סיכום הדף היומי – זבחים כד
(זבחים כג: שליש תחתון – כה. במשנה)
א. פסול יושב
מקור:
ר"נ – “כי בו בחר ה'… לעמוד לשרת…" – אם יושב אינו נבחר.
[ולמה לא מת (כזר)? כי יש שני/שלושה כתובים הבאים כאחד ואין מלמדים שכשפסול אחר נחשב זר יש מיתה – מחוסר בגדים, לא רחוץ, שתויי יין].ברייתא – "לעמוד לשרת" + “העומדים שם לפני ה'”.
ב. פסול עומד על גבי משהו
A. מקור – רי"ש – כמו שהכלים מקודשים (או מקדשים), כך הריצפה, ולומדים מהכלים שלא תהיה חציצה (רש"י – למשל בקבלה, תוס' – בבגדים).
B. צריכותא – כלים – לא קשורים כלל, בהמה – קשורים לעולם הקרבנות, אדם – קשור לכהן (החידוש כנגד הכלל – מין במינו אינו חוצץ, רש"י ביומא – כי הבהמה אדם יזוזו, תוס' – פושט כי צריך צמוד (“דרך שירות").
C. רגל אחת – תניא ר"א – אם ינטל הדבר ויפול – פוסל.
D. איבעיא להו – אבן מדולדת:
השאלה היא האם חוצץ כשדעתו לחברה?
השאלה לא קשורה לחציצה, אלא –
a. כשהאבן נעקרה ועומד בגומא, האם יש קדושה גם בתחת לריצפה? דחייה – אם כך צריך לשאול על כל העזרה.
b. בהנחה שיש שקודשה גם מתחת, השאלה היא אם זה נחשב "דרך שירות".
תיקו.
ג. יד שמאל
| קבלה בחטאת | נתינה בחטאת | קבלה, הולכה וזריקה | הולכת האיברים למזבח | קמיצה | נתינת הקמיצה לכלי שרת |
רבנן | כהונה/אצבע | כהונה/אצבע | כהונה | בשמאל (למרות שכתוב כהונה, זה לא עבודה שמעכבת) | כהונה | יד (כפו)
|
ר"ש | לא צריך ימין (מקרא נדרש לאחריו) | אצבע | לא צריך ימין (לא כתוב אצבעיד) | היקש לחטאת | לא צריך כלל או שמאל | |
ר"א בר"ש |
| כהונה/אצבע (מקרא נדרש לפניו) | לא צריך ימין |
|
|
|
במשנה – קיבל בשמאל – ת"ק פוסל ור"ש מכשיר.
מקורות
A. המקור הבסיסי לימין – מצורע
יד – “ולקח הכהן מדם האשם ונתן הכהן… ועל בהן ידו הימנית…”.
אצבע – “…וטבל הכהן את אצבעו הימנית מן השמן אשר על כפו השמאלית…”.
B. המחלוקת במשנה –
בקרבן חטאת – “ולקח הכהן מדם החטאת באצבעו ונתן על קרנות מזבח העולה".
ת"ק – אצבעו = ימין, ומקרא נדרש גם לפניו וגם לאחריו.
ר"ש –
לא מקבל הגז"ש באצבע
a. מקבל רק ביד. דחייה – אם לומד לגבי יד, צריך ללמוד גם לאצבע.
b. לא מקבל בשניהם. דחייה – 1. אם כך – גם נתינה לא בימין! 2. ר"ש אומר בפירוש שסתם יד/אצבע זה ימין.
ר"ש מקבל את הגז"ש, אך סובר שלא ניתן ללמוד לקבלה –
a. רבא – מציאותית – הרי לא מקבלים באצבע. דחייה (רב סמא) – הרי יכול להחזיק הכלי באצבע על ידי ידית.
b. אביי – מקרא נדרש לאחריו ולא לפניו.
C. דעת ר"א בר"ש –
מקרא נדרש לפניו ולא לאחריו (וגם לא לפני פניו), ולכן:
בפסוק של חטאת – רק הלקיחה צריכה ימין.
בפסוק של פר החטאת בימי המילואים – “ולקחת מדם הפר ונתת על קרנות המזבח באצבעך" – רק הנתינה.
D. דרך לימוד הגז"ש ומקור לשאר הקרבנות
a. שיטת רבנן
רי"ח –
רבה בב"ח – צריך אצבע וגם כהונה,
אך קשה – מה המקור לקמיצה בימין (שם כתוב רק כהונה – “והביאה אל בני אהרן הכהנים וקמץ משם מלא קומצו…”).
רבא – או אצבע או כהונה.
[אך דווקא בעבודה שמעכבת, ולא הולכת האיברים למשל].
b. שיטת ר"ש
לר"ש ודאי צריך אצבע, אחרת יצטרך להכשיר בקבלה (שם יש פסוק עם כהונה), ולכן:
1. לר"ש צריך גם כהן וגם אצבע.
דחייה – ר"ש בברייתא מספיק אצבע/יד.
2. רק אצבע.
(ולמה כתוב בפסוק של קבלה – “הכהנים" (בנוסף ל"בני אהרן")? ללמד שצריכים להיות בכיהונם (בגדי כהונה)).
c. שאר הקרבנות – ר"ש צריך לחלוק גם בהם (קבלה + זריקה)!
אביי – ר"ש אכן חלק בברייתא גם בזריקה של שאר הקרבנות (אך מודה כאמור בנתינה בחטאת).
d. מנחה (קמיצה ונצתינה לכלי)
(ויקרא ב – “והביאה אל בני אהרן הכהנים וקמץ משם…”, ויקרא ט – “ויקרב את המנחה וימלא את כפו ממנה").
רבא – גז"ש "יד" (=כפו) ממצורע.
לרבנן –
לכאורה ניתן ללמוד מ"כהונה", למה רבא למד מ"יד" (“כפו”)?
תשובה – אחד לקמיצה עצמה ואחד להכנסת הקומץ לכלי.
לר"ש –
את הקמיצה עצמה לומד מ"קדש קדשים הוא כחטאת וכאשם" (דף יא), לגבי ההכנסה לכלי – הרי לא צריך ימין (כמו שבקבלה לא צריך), ואולי לא צריך כלל (מחלוקת אמוראים במנחות כו.), ומ"יד" לומדשגם במנחת חוטא צריך ימין בקמיצה (שלא אומרים – שלא יהא קרבנו מהודר).