שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות כו

הלימוד לעילוי נשמת
הנערה היקרה והאהובה,
שחר בת מוריה ורועי ז"ל,
מצאה חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם, שהיום מלאה שנה לפטירתה.

ולעילוי נשמת
מרת חממה בת יצחק וסעדה ע״ה
למשפחת כאלף

ולהבדיל,
לרפואת ענבל אסתר בת עפרה הי"ו
בתוך שאר חולי ישראל

להקדשות ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי

(כו. תחילת פרק ארבעה אחים – כז. 7+)

 

תזכורת – למדנו בדף יז-יח מחלוקת האם יש זיקה: כלומר האם מדרבנן יש קשר של אישות בין היבם לזקוקה לייבום, ואז הוא אסור בקרובותיה.

המשך סוגיית זיקה

א. המשנה

רישא: היו ארבעה אחים, ושניים מתו, והנשים שלהם נפלו לייבום לשני האחים הנותרים.
אף אחד לא מייבם, אלא רק חולץ.

למה? שתי אפשרויות (שגם ראינו בדף יח) –

  1. כי יש זיקה, וכל אישה היא אחות זקוקתו, לכן אסורה בייבום.

[מה החידוש ב4 אחים על פני 3 (שניים מתו, ויש יבם אחד)?
לחדש שיש זיקה גם כשיש שני יבמים ולא רק אחד (וכפי שחידשנו גם בדף יז-יח).

[לפי סיבה זו – גם ב5 ומעלה אסור].

  1. אין זיקה, אלא החשש הוא משום ביטול מצוות יבמין
    (שאם ייבם אחת, בזה הוא מבטל את האפשרות לייבם או לחלוץ לשנייה (כי עכשיו היא לא רק אחות זקוקתו אלא אחות אשתו. ואם פתאום אחיו ימות – השנייה תצא בלי כלום, כי האח הראשון כבר לא יכול לחלוץ לה כי עכשיו היא לא רק אחות זקוקתו אלא אחות אשתו).

ומה החידוש ב4 על פני 3?
אם היה כתוב 3, היינו חושבים ששם אסור כי הוא ודאי מבטל מצוות ייבום,
אך ב4 זה רק ספק (שמא האח השני ימות), קמ"ל שחוששים לביטול מצוות ייבום גם בספק
(כמו שאמרנו בר"מ יח.).

             ולמה 4 ולא 5?
כי לא חוששים ששניים ימותו.

 

(כו: 1+)

ב. חליצה פסולה

החידוש של רב – אם יש 3 אחיות שנפלו ל2 אחים –
אז כל אחד חולץ לאחת (כמו במשנה), אבל את לשלישית שניהם צריכים לחלוץ.

ורבה מסביר ומקשה

הנחות היסוד של רב:

 

  1. מצב שבו לא ניתן לייבם (כי היא אסורה מדרבנן) אלא רק לחלוץ נקרא "חליצה פסולה",
    וחליצה זו לא פוטרת לשאר האחים, אלא כולם צריכים לחלוץ (מדרבנן)!
  2. יש זיקה.

את ההנחה הזו צריכים לשני דברים (רש"י):
a. ההנחה הקודמת – שבחליצה פסולה צריכים שכולם יחלצו – בנויה על זה שיש זיקה:
בגלל שלכל אח יש זיקה אישית – אז חליצה פסולה אינה מספיקה כדי להפקיע אותה.
b. רק אם היא אסורה עליו זה מגדיר את החליצה כפסולה.
לכן רק אם יש זיקה – והאיסור הוא משום אחות זקוקתו – זה נחשב חליצה פסולה.
אם כל הסיבה היתה גזירה שמא יבטלו מצוות יבמין – זה לא מגדיר אותה כאסורה אלא זו בעיה צדדית, וזה לא מגדיר את החליצה כפסולה.

 

בהמשך שואלת הגמרא – הרי רב בדף יז: אמר שאין זיקה.

תשובה – אכן כאן רב אומר זאת לא לשיטתו, אלא רק למאן דאמר יש זיקה.

