שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף יט

לעילוי נשמת פרטונה בת ז'אן פרטוש-ברנס ז"ל

ולהבדיל, השיעור בחסות קרתא – יזמית נדלן והתחדשות עירונית, שמציעה למשקיעים קטנים ובינוינים השקעות בפרויקטים אותה היא יוזמת, עם בטוחות טובות.

 

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף יט

(יט. 4+ עד יט: במשנה)

חלק א – נזרה, נטמאה, הפרישה קרבנותיה, ואז הפר לה בעלה, מביאה רק את חטאת העוף

(מובא בדרך אגב, כי מתקשר לרבנן ורי"ש ברי"ח ב"ב האם העולה דורון או כפרה)

שני שלבים בהסבר:

  1. למה, הרי ממה נפשך –

אם הבעל עוקר למפרע – שלא תביא כלום (כי בעצם לא היתה נזירה)
ואם מיגז גייז מכאן ולהבא – שתביא הכל (כי אכן היתה נזירה ושנטמאה)

תשובה – אכן עוקר למפרע, ובעצם לא היתה נזירה,
אך בכ"ז מביאה את החטאת – כי בכ"ז חטאה בכך שהתנזרה מהיין[1]

[וזה כר' אלעזר הקפר, שמבאר את הפסוק לגבי נזיר שנטמא "וכיפר עליו מאשר חטא על הנפש" – שהכוונה שציער עצמו,

ואמנם גם נזיר שלא נטמא חטא (ומביא כבשה לחטאת)
אבל נזיר שנטמא שנה בחטא, לכן הפסוק כתוב אצלו.

     

  1. הברייתא גם כרי"ש ברי"ח ב"ב מאתמול, שהעולה אינה דורון,
    כי אם היתה דורון – היה צריך להביא אותה אפילו אם הבעל עקר למפרע.

 

(יט. שליש תחתון בנקודותיים)

חלק ב – חזרה למשנה לגבי טמא שנזר

 

א. ביאור המשנה (כבר הסברנו כך, אבל כעת הגמרא מבארת את זה בעצמה)

טמא שנזר – הימים לא עולין לו מן המניין,
"יצא ונכנס – עולים לו" –

"יצא" – הכוונה שיצא ונטהר.
"ונכנס" – גם ללא שנכנס עולים לו, אלא הכוונה שאפילו נכנס באותו יום – היום הזה נחשב לו לנזירות וכך נחשב כנזיר שסטר שצריך לגלח ולהקריב.

 

(יט. 4-)

ב. דעת ר"א – אם נכנס חזרה באותו יום, לא נחשב נזיר שסתר
("והימים הראשונים יפלו" – מכלל דאיכא ראשונים).

דיונים על זה:

  1. עולא מחמיר – ר"א אמר את זה דווקא בטמא שנזר וחזר,
    (כי דורש את הפסוק על זה – "והימים הראשונים יפלו כי טמא נזרו" – כשנזר בטומאה).
    אבל נזיר שנטמא ביום הראשון – כן סותר.

איתיביה אביי – ברייתא מפורשת שר"א אמר את זה גם בנזיר שנטמא:
הריני נזיר מאה יום ונטמא ביום הראשון לא סותר לר"א!
תיובתא.

 

(יט: 2+, בברייתא של אביי)

  1. עוד קולא של ר"א
    גם אם נטמא ביום האחרון (בברייתא – יום מאה) – לא סותר (אלא סותר 30 (משנה טז.)
    אותו מקור – "והימים הראשונים יפלו" – מכלל דאיכא אחרונים.

 

  1. שואל רב פפא לגבי הימים הראשונים –
    האם מספיק להיכנס ליום השני (כך שסותר שני חצאי ימים),
    או שצריך להיכנס ליום השלישי (כך שסותר חצי + שלם + חצי)?

תשובה
ימים מרבה שלא ביום הראשון,
יפלו מצמם שלא צריך ביום השלישי אלא מספיק בשני.

[1] וזה דווקא בצירוף עוד שתי סיבות (תוס'): 1. כבר הפרישה את החטאת. 2. מדובר בחטאת העוף שמקלים בה (למשל שמביאים אותה גם על ספק), אבל אם לא נטמאה והפר לה לפני שהקריבה את החטאת של סיום הנזירות – את זה לא תביא, כי שם זה לא חטאת העוף אלא כבשה לחטאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.