לעלוי נשמת אביו של אחד הלומדים, משה ניסן בן יצחק ז"ל
ולעילוי נשמת אמו של אחד הלומדים, הומא בת אליצפן ע"ה, שהיתה רעיה נאמנה ואמא מסורה לשני בניה, וגידלה אותם לדרך ארץ אהבת אדם ורכישת השכלה
להקדשת שיעור ליחצו כאן
סיכום הגמרא, בבא בתרא קמז
(קמו: במשנה – קמז: מתחת לאמצע)
א. הייחוד במתנת שכיב מרע – 1. רק אחרי שמת (עד אז חוזר בו). 2. בדיבור פיו (בלי מעשה קניין).
ב. מתנת שכיב מרע זה רק בהנחה שנתן כי חושב שימות. איך יודעים? 1. כי אמר. 2. כי יש אומדנא (-כי נתן את כל נכסיו).
מיהו התנא שהולך לפי אומדנא – 1. ר"נ – ר"ש ב"מ (באדם שנתן נכסיו לאחר כי חשב שבנו מת, שאם חי – המתנה בטילה (וגם רבנן יסכימו אם הזכיר בפירוש את בנו המת בעת הנתינה). 2. רב ששת – ר"ש שזורי (ות"ק) – שאם אמר "כיתבו גט", אם הוא הולך למות, מניחים שהתכוון שגם יתנו.
ג. מה המקור שמקנה בדיבור פיו?
גישה א – פסוקים – 1-2: ממילים מיותרות בפרשיית הירושה, 3-4 – מדמויות ש"ציוו לביתם" לפני שמתו.
גישה ב – תקנת חז"ל (רבא-ר"נ) – כי שלא תיטרף דעתו, ועשאוה כשל תורה (לכן אם מעביר חוב ע"י מתנת שכ"מ, לא יכול למחול ללווה).
ד. ימים שהם סימן לשאר השנה: עצרת (בהיר/מעונן), שמיני עצרת (כיוון הרוח) וראש השנה (קר/חם).
3 Responses
תודה כמו שכתב יום טוב.
אבקש אם אפשר לראות תמונה של כבוד הרב או בעזרת השם לראות את הרב מוסר שיעור בהופעה חיה.
תודה וחודש טוב.
אני חושב שעדיף לראות את הסרטון עם התרשים מאשר את מעביר השיעור, כך מרוויחים הבנה טובה יותר ומסודרת יותר בסוגיא. מה גם שהשיעור עובר עריכה, דבר שאינו שייך אם נעלה שיעור מוסרט, כיוון שיהיו הרבה קפיצות.
שבת שלום!
ב"ה
בשמי, ואני חושב שאני גם פה לציבור, הריני להודות לרב אורי שליט"א על המאמץ המיוחד בימים האחרונים שהשיעור יופיע כבר בתחילת היממה של אותו דף.
על אף שהרב היה חולה בימים האחרונים, כפי שכתב לנו, בכל זאת התאמץ לטובת הציבור שביקש להקדים את השיעורים.
איחולי, בשמי ובשם כל הקהל, שהרב יהיה בריא תמיד, ויוכל בלא שום טירדות ומתוך הרחבה והרחבת הדעת להפץ מעינותיו חוצה, והנעימנו בשיעוריו המתוקים.