להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף קיב
(קיא: 8- עד קיג. 1+)
חלק א – סגולות רעות שונות
א. רב יוסף (שהיה עיוור) – דברים הגורמים לעיוורון
- המסרק שערו כשהוא יבש.
- שותה את היין שמטפטף מהחבית
- הנועל נעליים על רגליים רטובות.
- (ובהמשך הגמרא יש עוד שני דברים: מי ששותה מים מצלחת מביא מחלה שפוגעת בעיניים, וכן מי ששותה באגם בחושך..
ב. דברים הגורמים לעניות
- "תלאי בביתא" – השם לחם בסל התלוי באוויר (אבל בשר ודגים אפשר).
- "פארי בביתא" – פת סובין (קמח מלא). (יש מפרשים שבגלל שהיתה זולה יותר, זה מעיד על קמצנות, ומי שקמצן נהיה עני).
- "נשוורא בביתא" – פירורים על הקרקע מביאים לעניות (ויש מפרשים שפירורים זה מראה על עצלות, ועצלות מביאה לידי עניות).
ויש לזה גם הסבר של מלאכים ומזיקים:
שמצד אחד מלאך הפרנסה נקרא "נקיד" – ניקיון, ובא לבתים נקיים,
ומצד שני מלאך העוני נקרא "נבל" – ובא לבתים מלוכלכים
(בלילי רביעי ושישי – בהמשך נראה שזה זמן שבו למלאכי החבלה מותר להיכנס למקומות יישוב). - צעא (קערה) על פי הכד (אולי כי לא משתמשים במכסה רגיל אלא אלתור?)
(קיא: 1-)
ג. דברים הגורמים לפחד לא מוסבר:
- העושה פעולות אלו ללא נטילת ידיים אח"כ יפול עליו פחד למשך X ימים:
האוכל תכלי (שחליים) – 30 ימים.
המקיז דם – 7 ימים.
המסתפר – 3 ימים.
גוזז ציפורניים – 1 יום.
- מי שנוגע בשפתו (מתחת לנחיריים) – גורם לפחד.
(ויד על המצח גורמת לעייפות (וי"א – סימן לעייפות).
(קיב. 6+)
חלק ב – סכנות הקשורות לאכילה ושתייה
- אוכלים ומשקים מתחת המיטה – שורה עליהם רוח רעה (אפילו הם מכוסים במכסה ברזל).
- מי ששותה בחושך בלילי רביעי ושישי – יש רוח רעה ודמו בראשו.
ואם צמא?
- יאמר את פסוקי 7 ה"קולות" בתהלים כט – "קול ה' על המים, אל הכבוד הרעים…".
- יאמר "לול שפן אניגרון אנירדפין… בין בליעי שמיני אזילנא" (יש לך מטרות שמנות ממני…).
- יעיר את חברו ויאמר "פלוני בן פולנית אני צמא!".,
- ידפוק עם מכסה החבית על החבית (יעשה רעש) ואז ישתה.
- יזרוק משהו לתוך המים וישתה.
- לא לשתות מנהרות ואגמים בלילה משום עיוורון[1]
ואם צמא –
- יאמר לחברו "פלוני בן פולנית אני צמא!"
- יאמר לעצמו "פלוני, אמרה לי אימי: תיזהר משברירי, שברירי ברירי רירי ירי רי, אני צמא למים בכוסות חרס חדשים!
(קיב. באמצע)
חלק ג – לא יפחתו מ-ד' כוסות, ואפילו מן התמחוי
פשיטא! ודאי שגם עניים חייבים במצוות ליל הסדר!
תשובה: אפילו לר"ע שאמר על שבת – עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות (תוותר על סד"ש)
קמ"ל שכאן חייב – משום פרסומי ניסא.
[וגם בשבת – תנא דבי אליהו – יעשה בכ"ז מאמץ לפחות באחת הארוחות לא לאכול רק לחם אלא להוסיף משהו כמו כסא דהרסנא (דגים מטוגנים).
וכפי שכתוב באבות – הוי עז כנשר…].
(קיב. שליש תחתון)
חלק ד – עצות והוראות הרבנים לבניהם או אחרים
א. ר"ע לר' יהושע בנו (לכן מובא כאן):
- אל תלמד בגובה העיר (יש שם הרבה תנועה ויפסיקו את לימודך).
- אל תדור בעיר שראשי ת"ח (כי אז ילמדו ולא יטפלו בעיר).
- אל תיכנס לביתך (וכש"כ לחברך) בלי להודיע.
- אל תלך יחף! (גנאי)
- תאכל ארוחת בוקר מוקדמת.
- עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות.
- תשתדל (תתעסק – לעשות עמו שותפות) עם אדם שהשעה משחקת לו.
ולרב שמואל בר יצחק – גם לקנות ממנו ולמכור לו זה טוב,
(כמו שנאמר על איוב – מעשה ידיו ברכת, ודורשים שגם מי שנטל ממנו פרוטה התברך).
ב. ר"ע לרשב"י:
(כשר"ע היה חבוש וביקש רשב"י שילמדו, ור"ע סירב למרות שמאוד רצה (יותר ממה שהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק), אך רשב"י – אני זה שמסתכן (העגל), לא אתה.
ואז לימדו:
- אם ביקשת להיחנק (ללמד הלכה שפחות מקובלת) – היתלה באילן גבוה.
- למד את בנך (כשמתחיל ללמוד) מספר מוגה (שבשתא כיוון דעל על).
