שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף י – גמרא דף יומי

להורדת תרשים הסוגיה לחץ כאן

סיכום הדף יומי, גמרא חולין י

(י. שליש עליון – יא. שורה 2)

בהמה בחזקת איסור, מקור לדין חזקה

חלק א – המשך חזקת האיסור של הבהמה

א. תזכורת – רב הונא (וכו"ע) – בהמה בחזקת איסור, ואסורה עד שודאי נשחטה כדין.
ולכן – ספק בשחיטה (לא בדק הסימנים) – פסולה.

ב. נמצאה הסכין פגומה אחרי השחיטה
רב הונא (לשיטתו) – אסורה (שמא הסכין נפגמה לפני חיתוך הסימנים (מהעור)).
רב חסדא – מותרת.

סברת רב חסדא –
A. תולים בעצם (שזה ודאי פוגם, ואילו עור לא ודאי).
קושיא מטבל ומצא עליו חציצה – שלא תולים במה שהתעסק איתו.

B. הספק בסכין, ולא בבהמה (בטבל – הספק באדם, ויש לו חזקת טומאה).
[שתי הבנות: 1. זה תוספת לA (גם בסכין צריך סיבה טובה לתלות הפגימה). 2. זה תירוץ בפני עצמו, ותולים בעצם גם בלי סיבה טובה (יש חזקת כשרות לסכין)].
קושיא – "כל ספק בשחיטה – פסול". לכאורה בא לרבות גם ספק בסכין?
תשובה
– בא לרבות ספק שהה/דרס (אפי' שסביר ששחט טוב כהרגלו).

(י: 3+)
C. נפרא מינות לשתי ההבנות:

1. האם רב חסדא מקל דווקא אם חתך אח"כ עצמות –

עד עכשיו הנחנו שצריך לחתוך – מתאים להבנה 1.

עכשיו הגמרא מציעה שמתיר אפילו בלי שחתך עצמות (אלא תולים שנפגמה מהגרגרת). את הדעה הזו אפשר להבין עדיין לפי שתי ההבנות, יש מחלוקת ראשונים:  1. סביר שפגע בגרגרת. 2. רש"י – פגימה מהגרגרת לא יותר סבירה מהעור, ויש חזקת כשרות לסכין.
(הגמרא פוסקת כרב חסדא – אך רק אם חתך אח"כ עצמות).  

2. מעשה שנמצאה סכין פגומה בסוף 13 שחיטות, ורב יוסף פסלן. 

כמי?

לרב הונאכולן פסולות (שמא נפגמה בעור של הראשונה). 

לרב חסדא – שתי הבנות (כנ"ל) –

1. רק הראשונה כשירה (כי מניחים שנפגמה מהגרגרת של הראשונה).כולן כשירות (אין סבירות שתיפגם מהגרגרת, אלא זאת רק תלייה כי יש חזקה, ממילא ייתכן שנפגמה מהגרגרת האחרונה)

3. רב כהנא מצריך בדיקה בין שחיטה לשחיטה. שתי הבנות –

1. כרב הונא – שאם פסולה – הראשונה פסולה.
2. כרב חסדא (להבנה 1) – להכשיר את האחרונות.
(ולמרות שבדיקה שלפני שחיטה צריכה חכם – זה רק מפני כבודו).

(י: אמצע)

חלק ב – מקור דין חזקה

המקור: ר' שמואל ב"נ – רי"נ – הכהן מטמא הבית, אפילו שאולי הנגע הצטמצם בינתיים.

קושיית רב אחא ב"י – אולי יצא אחרונית וכן ראה את הצרעת?

תשובות לרב אחא בר יעקב (ודחייתן):

A. תשובות אביי: 1. יציאה אחורית אינה "יציאה". דחייה – יציאת הכהן ביו"כ מקה"ק אחורית . 2. לא יראה אחורי החלון. דחייה –  יעשה חלון בדלת (ואין בעיה לעשות חלון מדין בית אפל, כי כבר ראה את הנגע בפנים).
B. ברייתא – הכהן יכול להסגיר את הבית בדיעבד גם מביתו (שם ודאי לא רואה את הנגע).
דחייה – ניתן להעמיד שיש שורה של אנשים שאומרים זה לזה שהנגע עדיין נמצא.

4 Responses

  1. יישר כח לרב אורי
    הצורה שבה דפי גמרא מוסברות על ידי העורך הרב אורי הינה מעוררת פליאה . ההסבר והתרשים נראים מושקעים ביותר וניכר שהרבה זמן מושקע לצורך המשימה – ממש יישר כח על המסירות נפש ואהבת ישראל !!

  2. מדהים
    אינני נמצא כלל בסוגיות של חולין, סתם פתחתי היום את השיעור על דף י', ולמדתי בכמה דקות ספורות עמוד וחצי בהבנה. ממש נעים לשמוע, מובן, מעניין ומושך. מקווה שאצליח עוד לשמוע. יישר כוח!

  3. שיעורי הדף היומי
    נפעם ונרגש מיכולת ההסברה ושיטתה
    ההסברה לשומעים של הרב, שבטוב טעם ודעת,בהקדמה, בהבהרה,בסיכום הדף
    מקנה לנו ידע,הנאה והתעלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.