אך לפי זה מקשה רבה –
שגם השתיים הראשונות יצטרכו חליצה מכולם (הרי גם להן זו חליצה פסולה)!
(ולפי זה – גם במשנה שלנו שתיהן צריכות חליצה משני האחים).

תשובה

אכן אם נפלו כולן לייבום יחד – אז כולן צריכות חליצה מכולם
(ומסתבר שכך גם במשנתנו).

אלא רב דיבר כשנפלו זו אחר זו:
אח אחד מת, וראובן חלץ חליצה כשרה (כי יכל לייבם אם רצה).
אח שני מת, ראובן לא יכול לייבם אך שמעון יכול, וחלץ, וגם זו חליצה כשרה.
אח שלישי מת, ורק עכשיו שני האחים לא יכולים לייבם (כי היא אחות חלוצתם), ולשניהם זה חליצה פסולה – ולכן שניהם צריכים לחלוץ.

(כל זה כאמור רק אם יש זיקה.
אם אין זיקה אין איסור של "אחות זקוקתו" ואחד האחים יכול לייבם או לחלוץ, ואם יבחר לחלוץ –  במקרה זה אין בעיה אחות זקוקתו, ויכול לייבם או לחלוץ, וכאן אין חשש של ביטול מצוות יבמין).

 

(כו: 3-)

אך שמואל חולק – אחד חולץ לכולן

שמואל מסכים שיש זיקה,
אבל סובר שגם חליצה פסולה מפקיעה את הזיקה של שאר האחים.

קושיה:
אמנם לשמואל חליצה פסולה מפקיעה את הזיקה גם לשאר האחים,
אבל זה כשכל האחים שווים (שלכולם החליצה פסולה (גרועה),
אבל אם חליצה אחת פסולה וחליצה אחת טובה – חייבים לעשות את הטובה!

[איפה רואים את זה:
כששתי אחיות נפלו לייבום לאח אחד, ולכל אישה שנפלה יש גם צרה,
אמנם את כולן א"א לייבם (את האחיות לא כי כל אחת היא אחות זקוקתו,
ואת הצרות לא כי כל אחת היא צרת אחות זקוקתו), ולכולן זו "חליצה פסולה",
אך בכ"ז איסור הצרות קל יותר, ולכן החליצה שלהן גרועה פחות,
ולכן צריך לחלוץ דווקא לצרה (חליצה מעליא), ואם יחלוץ לאחות – זה לא יתפוס לצרה.

והרי כאן, אכן מדובר שנפלו זה אחר זה,
למה אחרי שראובן חלץ לראשונה, למה שיחלוץ גם לשנייה?
הרי כעת השנייה אסורה עליו בייבום וזו חליצה פסולה, ואילו אם שמעון יחלוץ לה זה חליצה כשרה – אז חייבים לתת לשמעון!

תשובות:

  1. אכן שמעון יחלוץ לשנייה.
    ורק לגבי השלישית אמר שמואל שראובן יכול לחלוץ לה (כי כעת היא אחות זקוקתו של שניהם, אז מבחינת שניהם החליצה גרועה באותה מידה – ואז סובר שמואל (נגד רב) שמספיק שאחד יחלוץ.
  2. 2. הכלל של שמואל זה רק מבחינת הצרות

שאם חלצו לצרה עם החליצה הגרועה – זה לא יועיל לצרה עם החליצה הטובה יותר.

אבל מבחינת האחים זה לא משנה, וגם האח עם החליצה הגרועה יכול לחלוץ, וזה פטור את שאר האחים גם אם להם היתה חליצה טובה יותר (ואכן ראובן יכול לחלוץ גם לשנייה).

 

2 Responses

  1. אמרתם בשעור שרק באסור דרבנן יש חליצה פסולה . אבל לכאו' גם באסור לאו דאו' אסור ליבם וצריך לחלוץ כמבואר בדף כ ע'א במשנה.

  2. אני מבין שאתם לא יכולים
    לעמוד בקצב של הדף היומי.
    בצע רב אצטרך לעבור לדף יומי אחר, חבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.