סיכום הדף היומי, בבא בתרא קל
(קל. במשנה – קלא. שורה 2)
מתי ניתן לשנות ירושה שלא כדיני התורה:
א. את חלק הבכורה לא ניתן להעביר לאף אחד.
ב. לגבי הירושה הרגילה, יש 3 רמות (מהקל לכבד): 1. העברה למי שממילא יורש בפועל, ולתת לו יותר. 2. העברה למי שיש לו פוטנציאל ירושה, אך מישהו אחר קודם לו. 3. העברה לאדם זר.
ג. המשנה בקכו: – רבנן לא מאפשרים גם ברמה 1.
במשנה בקל. – לכאורה רבנן לא מאפשרים ב2-3 (אז נדייק שב1 כן), ורי"ח בן ברוקה מאפשר ב-1, אז אין מחלוקת ביניהם!
תשובות: 1. רי"ח ב"ב מאפשר גם ברמה 2 (ורבנן בקל. ברמה 1, אך ראה הערה למטה).
2. רי"ח ב"ב מאפשר רק ברמה 1, וכל המשנה היא רי"ח ב"ב (ורבנן – גם ב1 לא מאפשרים).
ג. מקור ההעברה של רי"ח ב"ב – 1. ביום הנחילו את בניו. 2. לא יוכל לבכר – שלא נלמד קו"ח מהירושה הרגילה לחלק הבכור, שנאמר (בטעות) שגם שם יכול להעביר.
ד. לפי מה פוסקים מהרב – "הלכה" או "מעשה", ובברייתא צריך את שניהם – "הלכה למעשה".
תגובה אחת
את התשובה הראשונה לשאלת הגמרא הסברנו לא ממש לפי רשב"ם:
[i]רי"ח ב"ב מאפשר גם ברמה 2 ורבנן בדף קל. ברמה 1.[/i]
רשב"ם אומר שכאן הגמרא לא רוצה ליצור שלוש דעות שונות (כך ע"פ מהרש"א), ולכן גם רבנן אצלנו לא מאפשרים לשנות אפילו ברמה 1. אך אם כן, מה עם הדיוק בדעת רבנן? (למה הם דיברו על רמה 2 ולא 1)? מסביר רשב"ם שעשו כן כדי להודיע כוחו של רי"ח ב"ב שהוא מאפשר אפילו ברמה 2!
(כלומר תשובת הגמרא – אל תדייק ברבנן שגם ברמה 2, אלא רמה 2 נכתבה ברישא רק בשביל רי"ח בב", אך רבן עצמם, כמו במשנה בקכו:, לא מאפשרים שינוי בירושה אפילו לא ברמה 1.