להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף מה
(מה. במשנה עד מה: שליש תחתון)
חלק א – חמץ חסר חשיבות – האם צריך ביטול?
א. הדעות:
במשנה – חמץ בסדקי העריבה (כלי שלשים בו בצק): תלוי רק בכזית:
יש כזית – צריך ביטול,
אין כזית – לא צריך ביטול
ר"י-שמואל מוסיף עוד גורם – מיקום הסדק:
במקום שאין עשוי לחזק (דופן הכלי) – צריך ביטול,
במקום שעשוי לחזק (שולי הכלי, התחתית) – לא צריך ביטול.
ויש שתי גרסאות האם שמואל בא להקל או להחמיר:
גירסה מקלה –
כדי להחמיר צריך את שני הגורמים: כזית + דופן הכלי.
כדי להקל מספיק גורם אחד: או פחות מכזית או תחתית הכלי.
גירסה מחמירה –
כדי להקל צריך את שני הגורמים: פחות מכזית + תחתית הכלי.
כדי להחמיר מספיק גורם אחד: או כזית או דופן הכלי.
יוצא לסיכום:
שני גורמים להקל (פחות מכזית + תחתית הכלי) – לכו"ע לא צריך ביטול.
שני גורמים להחמיר (כזית + דופן הכלי) – לכו"ע צריך ביטול.
גורם אחד להקל ואחד להחמיר (בתחתית אבל כזית, או פחות מכזית אבל בדופן) –
לגירסה א – מקלים,
לגירסה ב – מחמירים.
והגמרא מביאה ברייתא לטובת כל כיוון.
(מה: 4+)
ב. קשיין אהדיי – מה עושים עם הסתירה בין הברייתות?
- רב הונא – צריך למחוק את הברייתא הראשונה (המקלה), והולכים לפי המחמירה.
- רב יוסף – זו מחלוקת תנאים:
כופת שאור (גוש) שייחד אותה לכיסא (דומה לכזית בתחתית הסיר)
ת"ק – עדיין צריך ביטול,
רשב"א – לא צריך ביטול.
דוחה אביי (חלקית) – זה נכון לגבי כזית בתחתית,
אבל מה לגבי פחות מכזית בצד – אולי בזה הם לא נחלקו?
- אביי: באמת שתי הברייתות מסכימות לדעה המקלה:
(בתחתית מותר גם בכזית, בדופן מותר רק בפחות מכזית),
איך זה יסתדר בברייתא המחמירה?
גם את הדופן צריך לחלק לשני אזורים:
החלק התחתון של הדופן – מותר אם אין כזית,
החלק העליון של הדופן – אסור אפילו אם אין כזית.
(ואילו בתחתית – מותר אפילו אם יש כזית).
(מה: באמצע)
ג. הלכה לגבי כופת שיאור –
קשה:
ר"נ-רב: הלכה כרשב"א – לקולא: שלא צריכה ביטול.
אך רי"צ בר אשי-רב – לחומרא: רק אם טח אותה בטיט.
תשובות:
- זו מחלוקת.
- אכן שניהם אמרו לחומרא: שאין הלכה כרשב"א.
(מה: מתחת לאמצע)
ד. האם שני חצאים מצטרפים לכזית?
- A. בעריבה (במקום שבו צריך כזית לאסור):
עקרונית לא מצטרפים,
אא"כ יש חיבור חזק ביניהם (כך שאם ירים את החיבור – החתיכות יעלו איתו).
- B. בבית:
(מקביל למקרה של בצד בחלק התחתון של העריבה – שאסור רק אם יש כזית).
לכן גם כאן עקרונית לא מצטרפים,
אבל מחדש עולא:
מחמירים – וכל שני חצאים מצטרפים גם אם לא מחוברים בחוט,
כי אולי יטאטא ואז יהיו ביחד.
בעו במערבא: בית ועלייה, בית ואכסדרה, בית לפנים מבית? תיקו.
תגובה אחת
קובץ אודיו חסר