להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת זבחים לחץ כאן
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(ע: תחילת הפרק – עב. שורה 5)
תחילת פרק כל הזבחים – דיני תערובות
חלק א – המשנה
א. זבחים שנתערבו בפסולים/חולין, אין ביטול, והדין תלוי במה התערבו –
A. בחייבי מיתה –
(דוג' – חטאות מתות, שור הנסקל),
הדין –מיתה (בכיפה).
B. בפסולי הקרבה (אך מותרים בהנאה) –
(1. עבר עבירה – המית אדם בעד אחד/בעלים, רובע/נרבע בעד אחד, 2. הוקצה לע"ז (כנעבד/תקרובת) או נעבד כע"ז (בשני אלו – כדי שיאסר בהנאה צריך מעשה); 3. אתנן, מחיר (חליפי כלב), בהמת כלאיים, טריפה, יוצא דופן).
הדין – ירעו עד שיסתאבו ויימכרו (מצד אחד אין סיבה להרוג, מצד שני אי אפשר סתם להשתמש/למכור).
C. בבהמות חולין שכשרות להקרבה –
הדין – יימכרו כולם למי שצריך קרבן.
[ב. זבחים שנתערבו בזבחים כשרים
A. מין במינו (חטאת החטאת) – יקריב כל אחד לשם בעליו, ממילא דרך ההקרבה זהה (גם בלי שיודע, תוס' – גם לא יאמר, אלא בסתם).
B. מין שלא במינו – (עולה בחטאת, שהזריקה, ההקטרה והאכילה שונים) – ירעו עד שיסתאבו, ויימכרו (ויחמיר ואת שני החדשים יביא כמו היפה שבהם על חשבונו).
C. בבכור/מעשר (אין להם פדיון) – ירעו עד שיסתאבו, ויאכלו כולם כבכור ומעשר.
(הערה לסיום – בחטאת ואשם אין ספק – כי האשם איל וחטאת אינה איל אלא כבשה, שעיר, פר).]
חלק ב – גמרא
א. בירור הלשון "אפילו אחת בריבוא" – אפילו חטאת מתה אחת בריבוא חטאות כשרות.
ב. הדין שאינה בטלה ברוב
(בהמשך נראה שמהתורה אכן בטל ברוב, וזאת גזירה דרבנן)
שאלה – הרי כבר למדנו:
A. במשנה בתמורה (כח.) – כל האסורים למזבח (מקרה B) אוסרים בכלשהו.
עונה רב שימי – צריך את שתי המשניות:
המשנה שלנו מחדשת לגבי המקרה הראשון (A – שחייבים מיתה) המשנה שם לגבי המקרה השני (B – שרק אסורים בהקרבה). (ומה מוסיף המקרה השני אצלנו? ללמד את התקנה – שירעו עד שיסתאבו ויימכרו).
B. במשנה בע"ז (עד:) שאיסורי הנאה (ביניהם שור הנסקל – מקרהA) אוסרים בכלשהו.
תשובה – החידוש אצלנו זה שמחמירים גם בקדשים (שיהרגו) והחידוש שם זה שמחמירים גם בחולין (אפילו שאינו מאוס כמו קודשים).
תגובה אחת
RE: זבחים עא – שיעור דף יומי
הרב אורי שלום.
עד כה לא הצלחתי לשמוע את זבחים דף ס"ו משום שהסימון להקלטה לא מופיע באתר.
כמו כן ההקלטה של דף ע"א נקטעה (כנראה בסוף השעור)
אודה לך אם הדבר יתוקן