{enclose sanhedrin_60.mp3}
להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן
סיכום הדף היומי, סנהדרין ס
(ס. רבע עליון – ס: 6 שורות מלמטה)
חלק א – המשך המקלל (המשך מדף נו.)
א. על איזה שם חייבים (בדף נו. – ר"מ – גם כינויים, רבנן – רק "שם המיוחד" – ארבעה אותיות). רב אחא בר יעקב – ארבעה אותיות. שתי גרסאות: 1. 4 ולא 2 (לא כינויים). 2. גם ב-4 ולא רק ב-42.
ב. המשך מהלך העדות בבית דין – לפני שהעד הגדול אומר את השם והקללה ששמע – כולם יוצאים, וכשאומר – הדיינים עומדים (לומדים מעגלון מלך מואב). וכששומעים הדיינים – הם קורעים (כמו חזקיהו ששמע את חירופי רבשקה מפי שבנא), וזה קרע שלא מתאחה (גזירה שווה מהקריעה של אלישע), והעדים לא צריכים לקרוע שוב (כמו שבנא).
ג. קללה מגוי/ כינוי – שמואל – לא קוראים, ר' חייא – כן קורעים (אך בזמן הזה לא, כי הגויים מרבים לקלל).
ד. מן הדין – עד יכול לומר "אף אני כמוהו" (ולכן כאן בקללה זה מספיק).
ה. המשנה כר"ע – שצריך לבדוק את כל שלושת העדים.
חלק ב – חיוב סקילה על עבודה זרה
מתי חייב – או כדרכה, או שלא כדרכה – בעבודה שבמקדש והשתחוואה. אחרת (למשל גיפוף ונישוק) – פטור.
המקור –
כדרכה (רש"י) – "וילך ויעבוד אלהים אחרים" (דברים יז).
שלא כדרכה – זביחה – "זובח לאלהים יחרם", שאר עבודות שבמקדש – "בלתי לה' לבדו" (שמות כב).
השתחוואה – האיסור – "כי לא תשתחווה לאל אחר" (שמות לד), העונש – "וילך ויעבד… וישתחו להם… וסקלתם באבנים" (דברים שם). ולא לומדים מהשתחוואה לשאר דברים שהם לכבוד הע"ז ואינם כדרכה ואינם במקדש, כי אם כך – למה התורה כתבה את זביחה בפני עצמה, אלא – לומדים בזביחה שדווקא עבודות שבמקדש, והשתחוואה היא יוצאת דופן (שחייבים עליה גם בלי שהיא מיוחדת למקדש).
3 תגובות
השיעור נפלא גם לדעתי חבל שלא שומעים את הסיכום
מוזר, בדקתי עכשיו ואני כן שומע את הסיכום (בדקה 10:26). אתם בטוחים?
למה לא שומעים את הסכום של דקה כמו קודם יישר כח