להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי שבת קנ
- האם מותר לדבר ולהרהר בעניני חול בשבת
- אם המשנה אסרה לאדם לשכור בעצמו פועלים, ברור שאסור לו גם לבקש מחברו שישכור עבורו?
- תירצו של רב פפא – חבר גוי.
- קושיית רב אשי על התירוץ הזה – הרי אמירה לגוי היא שבות
- תירוצו של רב אשי – גם בחבר יהודי, והחידוש של המשנה שמותר לומר בדרך רמז וכפי שהסביר רבי יהושע בן קורחה.
- הרהור בדברי חול בשבת
- האם רבי יוחנן סובר שרק דיבור אסור והרהור מותר? הרי בבית המרחץ ובבית הכסא אסור להרהר בדברי תורה
- בהרהור בדברי תורה בבית הכסא ובבית המרחץ, ישנה חומרא מיוחדת, מכיוון שהתורה אומרת, "והיה מחניך קדוש" , ולכן אסור אפילו להרהר בדברי תורה במקומות אלו.
- "ולא יראה בך ערוות דבר", הכוונה לדיבור, כלומר שרק דיבור נאסר ולא הרהור.
- המילים "ולא יראה בך ערוות דבר", מלמדות שאסור לקרוא קריאת שמע כנגד גוי ערום.
- למה רב יהודה אסר לקרוא קריאת שמע דוקא מול גוי ערום ולא מול יהודי? היה עולה על הדעת שאולי דינו של הגוי יהיה שונה, "אשר בשר חמורים בשרם", קמ"ל שלא.
- אולי באמת דינו של הגוי יהיה שונה?
- לא. בנח שדינו היה כגוי "וערוות אביהם לא ראו" , כלומר שגם ערוות גוי נחשבת כערווה לכל דבר.
- מתי מותר לדבר בעיני חול בשבת
- האם באמת אסור לדבר בענייני מקח וממכר בשבת? הרי מצינו עניינים שונים שהתירו?
- כל הדברים שהגמרא הזכירה הם דברים שקשורים לקיום מצוה, ודיבור בענייני חול שקשורים למצוה מותר בשבת.
- "ממצוא חפצך ודבר דבר". דווקא חפצים שלך, חפציך אסורים, אבל חפצי שמים מותרים
- רב יהודה בשם שמואל, שסובר שמותר לאדם בשבת לחשב חשבונות שאין לו בהם צורך או תועלת מעשית.
- בדומה לכך מובא בברייתא, שמותר לחשב חשבונות שאין בהם תועלת מעשית כדברי שמואל. לעומת זאת, חשבונות של דברים שכבר היו או דברים שעתידים להיות אסור לחשב.
- קושיא מברייתא מברייתא אחרת, שאומרת שמותר לחשב בשבת חשבונות על דברים שארעו בעבר
- מתרצת הגמרא, מה שאסור הוא כאשר הפועלים עדיין לא קיבלו את שכרם. מה שמותר הוא כאשר הפועלים כבר קיבלו את שכרם.
- סיפור על החסיד
- החשכת התחום – הקדמה
- שמואל מחדש: שמותר לאדם לומר לחבירו בשבת שהוא מתכוון ללכת מחר לעיר אחרת. למרות שהגעה לשם כרוכה בחילול שבת, אין בדבר משום איסור של אמירת דברי חול בשבת.
- קושיא מדברי משנתנו – הבאת פירות לא כוללת איסור שבת – ניתן לשים מחיצות
- תירוץ: המשנה דיברה באופן שקוטף את הפירות ולכן יש בדבר איסור.
- קושיא מהבריתא של קש ותבן
- תירוץ: מדובר על תבן סרוח
- קושיא מדברי המשנה הבאה – עסקי כלה ומת
- תירוץ: אין יכולת תיאורתית לעשות את אותם הדברים ללא חילול שבת וממילא זו הסיבה שהמשנה אסרה.
- תירוץ: המשנה דיברה באופן שקוטף את הפירות ולכן יש בדבר איסור.
- קושיא מדברי משנתנו – הבאת פירות לא כוללת איסור שבת – ניתן לשים מחיצות
- שמואל מחדש: שמותר לאדם לומר לחבירו בשבת שהוא מתכוון ללכת מחר לעיר אחרת. למרות שהגעה לשם כרוכה בחילול שבת, אין בדבר משום איסור של אמירת דברי חול בשבת.
- דיני הבדלה
- איך המשנה התירה לקטוף מייד בצאת השבת ללא הבדלה על הכוס? "אתה חוננתנו" – לכאורה זה לא מספיק.
- רבי נתן בר אמי המשנה מדברת על הזמן בשנה שבו דורכים את הענבים בגת, ואז מצוי מיץ ענבים גם בשדה
- רבי אבא אמר לרב אשי – אומרים "המבדיל"
- הכלל של אבא שאול במשנה
- על מה מוסב הכלל של אבא שאול?
- על החלק במשנה שהתיר להחשיך על התחום כאשר המטרה היא לדבר שמותר לעשותו גם בשבת כמו לשמור על הפירות.
- לא יתכן
- אלא כוונתו של אבא שאול : מותר לי לומר לחברי לשמור על הפירות שלי שנמצאים מחוץ לתחום שלי, כך גם מותר לי להחשיך על התחום למטרה הזו.
- על החלק במשנה שהתיר להחשיך על התחום כאשר המטרה היא לדבר שמותר לעשותו גם בשבת כמו לשמור על הפירות.
- מה הכלל של אבא שאול מחדש.
- מותר לך לקרוא לבהמה והיא תבוא מאילה אליך לתוך התחום.
- בצרכי מצווה מותר לבקש מאדם אחר שכשתצא שבת ילך למקום מסוים ויביא את צרכי המצווה
תגובה אחת
נהנה מאד
לא מצליח להוריד דפי סיכום
תודה