להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי שבת קמט
(קמח: במשנה למטה – קנ. במשנה)
חלק א – משנה: אסור לקרוא ברשימת אורחים או מנות לסעודה
א. למה?
רב ביבי – שמא ימחק,
אביי – שמא יקרא בשטרי הדיוטות (רש"י כאן – של מקח וממכר).
מאי בינייהו?
שמא ימחק | שמא יקרא | ||
א. כתוב במקום גבוה (בכותל)
הנחות: קשה – רבה (יב:) אמר שיש לא פלוג (לגבי שלא קוראים לאור הנר שמא יטה, גם בנר גבוה). | לא חוששים | חוששים | |
ב. כשכתוב במקום נמוך בכותל הנחות: | חוששים | לא חוששים (כי כותל לא דומה לשטר) | |
ג. כשחקוק בלוח ולא בדיו.
הנחות: | לא חוששים | חוששים [וכן מוכח בברייתא שבחקוק בכותל לא גזרו (כי לא דומה לשטר, ואין חשש שימחק), אבל בטבלה גזרו (כי דומה לשטר)].
| |
דחיית כל האפשרויות: למה שלא נאמר ששני החששות קיימים? | |||
ד. כתוב במקום גבוה בכותל הנחות: 2. המחלוקת האם בכתב גבוה גוזרים בכל זאת שמא ימחוק. | רב ביבי: גוזרים שמא יכתוב(לא לפוג) | אביי: לא גוזרים שמא יכתוב (לא אומרים לא פלוג) | אין חשש (לא דומה לשטרות). |
ואיך הם חולקים על רבה שאמר שיש "לא פלוג"? זו מחלוקת תנאים בברייתא (שהגמרא מסבירה שמדובר בכתב גבוה בכותל) – | ת"ק – אסור | ר' אחא – מותר | |
ומצינו מחלוקת דומה בתחום אחר: אסור להסתכל במראה ממתכת לא קבועה, שמא יחתוך שערה עם שפת המראה. | ת"ק – אסור (לא פלוג), | ר"מ – מותר (לא אומרים לא פלוג). |
(קמט. 10-)
אגב האיסור שמא יקרא בשטרי הדיוטות
ב. ת"ר – דיוקן והכתב שמתחתיו –
בדיוקן אסור להסתכל גם ביום חול – "אל תפנו אל האלילים" – אל תפנו אל דבר הבא מדעתכם (שבני אדם המציאו אותם. אלילים – חלילים – חללי הלב) (רש"י).
בכתב שתחת הדיוקן אסור לקרוא בשבת – שמא יקרא בשטרי הדיוטות.
מכאן שאיסור הקריאה רחב מאוד (לא רק בענייני מקח וממכר).
(קמט. 4-)
חלק ב – הגרלות
א. הגרלת מנות בסעודה
במשנה:
מותר לעשות הגרלה על מנות בתוך המשפחה, אבל לא מנה גדולה מול קטנה,
אך אם זה לא בתוך המשפחה – אסור גם במנות דומות.
סברא:
כיון שעושים הגרלה, בזה מראים שמקפידים זה על זה,
וכיוון שמקפידים – אז אמר ר"י-שמואל שאנשים שמקפידים שיושבים לסעודת שבת יכולים לעבור על איסור מידה, משקל מנין, לווים ופורעים ונותנים ריבית (אם לווים סאה בסאה).
שאלות:
- אם מקפידים, אז גם במשפחה אסור?
תשובה: במשפחה הכל שייך לאבא,
[הראיה: שבתוך המשפחה מותר לאבא לקחת ריבית, כי ממילא הכל שלו]
ולכן (שני הסברים בראשונים) –
או – לא יבואו לחלק במידה מדויקת או ללוות וכו'.
או – כיון שהכל של האבא – מותר למדוד, כי זה לא לצורך מקח וממכר.
- אם כך, למה אסור מנה גדולה מול קטנה?
תשובה: אכן במשפחה מותר גם את זה.
ומה שכתוב שאסור – זה מחוץ למשפחה, וזה אסור גם ביום חול – מדין משחק בקוביא.
ב. הגרלות בקודשים
"מטילין חלשים על הקודשים" –
מותר לכהנים לחלק את מנות הבשר ביניהם בהגרלה.
כי אמנם עקרונית אמור להיות אסור כנ"ל,
אבל חז"ל לא רוצים שיריבו סביב החלוקה, לכן התירו הגרלה ("ועמך כמריבי כהן" – הכהנים נוטים לריב).
"אבל לא את המנות"
ר' יעקב בריה דבת יעקב: אסור הגרלה על מנות של קרבנות מאתמול (
סברות בראשונים:
1. היו צריכים להגריל אתמול
2. רק קרבן שעשייתו דוחה יו"ט מגרילים ביו"ט).
פשיטא?
תשובה: אולי רוצים למנוע מריבה גם במצב כזה, קמ"ל.
(קמט: שליש)
חלק ג – אגדתות (נבוכדנצר חורז את כולם)
א. עוד מאמר מר' יעקב בריה דבת יעקב –
אדם שגרם לאחר להיענש (גם אם בצדק) – אין מכניסים אותו למחיצתו של הקב"ה.
מקור:
- רוחו של נבות שגרמה עונש לאחאב והוצאה ממחיצתו של הקב"ה.
דחייה – אולי שם זה כי שיקר לאחאב.
- צדקיהו שגרם עונש לנבוכדנצר, שאנס אותו.
דחייה –
- הפסוק מדבר רק על נבוכדנצר.
- צדקיה נאנס ולא עשה שום דבר שגרם לעונש לנבוכדנצר.
- "גם ענוש לצדיק לא טוב".
(קמט: שליש תחתון)
ב. מניין שחלשים זה הגרלה
"חולש על גויים" – שנבוכדנצר היה עושה הגרלה איזה מלך ישכב עמו משכב זכור בכל יום.
ג. עוד על נבוכדנצר –
רי"ח –
- רי"ח – כל ימין של אותו רשע לא נמצא שחוק בפה כל בריה.
- אסור לעמוד בביתו של אותו רשע.
רב יהודה – רב:
- כשביקש לשכב עם צדקיהו, נמשכה ערלתו 300 אמה.
- כשהלך לגיהנום נבהלו שאר יושבי הגהנום שמא בא למשול עליהם.
יצתה בת קול שהוא הולך להיות איתם ולא במצב נעים יותר מהם.ד - איך שבת נוגש, שבתה מדהבה – מתייחס לביטול המס של בבל –
- "מדהבה" – מדוד והבא (את המס)
- מאוד מאוד הבא בלא מידה.
- ר"י-רב ירמיה ב"א – "ורבו יתירה הוספת לי" (דניאל ד) – מלמד שקיבלת כח חדש מיוחד על החיות, לכן רכב על אריה והשתמש בנחש כאפסר.