שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יומא עא

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי – יומא דף עא

(ע: 3- עד עא: במשנה)

חלק א – הכניסה לקה"ק להוצאת הכף והמחתה + סדר עוד עבודות

בפסוקים:

כב – שילוח השעיר לעזאזל (לבן) – וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת־כׇּל־עֲוֺנֹתָם אֶל־אֶרֶץ גְּזֵרָה וְשִׁלַּח אֶת־הַשָּׂעִיר בַּמִּדְבָּר׃

כג – הוצאת הכף והמחתה (לבן) – וּבָא אַהֲרֹן אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד וּפָשַׁט אֶת־בִּגְדֵי הַבָּד אֲשֶׁר לָבַשׁ בְּבֹאוֹ אֶל־הַקֹּדֶשׁ וְהִנִּיחָם שָׁם׃

כד – אילו ואיל העם (זהב) – וְרָחַץ אֶת־בְּשָׂרוֹ בַמַּיִם בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ וְלָבַשׁ אֶת־בְּגָדָיו וְיָצָא וְעָשָׂה אֶת־עֹלָתוֹ וְאֶת־עֹלַת הָעָם וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד הָעָם׃

כה – הקטרת האימורים של הפר והשעיר (זהב) – וְאֵת חֵלֶב הַחַטָּאת יַקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה׃

כו – טומאת המשלח – וְהַמְשַׁלֵּחַ אֶת־הַשָּׂעִיר לַעֲזָאזֵל יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת־בְּשָׂרוֹ בַּמָּיִם וְאַחֲרֵי־כֵן יָבוֹא אֶל־הַמַּחֲנֶה׃

כז – שריפת הפר והשעיר מחוץ למחנה – וְאֵת פַּר הַחַטָּאת וְאֵת  שְׂעִיר הַחַטָּאת אֲשֶׁר הוּבָא אֶת־דָּמָם לְכַפֵּר בַּקֹּדֶשׁ יוֹצִיא אֶל־מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְשָׂרְפוּ בָאֵשׁ אֶת־עֹרֹתָם וְאֶת־בְּשָׂרָם וְאֶת־פִּרְשָׁם׃

כח – טומאת השורף – וְהַשֹּׂרֵף אֹתָם יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת־בְּשָׂרוֹ בַּמָּיִם וְאַחֲרֵי־כֵן יָבוֹא אֶל־הַמַּחֲנֶה׃

שוב בקיצור –

עבודת היום (קטורת, הפר והשעיר, שעיר לעזאזל)
כג – הוצאת הכף ומחתה (לבן),
כד – אילו ואיל העם (זהב),
כה – הקטרת אימורי הפר והשעיר (זהב),
כז – שריפת הפר והשעיר בחוץ

ואילו במשניות מקדימים שני דברים:

עבודת היום (קטורת, הפר והשעיר, שעיר לעזאזל)
כז – שריפת הפר והשעיר בחוץ
כד – אילו ואיל העם (זהב),

כג – הוצאת הכף ומחתה (לבן),
כה – הקטרת אימורי הפר והשעיר (זהב).

 

ת"ר –

פסוק כג לא ברור – מה הוא עושה שם כשהוא בא?
אלא – מדובר בכניסה להוצאת הכף והמחתה,
וכל הפרשייה נאמרה לפי הסדר, מלבד פסוק זה (שלא לפי הסדר).

א. ראיות שאינו לפי הסדר:

  1. רב חסדא – יש הלמ"ס שהיו 5 טבילות ו10 קידושים:

אם נלך לפי סדר התורה יוצא שסה"כ עושה 3 טבילות ו6 קידושים:

טבילה: מתחיל את היום בזהב (תמיד של שחר),
טבילה: עובר ללבן לכל עבודות היום עד הוצאת הכף ומחתה,
טבילה: עובר לזהב לשאר קרבנות היום והקטרת האימורים.

אם נשנה את הסדר, זה מוסיף שתי החלפות:

טבילה: מתחיל את היום בזהב (תמיד של שחר),
טבילה: עובר ללבן לכל עבודות היום עד הוצאת הכף ומחתה,
טבילה: עובר לזהב אילו ואיל העם,

טבילה: עובר ללבן להוצאת הכף והמחתה,

טבילה: עובר לזהב לשאר קרבנות היום והקטרת האימורים.

