{enclose sanhedrin_31.mp3}
להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן
סיכום הדף, תלמוד בבלי סנהדרין דף לא
(ל: 6 שורות מלמטה – לא: סוף פרק זה בורר)
א. צירוף עדויות מכחישות –
1. מכחישות בחקירות (זמן ומקום) – פסול.
2. מכחישות בבדיקות –
בנפשות – ר' יהודה – העדות פסולה, ר' חסדא – העדות לא פסולה אם זה דבר צדדי (צבע בגדים).
בממון – ר"י – כשרה רק אם זה דבר צדדי, נהרדעי – בכל מקרה כשרה (אפילו כסף חדש/ישן).
[מקור לנהרדעי – מרשב"א שלב"ה עדים של 100 ו-200 מצטרפים).
ב. מתי נגמר הדין שכבר אי אפשר להביא ראיות חדשות –
רשב"ג – אף פעם,
רבנן – 1. שקצבו זמן להביא ראיות (למשל 30 יום). 2. ששאלו אותו אם יש לו ראיות נוספות ואמר שאין.
ופסק רי"ח – בזמן קצוב – כרשב"ג, אך אם אמר שאין לו – כרבנן.
יוצאי דופן לרבנן – 1. ר"נ – יתום בנכסי אביו. 2. בראיות חדשות באמת כמו עדים מחו"ל.
ג. נאמנות שליש – רבא ור"נ נחלקו אם נאמן שהשטר של הלווה (שפרע את החוב), ויש ברייתא שכן, כי יש מיגו שיכל לשרוף השטר.
ד. תביעה ללכת לבית הוועד ולא לבי"ד המקומי – אמימר – רק המלווה יכול (אך הלווה יכול לדרוש הסבר בכתב של הפסק, כדי שיראה בבית הוועד).
תגובה אחת
לגבי הכחשה בבדיקות בדיני נפשות – רק נזכיר שבדף ט: ראינו מחלוקת תנאים (ע"פ משנה בדף מ.) שלבן זכאי זה פוסל את העדות ולרבנן לא.