השיעור מוקדש לכבודו של התינוק של משפחת ששון!
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף ה
(ד: 4- ה: 3-)
חלק א – גילוח של נזיר עולם
מקור שמגלח כששערו מכביד – מאבשלום:
שהיה נזיר – "וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל־הַמֶּלֶךְ אֵלְכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת־נִדְרִי אֲשֶׁר־נָדַרְתִּי לה' בְּחֶבְרוֹן" (שמ"ב טו).
שהתגלח מדי פעם – "וּבְגַלְּחוֹ אֶת־רֹאשׁוֹ וְהָיָה מִקֵּץ יָמִים לַיָּמִים אֲשֶׁר יְגַלֵּחַ כִּי־כָבֵד עָלָיו…" (שמ"ב יד)
כל כמה זמן?
רבי – כל שנה
מקור – גז"ש אבשלום מבתי ערי חומה – "מִקֵּץ יָמִים לַיָּמִים" – "ימים תהיה גאולתו"
שאלות
- והרי אפשר גם ללמוד מבתי ערי חומה יומיים? (שלא גואלים לפני יומיים)
תשובה – יומיים זה ודאי לא הכביד שערו.
- והרי אפשר לעשות גז"ש ממקורות אחרים? –
שנתיים ימים, עד חודש ימים, ארבעת ימים בשנה (=שלושה חודשים)
תשובות:
- עושים גז"ש לדבר דומה יותר ("ימים" ללא תוספות).
[והרי עושים גז"ש אפילו במילים שונות (ושב הכהן ובא הכהן)?
תשובה – נכון, אבל אם יש יותר דומה זה עדיף]
- לגבי בת יפתח – אולי זה לא היה 4 פעמים במרווחים שווים.
ר' נהוראי – חודש
מהכהנים שמתגלים פעם בחודש, מכאן שמעבר לזה זה מכביד.
ר' יוסי – שבוע
שכן בני הכהנים מתגלחים בימי שישי.
אז מה היה ההבדל לגבי גילוח בין אבשלום לאחיו?
1. הם התגלחו גם בערבי חג שבאמצע השבוע.
2. הם התגלחו בשישי בבוקר והוא רק אח"כ (אחרי שהביא קרבנותיו).
[ויהי מקץ ארבעים שנה – הכוונה 40 לבקשת בני ישראל מלך.
(ואז שאול מלך שנים בודדות, ואז דוד כ36 שנה, ואז קרה המרד (ובסוף דוד מלך סה"כ 40)).
(ה. במשנה)
חלק ב – כמה זמן זה סתם נזירות
רב מתנא – 30, ומקצת היום ככולו (ומגלח ביום ה30)
מקור – גימטריה של קדוש יהיה.
בר פדא – 29, ולא אומרים מקצת היום ככולו (ולכן גם מגלח ב30).
מקור – נזיר ונדר מוזכר 29 פעמים בפרשייה.
ומקשה רב מתנא – הרי חלקם נצרכים ללימודים שונים (כמו שגם יין מצווה נאסר).
ועונה בר פדא – נכון, אבל חלקם כן מיותרים, ולכן אפשר להחשיב את כולם לספירה.
קושיות:
- קשה על בר פדא ממשנתנו – סתם נזירות שלושים יום!
עונה בר פדא – הכוונה כולל יום התגלחת.
- משנה בדף טז קשה לשניהם: רישא – מגלח ב31, סיפא – אם גילח ב30 יצא.
הסברים:
בר פדא – מגלח ב31, כי גוזרים אטו רוב הנזירים שנוזרים 30 יום ומגלחים ב31.
אך בדיעבד אם גילח ב30 יצא.
רב מתנא – מגלח ב31 כי לכתחילה לא סומכים על מקצת היום ככולו,
אך בדיעבד מגלח ב30 כי מעיקר הדין מקצת היום ככולו.
- באותה משנה קשה לרב מתנא – נזר בפירוש לשלושים יום – אם גילח ב30 לא יצא!
לבר פדא מובן, כי לא אומרים מקצת היום ככולו.
לרב מתנא קשה. תשובה – מדובר שאמר בפירוש שלושים ימים שלמים.