בבא בתרא קלד, סיכום הדף היומי
(קלד. אמצע – קלה. אמצע)
א. אדם לא נאמן לומר שפלוני הוא אחיו ושיירש עם שאר האחים, אלא רק המעיד יחלוק עמו.
ב. אב נאמן לומר שזה בנו , ויירש עם האחים (מיגו שיכל לת לו מתנה, ובדף קכז: – גם פסוק).
ג. אב נאמן שזה בנו כדי לפטור את אשתו מחליצה גם כשידוע שיש לו אחים, מיגו שיכול לגרשה.
ד. האם נאמן לומר שגרשה? רב יוסף – כן, בדעת רי"ח יש סתירה מה אמר, ולכן – אביי: אולי זה מחלוקת בדעת רי"ח, אך אפשרות נוספת: אין סתירה ונאמן מכאן ולהבא ולא למפרע. לפי"ז, האם כשהעיד שגרשה לפני חודש לא נאמן כלל או שכן נאמן להבא (פלגינן דיבורא)? מחלוקת.
3 Responses
רבינו גרשום (אמנם כותב זאת רק על "גדול שבכולם", אבל מסתמא הכוונה גם לקטן שבכולם).
"גדול שבכולן יונתן בן עוזיאל "
אמרת שיש מחלוקת ראשונים אם מדובר בכולן ממש או בין הבינוניים.
מי מהראשונים סובר שבין הבינוניים?
רבינו גרשום (אמנם כותב זאת רק על "גדול שבכולם", אבל מסתמא הכוונה גם לקטן שבכולם).