שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים עג – שיעור דף יומי

סיכום הדף היומי, זבחים עג

(עג. 2 שורות מלמטה – עד. שורה 4)
א. אתמול – בהמה אסורה שנתערבה בבהמות מותרות – אינה בטלה ברוב.
ב. A. שואלת הגמרא – נכון שבתוך התערובת אינה בטלה, אך יש דרך נוספת להתיר ברוב – "כל דפריש מרובה פריש"!
שיוציא אחד אחד והם פרשו מהרוב ומותרים).
תשובה – כאן כיוון שזה חשוב, חז"ל מחשיבים זאת כ"קבוע" – ואז כל דפריש כמחצה על מחצה ואסור.
[B. שיגרום להם לזוז ואז לא יהיה קבוע? (תוס' – בפסחים ט: אם פרש מהקבוע לפניו – עדיין נחשב קבוע, לכן מפרש שיעשה זאת שלא בפניו, שפותח להם דלת).
תשובת רבא – יש גזירה:
1. שמא יבואו כמה כהנים ויקחו את רוב הבהמות בבת אחת – ובזה לא אומרים "מרובא פריש" – כי לקח את הרוב.
[שני שלבים בתשובת רבא – 1. החשש שיקריבו בבת אחת. דחיית ההוא מרבנן – אחרי שפרשו והותרו לא חוזרים לאיסורם (כמו שאם ישימו של הדם בכלי אחד לא יחזרו לאיסורם). 2. החשש שיקחו בבת אחת. שחיית הגמרא – זה לא אפשרי מציאותית].
2.שמא יקח מהקבוע בלי להזיז אותם (תוס' – וגוזרים אפילו בפרשו מעצמם שלא בפניו, אך רק ב"קבוע דרבנן" כמו כאן, לא בקבוע רגיל – ששם אם פרש מותר).
(ב, שליש עליון)
ג. אם בכל זאת הקריב – מה הדין? (סוגיית דיחוי)
רבא – לא מרצה (כיון שרבנן גזרו שלא יקריב ושאין פיתרון, זה נחשב דיחוי, ו"כיון שנדחה – נדחה" (אפילו אם בסוף יגלו מי הבהמה האסורה)).

קושיות:
1.
רב הונא ב"י ממשנה בקינין – התערובת חטאת ועולת העוף לא בטלות ברוב, וימותו כי א"א לפדות וא"א להקריב, ואם לא שאל והקריב – אמה שבמקום הנכון כשר ובעליו יצאו יד"ח. ואם עשה חצי חצי – שניהם פסולים כחי מחמירים מספק.
למה שם לא אומרים שנדחה?
תשובת רבא – משנה זו סוברת שבע"ח לא נדחים, (ואילו רבא כמ"ד שנדחים (במחלוקת ביומא סד., והוזכר אצלנו בדף יב ועוד)).
2. משנה עז: – איבר (למשל ראש) של עולה בעלת מום שהתערבב באיברים של עולות כשירות,
לכתחילה – אסור להקריב כי לא בטל ברוב (כי חשוב), אך בדיעבד אם הקריב מקלים (כיון שמהתורה כן בטל) – ותולים שמה שהקריב זה בעל המום (הפול מ"כל דפריש"!) – ומקריבים את השאר – משמע שלא נידחו!
תשובה – המשנה כחנן המצרי שלדעתו אין דיחוי כלל (גם לא בבע"ח שחוטים).
(חנן המצרי אמר זאת לגבי שעיר הפנימי שלפני שנזרק דמו מת השעיר לעזאזל, שלא צריך להביא שניים חדשים אלא רק אחד במקום השעיר לעזאזל, כיוון שהפנימי לא נידחה – כי לדעתו אין דיחוי).

2 Responses

  1. יישר כוח על האתר!
    ממליץ להוסיף לצד השיעורים תאריך עברי 😆
    שבוע טוב ותזכו למצוות!

    1. RE: יישר כוח על האתר!
      תודה על ההצעה, אני רוצה מאוד, אך אני לא יודע איך עושים את זה… אם מישהו פה מבין בphp וjoomla, אשמח שיסביר לי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.