להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף עו
(עה: במשנה – עו: במשנה)
[הקדמה:
כשאיסור והיתר מתערבבים בתבשיל – אם נאסרים (שאין פי 60) – הכל נאסר.
אבל בתנור או מחוץ לתנור – כשרוטב אסור נופל על צלי בשר למשל – לא הכל נאסר אלא רק אזור המגע (כדי נטילה – רוחב אצבע (שו"ע קה, ד).
כל המקרים שנראה בחלק זה הם במקרה של תנור (צלייה), ולכן כשאסור זה כדי נטילה].
חלק א – תתאה גבר או עילאה גבר
איתמר: כשאיסור נופל לתוך היתר או להפך, או כשבשר נופל לחלב או להפך:
אם שניהם חמים, או שניהם על האש – שניהם אסורים
(ואז כאמור: בתבשיל הכל אסור (כשאין פי 60), ברוטב על צלי – כדי נטילה).
אבל אם אחד קר ואחד חם, והם לא על האש – אז אחד מהם מנצח את השני:
רב – עילאה גבר (העליון) –
איסור שנפל על היתר – יאסור אותו,
היתר שנפל על איסור – לא נאסר, אבל צריך כדי קליפה (אם שייך – מוצק).
שמואל – תתאה גבר (התחתון) –
איסור שנפל על היתר – מותר (ורק צריך כדי קליפה כנ"ל),
היתר שנפל על איסור – אסור (הכל או כדי נטילה, כנ"ל).
(עו. 3+)
קושיות על שמואל ממשנתנו:
- שתי ראיות יחד –
(נגע חלק מהקרבן בחרס של התנור ונצלה ממנו – אותו מקום נאסר ויקלוף וישרוף).
נטף רוטב מהקרבן לחרס וחזר לקרבן – יטול את מקומו (=כדי נטילה).
וכן – נטף רוטב על סולת – יקמוץ את מקומו (=כדי נטילה, רק שכאן זה קצת יותר כי זה סולת).
הגמרא מניחה שהחרס והסולת קרים.
לפי רב מובן: הרוטב רותח ומחמם את החרס/סולת, ואז מתחמם ממנו ונאסר (כי נצלה מחרס).
אבל לפי שמואל הרוטב מתקרר וכלל לא נאסר!
תשובה: מדובר בחרס/סולת חמים.
- סך את הקרבן (אחרי הצלייה) בשמן תרומה – צריך לקלף.
לפי רב מובן – העליון (שמן) גובר ולא מתחמם כל כך, ומספיק כדי קליפה כנ"ל.
לפי שמואל קשה – התחתון אמור לגבור ו"ניתסר לגמרי", כלומר וצריך כדי נטילה.
תשובה: סכים במעט מאוד שמן, לכן כאן אפילו שהתחתון גובר – מספיק כדי קליפה.
(עו. שליש תחתון (תניא כוותיה))
ראיות לשמואל (שתתאה גבר) –
שתי ברייתות דומות (אחת לגבי איסור והיתר ואחת לגבי בשר וחלב),
ואת שתיהן הגמרא "מתקנת" בצורה דומה:
חם לחם – הכל אסור.
צונן לתוך חם – אסור (תתאה גבר),
חם לתוך צונן – כדי קליפה,
צונן לצונן – מספיק להדיח.
(עו. 10-)
חלק ב – מליח
בברייתות הנ"ל – בצונן מספיק להדיח.
אבל רב הונא (על בסיס שמואל) – אם מלח את האיסור – נחשב רותח יבש,
והוא תמיד אוסר כדי קליפה (בין למעלה בין למטה).
כמה מלח צריך?
רבא – עד כדי כך שא"א לאכול אותו בלי לשטוף,
[ולכן רב חיננא בריה דרבא מפשרוניא התיר גזול שנפל לכותח חלבי מלוח, כי לא היה כ"כ מלוח.
(וזה דווקא בגוזל חי וקר,
אך בצלי (רשב"א = חם) – אפילו שהתחתון גובר (שמואל),
עדיין צריך כדי קליפה, כדלעיל].
(עו. 1-)
חלק ג – ריחא
צליית בשר כשר וטריפה באותו תנור, כשלא נוגעים זה בזה, אם אחד מהם שמן:
רב – ריחא מילתא היא, והריח עובר הלוך וחוזר, והשחוטה נאסרת.
אפילו אם השחוטה היא השמנה והטריפה כחושה.
לוי – ריחא לאו מילא, ומותר,
אפילו אם הטריפה היא השמינה,
(וכשהיה בבית הריש גלותא צלה חזיר וגדי באותו תנור!)
(עו: 7+ – מיתיבי)
קושיא על לוי: אין צולים שני פסחים כאחד מפני התערובת.
למה?
לכאורה כי הריח עובר מאחד לשני, ויוצא שהפסח נאכל שלא למנוייו – כרב.
דוחה לוי – הבעיה לא של ריח, אלא שיתבלבלו בין הפסחים.
הראיה: שבהמשך כתוב – אפילו אחד גדי ואחד טלה.
ובעקבות הראיה גם רב צריך להודות שהברייתא אומרת שיש שתי בעיות:
גם מעבר של ריח – שאת אפשר לפתור אם צולה ב"כעין שתי קדירות" (עושה מחיצת גחלים בין הפסחים),
וגם חשש בלבול – שזה אסור גם אם אחד גדי ואחד טלה.
(עה: באמצע)
ב. כתנאי (מחלוקת תנאים מקבילה, משנה בתרומות) –
הרודה פת חמה מהתנור ושם על פי חבית תרומה –
ר"מ – אסורה לזרים – ריחא מילתא היא (כרב).
וגם רי"ס – ריחא מילתא,
אבל אוסר רק בפת שעורים כי רק בה הריח נשאר (שואבת).
ר"י – מותרת לזרים
לכאורה כלוי שריחא לאו מילתא,
אבל יאמר רב – גם לר"י ריחא מילתא,
ומה שר"י התיר זה דווקא בפת קרה או חבית סתומה.
אבל בפת חמה וחבית פתוחה – לכל התנאים אסור!
(כפי שהעמיד ר"ל).
ג. עוד דעות שריחא מילתא –
תני רב כהנא בר חיננא סבא – ריחא מילתא –
ולכן פת שאפאה עם צלי (שמן) בתנור – אסורה לאכילה עם כותח חלבי.
וכך גם רבא מפרזיקא לגבי דג שנצלה עם בשר, שאסור לאוכלו עם כותח חלבי,
(ומר בר רב אשי – גם לאכול את הבשר עצמו אסור, כי נצלה עם דג ונחשב כאילו אוכלם יחד כי ריחא מילתא).