שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קטז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(קטז. רבע – קטז: במשנה)

חלק א – האם מצילים גליונות ריקים?

כמו השוליים שמעל ומסביבי לעמודות.

ראיות:

  • ראיה שלא: ספר תורה שבלה או נמחק, אם אין 85 אותיות לא מצילים.
    רואים שלא מצילים בגלל החלק הריק.

דחייה:

  1. אם בלה, גם הגיליון בלה, וברור שלא מצילים.
  2. אם נמחק, השטח של המקום שהיו אותיות ודאי מאבד מקדושתו.
  3. ומה עם השוליים? מדובר שאין שוליים.

4 – ראיה שכן: השוליים מטמאים את הידיים.

דחייה – שם השוליים הם חלק מספר תורה שלם.

5 – ראיה שלא: הגליונין וספרי מינין – לא מצילים.

דחייה:

  1. הכוונה לגיליונים של ספרי מינים.
    דחייה: פשיטא!
  2. הכוונה שספרי מינים הם כמו הגיליונים שלהם – שלא מצילים.
    אבל גיליונין של ספרים כשרים – אולי כן.

 

(קטז. מתחת לאמצע)

חלק ב – ספרי מינים

א. ברייתא –

האם מצילים? ת"ק – לא.
גם לא ממים ומפולת, ורש"י – גם לא ביום חול.

האם שורפים באופן יזום?
ת"ק – משמע שלא.
           רי"ס – שורפים, ללא האזכרות (אותן גונזים).
           ר"ט – שורפים עם האזכרות (אין באזכרות קדושה).
           רי"ש – שורפים כולל האזכרות (אולי יש קדושה, אבל מוחקים כדי להשכין שלום בין עם ישראל וה', קל וחומר משמוחקים את מגילת הסוטה).

 

ב. דיונים

  1. A. האם שורפים את ספרי בי אבידן? לא ברור.
    B. בי אבידן – רב ורבא לא הלכו, שמואל ומר בר יוסף הלכו (וזה סכנה).
    C. סיפור: ר"ש ואחותו (אימא שלום) הוכיחו שפילוסוף אחד כן לוקח שוחד בדין.

 

(קטז: רבע)

חלק ג – לא קוראים בכתובים בשבת

א. סברות –
במשנה – שלא יתבטלו משיעור ההלכה בבית המדרש.
ר' נחמיה (מסוף הסוגיא) – להפנים שאסור לקרוא בשטרי הדיוטות.

ב. הקלות

רב – אחרי השיעור מותר.
ושמואל – גם אחרי אסור.

והרי בנהרדעא כן קראו במנחה, אז ודאי ששמואל התיר?
תשובות:

  1. צריך לשנות:
    רב – מותר מחוץ לבית המדרש,
    שמואל – מותר אחרי השיעור, וכן עשו בנהדרעא.
  2. לא צריך לשנות,
    ובאמת שמואל כרב שמותר אחרי השיעור.
    ומה ששמואל אמר שאסור – זה לשיטת ר' נחמיה, שהסברא משום שטרי הדיוטות, וזה אסור כל השבת ובכל מקום.

 

 

5 Responses

  1. בס"ד יום חמישי ב' מנחם אב
    לומד בהנאה באתר ד, יומי
    לצערי נראה שדילגתם על דף קטו תחילת פרק כל כתבי
    אודה לתשומת הלב זלצמן דוב
    רחובות
    הוא אינו מצוי בדפי הטבלאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.