{enclose avoda_56.mp3}
סיכום הדף היומי, דף נז
ממתי יין נחשב יין?
א. הקדמה
A.הנחת היסוד – מגע גוי (בידיים) – אוסר (ובתחילה היו לוחצים על הענבים בידיים).
B. שלבי הייצור של היין:
א. כבר כשהתחיל להימשך. ב. משיכנס לבור. ג. משיכנס לבור ויקפה. ד. משיישלה לחביות. (ה. משיכנס לחביות ויקפה).
[הנחת היסוד – מגע גוי (בידיים) – אוסר (ובתחילה היו לוחצים על הענבים בידיים)
C. נפק"נ –
יין נסך (ממתי אסור, והאם אסור לעבוד עם גוי בדריכת היין תמורת תשלום (האם נהנה מאיסור הנאה),
חיוב לתרומות ומעשרות.
D. את כל מה שקשור לטומאת פירות חולין – נשמור לסוף.
ב. המקורות:
A. מקורות על ע"ז
מקור א – המשנה – משלב ב (מהכניסה לבור) (לכן גוי יכול לדרוך ולא אוסר, וממילא מותר גם לדרוך עבור הגוי בתשלום).
מקור ב – רב הונא – משלב א (כשהתחיל להימשך).
מנסים לומר שגם המשנה כך (ורק כשהגת פקוקה כך שכלום לא יורד – אז צריך בור, אך בסוף המשנה ברור שהמשנה לא כרב הונא אלא רק מהבור).
מקור ג – ברייתא
"משנה ראשונה" – מהירידה לבור (כמשנתנו).
"משנה אחרונה" – כרב הונא.
B. מקורות על תרומות ומעשרות
מקור ד – משנה במעשרות (א,ז) "היין, משיקפה (שלב ג), אף על פי שקפה, קולט מן הגת העליונה ומן הצינור ומכל מקום ושותה".
מקור ה – ברייתא – רבנן – משירד לבור (שלב ב), ר"ע – משיקפה (שלב ג).
רבא – (תולה בין מעשרות ליין נסך) – ומשנתנו כרבנן והמשנה במעשרות כר"ע.
מקור ו – ברייתא של ר' אושעיא
רבנן – משירד לבור ויקפה, ר"ע – משישלה בחביות.
כדי שיסתדר עם מקור ה – משנים את מקור ה למקור ו (ואז המשנה במעשרות כרבנן).
C. יוצא שנשארנו עם הדעות הבאות (מהחמור לקל):
שלב א – משימשך – מקור ב (רב הונא) + ג (משנה אחרונה).
שלב ב – משיכנס לבור – משנתנו + משנה ראשונה במקור ג.
שלב ג – משיקפה בבור – רבנן במקורות ד,ה,ו.
שלב ד – משיישלה לחביות – ר"ע במקורות ה,ו.
D. בתרומות ומעשרות
שלב א – אין את שלב א.
לגבי שלב ב – ניתן לומר שמשנתנו (שלב ב) מודה במעשרות לשלב ג (וכך יש רק 2 דעות),
אך רבא לא סובר כך (ויש 3 דעות – שלבים א,ב,ג).
ב. הגרגותני
רב הונא – גם לדעות שהיין שבגת לא נאסר (אלא רק משלבים ב,ג):
אם שם את הגרגותני בגת – היין שבגת נאסר.
איך נאסר הגרגותני – 1. ניצוק אוסר. 2. היין שבבור נגעו בו.
ג. איסור לטמא חולין בארץ ישראל
A. הבעיה –
אם נאמר שאסור לטמא, מעבר למטמא באופן ישיר, יש שני איסורים עקיפין:
1. בוצר עבור מי שלא ידרוך בגת טהורה – גורם לטומאה שתבוא אח"כ.
2
. דורך בטומאה (אפילו שכבר נטמא) – מסייע לעוברי עבירה (לפי כולם לא שייך במסייע לגוי, כי בשבילו זה לא עבירה).
B. הדעות –
משנתנו – יש איסור לטמא גם ענבים של גוי,
ל"משנה אחרונה" – רק ענבים של ישראל (כי טבולים תרומה (רש"י)).
יוצא: לפי כולם – לבצור לגוי מותר, לבצור ולדרוך ליהודי – אסור. המחלוקת – לדרוך עם גוי – למשנה אסור ול"משנה אחרונה" – מותר.