לעילוי נשמת פורטונה בת ז'אן פרטוש-ברנס ז"ל
ולהבדיל,
לרפואת והצלחת משפחות סמדר ואבנר הר-טוב הי"ו
ולרפואתה השלמה ומהירה של נגה בת עדי הי"ו בתוך שאר חולי ישראל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף מט
(מט: במשנה – נ. שליש)
משנה: על איזה טומאת מת הנזיר מגלח (סותר)?
כלומר יש טומאות שאינו מגלח עליהם, כמו שנראה במשנה בדף נד –
- כי הם טומאה דרבנן
- הם דאורייתא, אבל זה לא המת עצמו ("וכי ימות מת עליו").
- A. מת עצמו – ברור, הגמרא תפרש מה זה מוסיף.
- B. בשר (מגע, משא ואוהל) –
בשר ממש – כזית
בשר שנרקב (נצל) – גם כזית
בשר שממש נרקב והפך לעפר (רקב) – מלוא תרבד (אבל רק במשא ואוהל לא במגע)[1].
- C. עצמות –
עצם כשעורה – רק במגע ומשא,
עצמות שמטמאים גם באוהל:
- שדרה וגולגולת שלמים,
2. איבר עם בשר מועט ("בשר כראוי" שיכול להירפאות אם היה חי (פחות מכזית))
3. כמות משמעותית – חצי קב עצמות (למרות שלטומאת אוהל מספיק רובע קב), - D. דם (מגע, משא ואוהל) –
חצי לוג (למרות שלאוהל מספיק רביעית לוג)
גמרא –
האם גורסים ברישא – "מת"?
סומכוס (בשם ר"מ) – גרס,
ר"י – לא גרס, שהרי אם על כזית בשר מגלח, על מת שלם לא כל שכן?
- רי"ס – בא לרבות גוף ללא כזית בשר.
דחייה – את זה אנחנו כבר יודעים – אבר (עצם מעט בשר וגידים).
מסביר רי"ח – הכוונה לנפל, שאין לו לא כזית בשר וגם לא גידים, כך שלא נחשב אבר.
[והרי הוא עדיין נחשב שדרה וגולגולת, או כל העצמות, אז מה החידוש?
קרן אורה – העצמות שלו רכות, לכן לא נחשב, ורק מטמא מדין "כל הגוף".
- רבא – מדובר שיש רוב בניין או מניין של העצמות,
מטמא אפילו שאין אפילו שאין חצי קב (ואפילו שאין רובע קב!).
כך שלרבא יוצא שצריך –
או – חצי קב, גם ללא רוב בניין או מניין
או – רוב בניין או מניין, גם ללא חצי קב (וגם ללא רובע קב).
[1] כי אי אפשר לגעת בכולו