(זבחים צט: רבע עליון – קא. שורה 2)
א. היתר אונן לאכול לערב
במשנתנו – לא חולק, אך משמע – מותר לו לאכול בלילה.
ורמינהו (משנה בפסחים) – אסור גם בערב, אך פסח מותר. (-זה איסור דרבנן, ובפסח לא גזרו).
תשובות:
1. ר' ירמיה מדפתי – אצלנו מדובר בערב פסח, שכיוון שהתירו לו פסח התירו את השאר, ושם מדובר בשאר השנה.
2. רב אסי – אצלנו מדובר בליל יום הקבורה.
(קט: אמצע)
ב. אנינות לילה
יצא במשנתנו ובפסחים כדעה שאנינות לילה דרבנן.
כר"ש, שזה דרבנן, (שהרי לא אוכל קרבנותיו, אך כן קרבן פסח).
ולא כר"י שזה דאורייתא.
הקושיא – שתי ברייתות שלר"ש אונן לא משלח קרבנותיו.
שתי סיבות אפשריות: 1. כי לא יכול לאכול בליה (פסח). 2. איסור עצמאי.
ובהנחה ש: 1. ר"ש אכן סובר שאוכל קרבן פסח (אנינות – דרבנן). 2. כר"ש אסר לשלח קרבנות – כלל גם את פסח. 3. הסיבה האיסור העצמאי רק מדרבנן.
חייבים לומר שאנינות לילה דאורייתא ולכן לא משלח.
תשובות:
טבלת סיכום ההנחות ושלילתן:
| הנחה 1 – האם אוכל פסח בלילה | הנחה 2 – האם אוסר לשלח קרבן פסח | הנחה 3 – האם האיסור העצמאי הנו מהתורה |
רב חסדא | כן | לא ("כדי נסבה") | לא |
רב ששת | כן | לא (אסר חגיגת י"ד) | לא |
רב מרי | לא (ור"ש התיר בליל הקבורה) | כן | לא |
אביי | כן | כן | כן – כשמת לפני חצות |
רבא | כן | כן | כן – תמיד |
A. שלילת הנחה 2 – ר"ש לא דיבר על פסח באיסור שליחת הקרבן.
(בברייתא הראשונה זה פשוט (כי לא כתב פסח), וגם בברייתא השנייה שכתוב במפורש פסח – רב חסדא – כדי נסבא, רב ששת – הכוונה לשלמי פסח (חגיגת יד)).
(קט: שורה אחרונה)
B. שלילת הנחה 1 – רב מרי – ר"ש סובר שאנינות לילה מהתורה. וזה שכתב שאוכל קרבן פסח – הכוונה ליום קבורה.
דחיית רב אשי – אם כן, לא מובן הויכוח בין ר"י לר"ש.
C. שלילת הנחה 3 – סיבת איסור שליחת הפסח בגלל האיסור העצמאי (והוא מדאורייתא).
אביי מגביל את זה – דווקא אם האנינות קדמה לפסח, כלומר שמת לפני חצות, ורבא (קא: 1+) לא מגביל, ובכל מקרה אסור (ומה שר"ש התיר לאכול – כשמת אחרי שכבר זרקו את הדם, (רבינא) – ואכילת הפסח מעכבת, כדרבה בר רב הונא).
ג. דיונים בדברי אביי ורבא (ב C)
A. (א, כמעט חצי) ראיית אביי לחלוקה בין לפני/אחרי חצות –
מת לו מת בערב פסח | הבנת אביי | דחייה
|
|
הנחות:
| 1. יש מצוות קבורה (ר"ע). 2. פסח>מצוות קבורה. | 1. מחלוקת אם יש מצוות קבורה. 2. אם יש – 3. לאונן אין איסור הקרבה. |
|
ברייתא א – כהן ייטמא לאחותו | אונן אסור בהקרבה – | יש מצווה (ר"ע). המצווה>פסח. |
|
ברייתא ב – נזיר לא ייטמא גם בגלל הפסח. | אונן מותר בהקרבה – | אין מצווה (רי"ש). ולכן לא יטמא ויעשה פסח. | דחיית הדחייה – מפורש בברייתא שהיא דברי ר"ע. |
B. (ב7+) רבה בר רב הונא – שאכילת הפסח מעכבת
(ולכן אפילו שכבר זרקו הדם, אונן אוכל).
a. כדתניא –
ברישא – ביום קבורה – לא אוכל פסח (רש"י – יש אנינות גם בליל קבורה, ואכילת פסח לא מעכבת), ביום ליקוט – אוכל, וביום שמועה – לעניין 7 ו-30 כיום קבורה, לעניין פסח – כיום ליקוט (אוכל).
בסיפא – "אחד זה ואחד זה" – אוכל (יום קבורה ויום ליקוט).
הא גופה קשיא!
תירוצים (נשים את רב חסדא בסוף)
1. רבה בר רב הונא –
בלילה שאחרי מותר לאכול. אלא ש –
ברישא – קבר אחרי השקיעה – נחשב כיום קבורה עצמו – ולכן לא אוכל (רש"י – כאן העמידו דבריהם במקום כרת, כדי שלא יבואו לאכול ביום מיתה).
בסיפא – קבר לפני השקיעה – שכבר זרקו הדם ושמע אחרי השקיעה (ולכן אוכל, כי אכילת הקרבן מעכבת ודוחה אנינות דרבנן).
2. (ב אמצע) רב אשי – "אחד זה ואחד זה" – הכוונה ליום ליקוט ושמועה, לא ליום קבורה ששם באמת אסור.
דחייה – היה צריך לכתוב "זה וזה".
3. רב חסדא – זו מחלוקת תנאים – האם יש אנינות לליל קבורה
(ברישא – יש, ולכן לא אוכל (בהנחה שהאכילה לא מעכבת), ובסיפא – אין ולכן אוכל).
לאיזה מחלוקת התכוון – דתניא –
"עד מתי מתאונן עליו – ת"ק – כל היום, רבי – כל זמן שלא נקבר".
| ת"ק – כל היום | רבי – כל זמן שלא נקבר |
|
הבנה דחויה – ביום מיתה | רק ביום ולא בלילה (גם לא דרבנן) | רק עד הקבורה | דחייה – הרי לפי כולם יש אנינות לפחות מדרבנן בלילה, ושמהתורה כל היום ("ואחריתה כיום מר"). |
1. רב ששת – יום קבורה | כל יום הקבורה | דוחה רב יוסף – ברייתא – בליל שמועה וליקוט אוכל, משמע שבליל קבורה לא אוכל. | |
2. רב יוסף – יום קבורה | כל יום הקבורה והלילה | רק ביום הקבורה. | דחיית ר' ירמיה – ברייתא – רבנן – כל יום הקבורה. רב יוסף – גם בלילה (ואפילו שנקבר רק אחרי 10 ימים). |
3. ר' ירמיה – יום קבורה | יום בלי לילה | ביום הקבורה – תופס גם לילו | קושיית רבא – אם יום קבורה תופס לילו מדרבנן, יום מיתה תופס לילו מהתורה, שהרי רבנן מתקנים כעין דין התורה (=אנינות לילה דאורייתא), והרי – ברייתא – אהרן אומר למשה ביחס לאפשרות לאכול את הקרבנות בלילה – "הן היום הקריבו" – ר"י – דווקא היום מותר, אך לדורות אסור מהתורה, ורבי – אנינות לילה דרבנן. תשובה – אכן זה דרבנן, ועשו חיזוק לדבריהם ואסרו גם ליל קבורה. |