה לבוש, אבל שמא יפול ויטלטל.
- ולא בקמע, אע"פ שהוא מומחה.
וזו חומר בבהמה מבאדם.
(נג: 1+)
שואלת הגמרא – הרי במשנה בדף ס. משמע שאדם יוצא בקמע מומחה?
תשובה – מדבר בקמע שמומחה לאדם אך לא לבהמה,
כי לבהמה אין "מזל" וזה לא עושה כלום, ונחשב משוי.
ואם כן – במה הדין של בהמה חמור יותר?
הכוונה שהוא חמור לעניין סנדל, לא לעניין קבע.
- עיזים בכיס שבדדיהם,
(נג: באמצע)
הגמרא מקשה מזה שיש ברייתא שאומרת שכן יוצאות,
(וכן אפשר להקשות מת"ק במשנתנו!)
תשובות:
- A. עקרונית יוצאות, אלא ש:
- בברייתא האוסרת הכיס לא קשור טוב וחוששים שיפול.
- הברייתות כר"י: הברייתא המתירה בלייבש, הברייתא האוסרת בלחלב.
- B. רב יוסף: זה מחלוקת עקרונית:
זה בדיוק המחלוקת במשנתנו: לת"ק יוצאות, לר"יס נחשב משוי.
- פרה במחסום שבפיה,
- סוס בזנב שועל – נגד עין הרע.
התירוץ של רב יוסף יעזור לנו גם להבין למה לאסור את פרה במחסום וסוס בזנב שועל – שהברייתא כר' יוסי).
לשאר התירוצים נצטרך לומר שמא יפול.
[1] הגמרא לא מביאה את זה כקושיא, אך בפועל יותא שזו קושיא על התירוץ שמדובר באיסור שחיקת סממנים, שהרי להלכה אין איסור כזה בבהמה.