- לא תבשל בקדירה שבישל בה חברך –
הסבר א – לא לשאת אישה שגרושה עדיין חי (כי תחשוב עליו בשעת תשמיש).
הסבר ב – גם לא לשאת אלמנה (אין כל האמצעות שוות וגם בלי להרהר בבעלה לא יהיה לה נח).
- מצווה וגוף גדול (רוצה גם מצווה וגם כסף?) – תעשה עיסקה של "אוכל פירות ולו שכר" ("משכנתא דסורא") –
אני מלווה לך כסף (=מצווה),
ואתה נותן לי את השדה שלך למשל ל10 שנים, ואני אוכל את הפירות.
בפועל הפירות שאני אוכל שוות יותר מהכסף שהלוויתי, אך אין בזה איסור ריבית. - מצווה וגוף טהור – נושא אישה למרות שיש לו כבר בנים (שבזה מציל עצמו מהרהורים).
(קיב: 3+)
ג. רבי לבנו:
- אל תגור בשכנציב (יש שם ליצנות).
- אל תשב על מיטת ארמית.
- לא לישון ללא קריאת שמע.
- לא לשאת גיורת (שמא יאמר משהו מעליב על גויים ותעלב).
- ארמית ממש, משום מעשה דרב פפא (שגויה שמה תינוק מת תחת המיטה כדי להעליל עליו שישב עליו והרגו).
- אל תנסה להבריח את המכס (שלא יתפסו אותך ויקחו הכל).
(הכוונה לגובי מכס שגובים מה שבא להם, ונחשבים גזלנים).
- אל תעמוד מול שור שחור בתקופת ניסן כשעולה מהאגם – שהשטן מרקד בין קרניו (עצבני).
[אגב:
תני רב אושעיא – מרחיקים משור תם 50 אמה וממועד כמלוא עיניו.
תנא בשם ר"מ – גם כשהשור עוסק באכילה – תעלה לגג ותעיף את הסולם.
רב – כדי לגעור בשור שילך אומרים "הן הן!" (ולאריה – זה זה, וגמל – דא דא וספינה – הילני הייא הילא הילוק הוליא).
(קיב: שליש)
ד. אביי – דברים הגורמים לצרעת: (אביי לא אומר לבנו, ואולי מובא כאן אגב סכנת השור וימי ניסן)
- עור – מי ששוכב על עור שלא הסתיים עיבודו.
- דג – האכול דג שיבוטא בימי ניסן.
- מים חמים – ששופך על עצמו מים חמים במיוחד.
- ביצים – שדורך על הקליפות.
- כינים לבנים – מי שלא ממתין 8 ימים אחרי כיבוס בגד עם כינים.
ואגב – אזהרה של רב פפא על חתולים ונחשים –
גירסא א – בית שיש בו חתול אל ייכנס יחף.
כי החתול אוכל את הנחש ומשאיר את העצמות על האדמה ואדם יחף ידרוך עליהם.
גירסא ב – בין שאין בו חתול אל יכנס בחושך,
שמא יש נחש (אם יש חתול – הוא אוכל את הנחש).
(קיב: שליש תחתון)
ה. רי"ש בר' יוסי לרבי (או לרב) (שלושה דבירם ואז עוד שלושה דברים)
- אל תעשה מום בעצמך –
שלא יהיה לך עסקה ממונית עם שלושה אנשים, כי יוכלו לשקר בבי"ד נגדך (אחד יהיה בעל הדין והאחרים יהיו עדים). - אל תעמוד על המקח כשאין לך כסף –
כי בזה תגרום למוכר הפסד, שיפסיד קונים פוטנציאליים אחרים. - לא לשמש עם אשתו בליל הטבילה.
רב – הכוונה כשנהגו כדאורייתא שנידה יכולה לראות ביום ה7 ולטבול אח"כ באותו לילה, שאמנם זה מותר (מדאורייתא) אבל לא מומלץ הואיל והוחזק מעיינה שמא תמשיך לראות.
(בימינו (מר' זירא) ממילא בנו ישראל יושבות 7 נקיים על כל ראייה, כך שזה לא רלוונטי, ואדרבה – יש מצווה דווקא בליל הטבילה).
- אל תצא יחידי בלילה.
ובברייתא – דווקא בליל רביעי ושישי שזה שאגרת בת מחלת יחד עם 18 אלף מלאכי חבלה מסתובבים.
[ואגב – פעם היו מלאכי חבלה בכל הימים,
אלא שאז אגרת רצתה לפגוע בר' חנינא בן דוסא,
וגזר עליהם שיוכלו לעבור במקום יישוב רק ברביעי ושישי.
ואביי גזר שלא יעברו ביישוב לעולם.
והרי אנחנו רואים שהם כן מגיעים?
תשובה: אלו מזיקים שהיו מחוץ ליישוב, אלא שהסוס שלהם ברח לעיר ובאו לחפשו.
- אל תעמוד בפני הנר ערום – גורם שיהיה נכפה (מחלת הנפילה).
ואגב זה – גם אסור לשמש לאור הנר,
ואגב זה – גם לא ישמש על מיטה שיש עליה (בצד רגליו) תינוק קטן משנה, אא"כ שם עליו יד תוך כדי (גם כאן הסכנה – שיהיה נכפה).
- ואל תיכנס לבית מרחץ חדש (עד שנה) שמא הרצפה תישבר ותיפול לאש.
[1] בע"ז כתוב שזה שמא יבלע עלוקה.