שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף כא

לעילוי נשמת פרטונה בת ז'אן פרטוש-ברנס ז"ל

ולהבדיל, השיעור בחסות קרתא – יזמית נדלן והתחדשות עירונית, שמציעה למשקיעים קטנים ובינוינים השקעות בפרויקטים אותה היא יוזמת, עם בטוחות טובות.

 

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף כא

(כ: תחילת פרק מי שאמר – כב. 1-)

חלק א – אמר הריני נזיר, ושמעו שני חברים ואמרו "ואני", "ואני" – כולם נזירים

הותר הראשון – הותרו כולם (כי תלו בו),
הותר האחרון – האחרים לא הותרו.

 

הקדמה: בגמרא יש שני דיונים:

  • האם צריך לומר "ואני" תוך כדי דיבור או אפשר קצת אחרי.
  • האם כולם מתפיסים בראשון או כל אחד בזה שלפניו.

בשני הדיונים מביאים את אותה ראיה מהמשנה, אז נראה אותה בבת אחת:
המשנה הדגימה על שני אנשים, ואח"כ שלוש, שאמרו אני, ולא על יותר (ארבעה),
למה? שילוב של שתי הנחות:

(מדיון ב) – הם לא מתפיסים בקודם להם אלא בראשון (כי אם בקודם אז אין גבול),
וגם (מדיון א) – צריך תוך כדי דיבור, והרביעי אינו תוך כדי דיבור.

דחייה לשני הדברים:

באמת ייתכן שאפשר 4 (או כי מתפיסים בקודם, או כי אפשר אחרי כדי דיבור),
והתנא לא מונה כרוכל את כל האפשרויות (ורק מנה 3 כי מדבר בהמשך על הראשונים והאחרונים והאמצעיים).

 

ועכשיו לשני הדיונים באופן מסודר:

 

א. תוך כמה זמן צריכים לומר "ואני".

רב יהודה נשיאה – גם מיד אחרי כדי דיבור

ויוצא שגם אם כולם מתפיסים בראשון, גם הרביעי יכול.

ר"ל – כולם תוך כדי דיבור (שלום עליך רבי)

ויוצא שאם כולם מתפיסים בראשון, אז יכולים להתפיס רק שלושה.

ראיות:

  1. תניא נמי הכי – אם עבר כדי דיבור – אינו נזיר.
  2. (כאמור בהקדמה – משנתנו –
    כיון שלא הדגימה מ4 אנשים, מראה שזה מוגבל לכדי דיבור.
    (ואמנם גם לא הזכירה 3 אלא ב2, אבל זה כי אין הבדל עקרוני בין 2 ל3,
    ואכן בהמשך הברייתא משמע שזה יותר מ2 (כי יש גם אמצעי)).

דחייה – תנא כי רוכלא ליחשיב וליזיל?…

 

(כא. רבע)

ב. איבעיא להו – האם כולם מתפיסים בראשון (ואז מוגבל ל3 כנ"ל) או אחד בשני (ואז לא מוגבל)?

ראיות שתלויים בראשון

 

  1. (כאמור בהקדמה – משנתנו כאמור שהדגימה רק על 2, 3 ולא 4,
    למה? כי מתפיסים בראשון, וצריך תוך כדי דיבור.
    דחייה – באמת גם הרביעי יכול כנ"ל, אולי כי מתפיסים בזה שלפניו.

(כא. באמצע)

  1. המשך המשנה – "הותר הראשון הותרו כולם",
    ולא כתוב – "הותר האמצעי הותר האחרון", מכאן שהאחרון תלוי בראשון ולא באמצעי.

דחייה – באמת יכלו לכתוב את זה, אבל דיברו רק על מקרים שהותרו כולם.

ראיה שתלויים בזה שלפניהם

  1. המשך המשנה – "הותר האחרון – האחרון מותר, וכולן (עדיין) אסורין".
    משמע שדווקא הוא לא מתיר אחרים כי הוא אחרון,
    אבל אם הותר האמצעי – הותר זה שאחרי.

דחייה – באמת הכוונה גם לאמצעי (כל אחד שאינו הראשון) – שלא מתיר אחרים.

  1. ברייתא מפורשת – אם הותר האמצעי הותרו אליו שאחריו,
    כי תלויים בזה שלפניהם!

