פרק המזבח מקדש
(פג. במשנה – פד. במשנה)
אם עלו לא ירדו – היקף הדין ומקורות
א. סוג וחלק הקרבן – 5 הדעות והמקורות
במשנה | בברייתא | |||||
הדעות | ר"ג | ר"ש | ר' יהושע | רי"ס הגלילי | ר"ע | |
מנחות | כן | רק עצמאיות | כן | לא | ||
נסכים | כן | רק עצמאיים | לא | |||
דם | כן | כן | לא | כן | ||
אימורים | כן | כן | ||||
עוף | כן | כן | לא | |||
| ||||||
המקורות | הלימוד הבסיסי | "על המזבח" | "העולה" – עצמאית | "על מוקדה" | עולה | כבשים |
מה עושים עם הלימוד של השני | על מוקדה – שמחזירים איברים שקפצו. ואשר תאכל האש" – שלא מחזירים קטורת שקפצה. |
| נלמד מ"אשר תאכל האש" – איברים (ולא קטורת). | כבשים – שלא מנחה | עולה – שלא עלתה בחיים | |
נלמד מ"כל הנוגע במזבח יקדש", לשני סוגי הפסולים. |
| על המזבח – שהמזבח מקדש. + "כל הנוגע" – 2 פסוקים – אחד לפסול עם שעת הכושר ואחד בלי. |
|
|
ב. טבלה נוספת למקורות – מזוית ראייה של הפסוקים
| ר"ג | ר' יהושע |
ויקרא ו, ב – "היא העולה | להחזיר איברים שקפצו | דווקא הראוי לאש |
על המזבח" | הראוי לכל המזבח | שהמזבח מקדש |
שמות כט – "כל הנוגע במזבח יקדש" | שהמזבח מקדש | שהמזבח מקדש |
ויקרא ו,ג – "אשר תאכל האש" | לא להחזיר קטורת שקפצה | להחזיר איברים שקפצו, ולא קטורת |
ג. מה ר"ל חידש בסידור שלו?
1. שיש מנחת נדבה שעולה כליל (כרבא). דחייה – שיאמר זאת!
2. שגם אם הביא את הנסכים של הקרבן למחרת, עדיין לר"ש לא כלול בדין.
ד. מה לימדה המשנה ב"הראוי למזבח"?
רב פפא – שראוי כבר עכשיו, ולא מחוסר מעשה (לאפוקי מקומץ שלא הושם בכלי),
אך אם מחוסר מעשה בדבר אחר – כן כלול בדין (למשל קדשים קלים שהעלו את אימורים לפני זריקת הדם).