סיכום הדף יומי, גמרא חולין ט
(ח: שליש תחתון – י. שליש עליון)
הלכות של רב יהודה בנוגע לשחיטה:
סוגיא א – הרחקת בשר וחֵלב והלכות שחיטה
א. ר"י-רב – הרחקת בשר וחֵלב (קשור לנושא של אתמול – הכשרת הסכין).
A. שלושה סכינים נפרדים (שחיטה, בשר, חלב) + שני כלי מים (בשר, חלב).
B. רב פפא – לא ישים הכסלים מעל הבשר (הכרום יקרע והחלב יזול לבשר).
ב. ר"י-שמואל –
A. ת"ח צריך לדעת הלכות שחיטה – שהייה, דריסה, חלדה, הגרמה, עיקור.
(לא מספיק שראינו ששחט טוב).
B. צריך לבדוק הסימנים לאחר השחיטה. – בסוגיא הבאה.
ניסיון ראיה – רב יוסף – "אם שהה כדי ביקור" – לכאורה ביקור סימנים, דחייה – ביקור הסכין לפני השחיטה.
סוגיא ב – בדיקת הסימנים וחזקות
(ט. שליש עליון)
א. A. ר"י-שמואל – צריך לבדוק הסימנים לאחר השחיטה.
B. ניסיון ראיה – רב יוסף – "אם שהה כדי ביקור" – לכאורה ביקור סימנים, דחייה – ביקור הסכין לפני השחיטה.
ב. אם לא בדק הסימנים? (חזקת הבהמה)
A. לפי כולם – אסורה באכילה,
וכרב הונא – בהמה בחייה בחזקת איסור (רש"י –אבר מן החי, ראשונים – "לא זבוחה"), ולכן נשארת אסורה עד שיוכח שהוכשרה בשחיטה.
B. אבל האם היא כנבילה שגם מטמאה? (בפשטות כן, שהרי לא ידוע אם נשחטה כדין, אבל – )
המחלוקת וההסבר –
המחלוקת |
| הסבר המחלוקת | (הסבר ההסבר) |
ר"א בן אנטיגנוס – ר"א בר' ינאי | לא מטמאה ("טריפה"). | חזקת האיסור בחייה רק לאכילה | החזקה היא הלכתית |
במתניתא תנא | מטמאה (נבילה) | הרי החזקה אומרת שלא נשחטה כדין – ממילא היא נבילה | החזקה היא מציאותית |
סוגיא ג – חזקת הכשרות אחרי השחיטה
א. דיון בהמשך דברי רב הונא – נשחטה, כשירה – עד שיוודע לך במה נטרפה.
החידוש – אפילו שיש ריעותא, עדיין יש לה חזקת התר.
דוגמא לריעותא – בא זאב ונטל המעיים, והחזיר עם נקב (של שיניו) –
מצד אחד – ברור שזה מהשיניים, מצד שני – יש ריעותא (נקב) – ואין אפשרות לדעת מה היה מתחת (אולי כבר היה נקב של טריפה ו"במקום נקב נקב") – קמ"ל שכשירה.
(ט. 2-)
ב. A. קושיא על רב הונא –
צפור/עכבר מנקרים בתאנה/אבטיח – חוששין שבמקום נקב נקב ואסור!
תשובת רבא – חמירא סכנתא מאיסורא.
B. ראיות שחמירא סכנתא מאיסורא:
1-2. בספק טומאה מקלים ברה"ר ובדבר שאין בו דעת להישאל.
דחייה – שם זה גזה"כ.
3. רק אם השאירו את צלוחית המים סגורים ומצאו שנפתחו, חוששים לנחש, ואילו במים מגולים אוסרים גם בלי סיבה.
[ואגב, איסור הסכנה של גילוי במים, יין וחלב, וכזמן שלוקח לנחש להגיע להטיל ארס ולברוח].
2 Responses
הכרום צ"ל הקרום,
מים שמצאם שנפתחו חוששים לנחש היינו לענין לפסול מים חיים לחטאת, ולא לענין סכנה, וה"ה חולדה וטל
RE: חולין דף ט – גמרא דף יומי
בס"ד
תזכו למצוות וברוך שובכם, אקוה שבע"ה מעתה דבר זה יהיה קבוע ללא הפסק ודילוגים,
לא הבנתי בדברך שאמרת שתוסיף תמונה באתר על הכסלים שהם על הבשר, איפה באתר כיצד מגיעים לזה, אני באתר ולא רואה זאת.
תזכו למצוות
חיים