שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים כד – גמרא דף יומי

 

סיכום הדף היומי – זבחים כד

(זבחים כג: שליש תחתון – כה. במשנה)

א. פסול יושב

מקור:

  1. ר"נ – “כי בו בחר ה'… לעמוד לשרת…" – אם יושב אינו נבחר.
    [ולמה לא מת (כזר)? כי יש שני/שלושה כתובים הבאים כאחד ואין מלמדים שכשפסול אחר נחשב זר יש מיתה – מחוסר בגדים, לא רחוץ, שתויי יין].

  2. ברייתא – "לעמוד לשרת" + “העומדים שם לפני ה'”.

 

ב. פסול עומד על גבי משהו

A. מקור – רי"ש – כמו שהכלים מקודשים (או מקדשים), כך הריצפה, ולומדים מהכלים שלא תהיה חציצה (רש"י – למשל בקבלה, תוס' – בבגדים).

B. צריכותא – כלים – לא קשורים כלל, בהמה – קשורים לעולם הקרבנות, אדם – קשור לכהן (החידוש כנגד הכלל – מין במינו אינו חוצץ, רש"י ביומא – כי הבהמה אדם יזוזו, תוס' – פושט כי צריך צמוד (“דרך שירות").

C. רגל אחת – תניא ר"א – אם ינטל הדבר ויפול – פוסל.

D. איבעיא להו – אבן מדולדת:

  1. השאלה היא האם חוצץ כשדעתו לחברה?

  2. השאלה לא קשורה לחציצה, אלא –

    a. כשהאבן נעקרה ועומד בגומא, האם יש קדושה גם בתחת לריצפה? דחייה – אם כך צריך לשאול על כל העזרה.
    b. בהנחה שיש שקודשה גם מתחת, השאלה היא אם זה נחשב "דרך שירות".

תיקו.

 

ג. יד שמאל

 

 

קבלה בחטאת

נתינה בחטאת

קבלה, הולכה וזריקה

הולכת האיברים למזבח

קמיצה

נתינת הקמיצה לכלי שרת

רבנן

כהונה/אצבע

כהונה/אצבע

כהונה

בשמאל

(למרות שכתוב כהונה, זה לא עבודה שמעכבת)

כהונה

יד (כפו)

 

ר"ש

לא צריך ימין

(מקרא נדרש לאחריו)

אצבע

לא צריך ימין

(לא כתוב אצבעיד)

היקש לחטאת
(ומ"יד" לומד גם למנחת חוטא)

לא צריך כלל או שמאל

ר"א בר"ש

 

כהונה/אצבע

(מקרא נדרש לפניו)

לא צריך ימין

 

 

 

 

במשנה – קיבל בשמאל – ת"ק פוסל ור"ש מכשיר.

מקורות

A. המקור הבסיסי לימין מצורע

יד – “ולקח הכהן מדם האשם ונתן הכהן… ועל בהן ידו הימנית…”.

אצבע – “…וטבל הכהן את אצבעו הימנית מן השמן אשר על כפו השמאלית…”.

 

B. המחלוקת במשנה

בקרבן חטאת – “ולקח הכהן מדם החטאת באצבעו ונתן על קרנות מזבח העולה".

ת"ק – אצבעו = ימין, ומקרא נדרש גם לפניו וגם לאחריו.

ר"ש

  1. לא מקבל הגז"ש באצבע

    a. מקבל רק ביד. דחייה – אם לומד לגבי יד, צריך ללמוד גם לאצבע.

    b. לא מקבל בשניהם. דחייה – 1. אם כך – גם נתינה לא בימין! 2. ר"ש אומר בפירוש שסתם יד/אצבע זה ימין.

  2. ר"ש מקבל את הגז"ש, אך סובר שלא ניתן ללמוד לקבלה –

    a. רבא – מציאותית – הרי לא מקבלים באצבע. דחייה (רב סמא) – הרי יכול להחזיק הכלי באצבע על ידי ידית.

    b. אביי – מקרא נדרש לאחריו ולא לפניו.

C. דעת ר"א בר"ש

מקרא נדרש לפניו ולא לאחריו (וגם לא לפני פניו), ולכן:

  1. בפסוק של חטאת – רק הלקיחה צריכה ימין.

  2. בפסוק של פר החטאת בימי המילואים – “ולקחת מדם הפר ונתת על קרנות המזבח באצבעך" – רק הנתינה.

 

D. דרך לימוד הגז"ש ומקור לשאר הקרבנות

a. שיטת רבנן

רי"ח

רבה בב"ח – צריך אצבע וגם כהונה,

אך קשה – מה המקור לקמיצה בימין (שם כתוב רק כהונה – “והביאה אל בני אהרן הכהנים וקמץ משם מלא קומצו…”).

רבאאו אצבע או כהונה.

[אך דווקא בעבודה שמעכבת, ולא הולכת האיברים למשל].

 

b. שיטת ר"ש

לר"ש ודאי צריך אצבע, אחרת יצטרך להכשיר בקבלה (שם יש פסוק עם כהונה), ולכן:

1. לר"ש צריך גם כהן וגם אצבע.

דחייה – ר"ש בברייתא מספיק אצבע/יד.

2. רק אצבע.

(ולמה כתוב בפסוק של קבלה – “הכהנים" (בנוסף ל"בני אהרן")? ללמד שצריכים להיות בכיהונם (בגדי כהונה)).

 

c. שאר הקרבנות – ר"ש צריך לחלוק גם בהם (קבלה + זריקה)!

אביי – ר"ש אכן חלק בברייתא גם בזריקה של שאר הקרבנות (אך מודה כאמור בנתינה בחטאת).

 

d. מנחה (קמיצה ונצתינה לכלי)

(ויקרא ב – “והביאה אל בני אהרן הכהנים וקמץ משם…”, ויקרא ט – “ויקרב את המנחה וימלא את כפו ממנה").

רבא – גז"ש "יד" (=כפו) ממצורע.

לרבנן

לכאורה ניתן ללמוד מ"כהונה", למה רבא למד מ"יד" (“כפו”)?

תשובה – אחד לקמיצה עצמה ואחד להכנסת הקומץ לכלי.

לר"ש

את הקמיצה עצמה לומד מ"קדש קדשים הוא כחטאת וכאשם" (דף יא), לגבי ההכנסה לכלי – הרי לא צריך ימין (כמו שבקבלה לא צריך), ואולי לא צריך כלל (מחלוקת אמוראים במנחות כו.), ומ"יד" לומדשגם במנחת חוטא צריך ימין בקמיצה (שלא אומרים – שלא יהא קרבנו מהודר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.