 

(כא. 3-)

חלק ב – אמר הריני נזיר, ואמר חברו: פי כפיו, שערי כשערו – נזיר

למה? הרי מי שאומר שאיבר מסוים שבו יהיה נזיר – הוא נזיר רק באיבר שהנשמה תלויה בו (ראש, ולא שיער או פה).

תשובה – כאן לא אמר שהפה יהיה נזיר, אלא אמר שהפה יהיה אסור ביין כנזיר, וכן בשיער.

 

(כא: 5+, על החלק השלישי של המשנה שנראה עוד רגע)

חלק ג – האם הבעל עוקר למפרע או גוזז מכאן ולהבא?

נפקא מינה – אישה א נדרה, אישה ב אמרה "ואני", ואז הבעל הפר לאישה א.
אם עוקר – אז גם אישה ב מותרת,
אם גוזז – אישה ב אסורה, כי כשנדרה – אישה א כן היתה נזירה.

ראיות:

  1. ראיה שעוקר –
    משנתנו – האישה נדרה, הבעל אמר ואני, ואז הפר – אינו יכול להפר,
    למה?
    לכאורה – כי אם יפר לה – יפר לעצמו, וזה לא אפשרי.

ולמה יפר לעצמו –

אם גוזז – לא יפר לעצמו,
אלא באמת עוקר – ולכן זה יפר גם לעצמו.

דחייה – באמת גוזז, ולא יפר לעצמו,
והסיבה שלא מפר לה – כי כשאמר "ואני" בעצם קיים את הנדר, וא"א לפר אחרי שקיים
(אמנם אם רוצה – יכול להישאל על הקיום, ואז להפר לה).

(דילוג כא: באמצע עד כב. 1+)

  1. ראיה שעוקר –
    ברייתא ודיון שראינו בדף יט. – נדרה ונטמאה והפרישה קרבנות ואז בעלה הפר לה – מקריבה את החטאת ולא את העולה.

ולמה לחלק?
הרי אם עוקר – שלא תביא את שניהם,
ואם גוזר – שתביא את שניהם!

אלאעוקר, ובכ"ז מביאה חטאת כי בפועל ציערה עצמה מן היין (כר"א הקפר),
וכאן אין דחייה.

(נחזור לכא: באמצע)

  1. ראיה שגוזז
    מקרה דומה ל4, רק שכאן לא נטמאה והפרישה את קרבנות סוף הנזירות ואז הפר לה בעלה,
    אם זה משלו – אז לא על דעת זה הקדיש אותם ולכן הקרבנות חולין
    אך אם משלה – אז החטאת תמות כחטאת שמתו בעליה.

אם גוזז – מובן, שהרי באמת היתה נזירה, וכרגע כבר לא ואין לחטאת בעלים
אך אם עוקר – למה החטאת לא יוצאת לחולין למפרע?

תשובה (לפי תוס') – כמו בקושייה 4 – אמנם הנזירות בטלה למפרע, אך כיון שציערה עצמה מן היין – החטאת לא בטלה למפרע

(אך יש הבדל בין 4 ל2 –
ב4 מדובר בחטאת העוף (שמקלים יותר בהקרבתה, למשל בספק) – אז מקריבה,
ב2 – חטאת בהמה – לא מקלים, והחטאת תמות.

(כא: רבע תחתון)

  1. ראיה שגוזז –
    אישה שנדרה ושותה יין ומיטמאה – לוקה.
    פשיטא!
    אלא מדובר שבעלה הפר לה, ולוקה על מה ששתתה לפני ההפרה – מכאן שגוזז ולא עוקר.

תשובה – מדובר שכלל לא הפר לה! וממילא אין ראיה.

ולגבי ששאלת – פשיטא, זה אכן פשיטא, וזה רק נכתב בשביל ההמשך –
שאם הפר לה, ושתתה אח"כ ולא ידעה שהפר לה – בכ"ז לא לוקה.

 

(דילוג על 4 – כב. 1+ עד כב. 4-)

  1. ראיה שעוקר למפרע –
    תניא בהדיא לגבי המקרה של הנפקא מינה לעיל –
    אם הפר לאישה א, אישה ב עדיין אסורה, מכאן שלא עוקר אלא גוזז.

ויוצא שיש מחלוקת תנאים בין הברייתא ב4 (עוקר) ל5 (גוזז).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.