  1. רבא – מפשט הפסוק (כג):
    וּפָשַׁט אֶת־בִּגְדֵי הַבָּד אֲשֶׁר לָבַשׁ בְּבֹאוֹ אֶל־הַקֹּדֶשׁ וְהִנִּיחָם שָׁם –
    משמע שלבש בפעם השנייה בגדי לבן, ואז פשט.

קושיא על שניהם (ר' זירא, רבה בר רב שילא) –

זה נכון שצריך להקדים משהו בבגדי זהב להוצאת הכף והמחתה,
אבל אולי זה לא אילו ואיל העם, אלא השעיר שנעשה בחוץ? (שעיר החטאת של מוסף),

רש"י – שהרי כתוב בו (במדבר כט) – "שעיר עיזים אחד לחטאת, מלבד חטאת הכיפורים" – משמע שהוא הראשון אחרי הפר והשעיר של סדר העבודה.

עונה אביי: יותר סביר להקדים את אילו ואיל העם,

כי כתוב (כד) – "וְיָצָא וְעָשָׂה אֶת־עֹלָתוֹ וְאֶת־עֹלַת הָעָם…" –
משמע שזה הקרבן הראשון שעושה אחרי ש"יוצא" מעבודות הפנים לעבודות החוץ.

(עא. באמצע)

ב. קושיא על הברייתא – הרי יש עוד פסוק שלא לפי הסדר:

לא רק אילו ואיל העם קודמים להוצאת הכף והמחתה,
אלא גם שריפת הפר והשעיר קודמים גם למחתה וגם לאילו ואיל העם!

תשובה: כוונת הברייתא שמפסוק זה ואילך זה לא לפי הסדר.

ומה המקור שגם שריפת הפר והשעיר מוקדמת?

אביי – גז"ש מהפסוקים על טומאת המשלח והשורף:
בפסוק כו – "וְהַמְשַׁלֵּחַ אֶת־הַשָּׂעִיר לַעֲזָאזֵל יְכַבֵּס בְּגָדָיו" – ושם ברור שהוא שילח לפני הרבה שלבים (בפסוק כב),

  1. "והמשלח" – מעיקרא משמע (שהרי זה מתייחס לפסוק כב שדיבר על השילוח, ומאז לא הוזכר שוב, אז סביר שהפסוק הזה מתייחס לפסוק כב).
  2. רבא – פסוק י – " וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יׇעֳמַד־חַי לִפְנֵי ה' לְכַפֵּר עָלָיו לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה" – עד שעת כפרה (מתן דמים), ואז מיד נשלח.

כך גם פסוק כח "וְהַשֹּׂרֵף אֹתָם יְכַבֵּס בְּגָדָיו" – מתייחסלשריפה שנעשתה מיד אחרי שילוח השעיר.

 

(עא. שליש תחתון)

חלק ב – סיום העבודה

א. כשחוזר המשלח מהמדבר למחרת יו"כ (שהרי מחכה עד צאת יו"כ) – ניגש לכהן הגדול ואומר לו:

בבית – מחייה חיים (הקב"ה), עשינו שליחותו.
בשוק – אישי כהן גדול, עשינו שליחותך,

(בשוק יש אנשים ששומעים אז מכבד את הכה"ג ואומר "שליחותך") (רש"י)

  1. A. אגב מחייה חיים:
  • כשרבנן היו נפרדים בפומפדיתא אמרו: "מחייה חיים יתן לך חיים ארוכים ומתוקנין",
  • "אתהלך לפני ה' בארצות החיים" (תהלים קטז, הלל) – לגור במקום עם שווקים זמינים (שיש אוכל ושאר צרכים בקלות).
  • "כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך" (משלי ג) – שהחיים יהפכו מרעה לטובה (מעוני לעושר).
  1. B. אגב אישי כהן גדול (מהרש"א) – ר' ברכיה:

"אֲלֵיכֶם אִישִׁים אֶקְרָא וְקוֹלִי אֶל־בְּנֵי אָדָם" (משלי ח) – מתייחס לת"ח:

  • אישים מלשון אישה – אלו ת"ח שהם ענוותנים כנשים אך עושים גבורה כגברים.
  • אישים מלשון "קרבן אשה" – הרוצה להקריב נסך יין על המזבח יתן יין לת"ח.

(ואגב, עוד דרשה של ר' ברכיה:
הרואה שתורה פוסקת מזרעו ישא עוד אישה בת ת"ח.

 

(עא: 2+)

ב. ויו"ט היה עושה לאוהביו כשיצא בשלום מהקודש (סיום המשנה ע.)

מעשה בכה"ג שהעליב את שמעיה ואבטליון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.