{enclose chulin_019.mp3}
סיכום הדף יומי, גמרא חולין יט
(יח. במשנה השנייה – יט: במשנה)
חשוב לחלק בין שני דברים – 1. מיקום השחיטה. 2. רוב סימן והגרמה. בסוגיא עצמה הנושאים מעורבים זב"ז.
חלק א – מיקום השחיטה
(משנה, יח: 3+, יח: 11-)
נדבר על חמישה מיקומים שונים (מימין לשמאל) – עד איפה אפשר לשחוט?
ריאה | טבעות סחוס | הטבעת הגדולה | בין הטבעת לכובע | בכובע עצמו | ||
|
|
|
| תחילת הכובע (לפני החיטי) | עד השיפוע / נוגע בחיטי | מהשיפוע |
| (ודאי כשר)[1] | משנתנו – ת"ק ורי"ס בר"י | ר' חנינא בן אנטיגנוס (יח: 3+) |
| ||
|
|
|
| רב פפי-רבא: פגע בחיטי טריפה. | ר"ל | |
| פגע ולא נגע – טריפה | פגע ונגע – טריפה | ||||
|
|
| רב פפי 2 | רב פפי 1ס
|
|
|
|
|
|
| מר בר רב אשי – פגע בחיטי – כשירה, שייר בחיטי – טריפה. | רב פפא-רבא:[2] שייר בחיטי כשירה. |
|
|
|
|
|
| הלכתא – שיפוי כובע ולמטה, וכן ריב"ל (יט. 10+, ומדגיש שר"ח מקל יותר מרי"ס ולא רק יותר מרבנן). והלכה כמותו. |
|
חלק ב – הגרמה ורוב בשחיטה
(תחילת הסוגיא – מהמשנה עד יח: רבע תחתון, יט. שליש עליון עד יט: במשנה)
א. המשנה ודעת רב ושמואל
שחט רוב במקום (טבעת גדולה) ומיעוט שלא במקום –
ת"ק – טריפה (אין רוב) (רש"י – אין רוב כלל, ראשונים – אם יחתוך רוב ויפרוש יש רוב).
רי"ס בר"י – כשירה.
ב. מה קובע – סיום הרוב, כל הרוב, סה"כ רוב?
| 2/3 בפנים, 1/3 בחוץ | 1/3 בחוץ, 2/3 בפנים | 1/3 בחוץ, 1/3 בפנים, 1/3 בחוץ | 1/3 בפנים, 1/3 בחוץ, 1/3 בפנים | סברות | ראיות ותגובות | ראיות ותגובות |
רב הונא-רב אסי – | המחלוקת: | טריפה לכולם, | (ברור שטריפה) | כל הרוב הראשון קובע (יציאת החיות), והיה בחוץ |
| דחיית ראית רב חסדא – אולי זה כרי"ס? | |
רב חסדא | לפי כולם כשרה (יש רוב) | מחלוקת: רבנן – טריפה, | רבנן – כל הרוב הראשון קובע,
| תגובה לרי"ס – שם החצי הראשון במקום, כאן מחוץ למקום. | ראיה – שהרי במשנה (כז.) – "רובו של אחד כמוהו". (לרש"י – הראיה מעצם הרוב, לראשונים אחרים – לפי כולם יש רוב כשפורש, וכאן הראיה מ"כמוהו" שנחשב חתוך, וממילא חיתוך המיעוט חוץ למקום לא ישפיע). | ||
רי"ס – כשירה |
|
| רי"ס – נקודת סיום הרוב קובעת (והיתה בפנים). | כמו בחצי קנה פגום – לא חייב לשחוט כל הרוב, מה שקובע זה סיום הרוב | |||
| |||||||
שלב ב – בדעת רי"ס בר"י בהנחה שמכשיר בשליש ראשון בחוץ (יט. 7-) | |||||||
|
| רב הונא – רב | כשירה | טריפה |
| מה שקובע זה סיום הרוב |
|
| רב יהודה-רב | (לפי הסברא – טריפה) | כשירה |
| סה"כ יש רוב | על בפנים-בחוץ-בפנים: א. רב נחמן רצה להוכיח מר"א בר מניומי שהכשיר שוחט במסרק (זיגזג), אך דחתה הגמרא ששם הכל בפנים (והחידוש שאין בעיה שאינה "מפורעת" (גלויה)). |
(יט: 12+)
ג. נספחים
A. שוחט בצירוף נקב/גוי (במקום הכשר לשחיטה) (יט: 12+)
a. שליש גוי/קוץ-שליש יהודי – כשר, כי היהודי סיים את רוב השחיטה.
b. שליש יהודי – שליש גוי/קוץ – (שליש יהודי) –
גוי – פסול, כי הגוי השלים את הרוב.
קוץ – רב יהודה פסל – כמו בגוי,
אך רי"ח ורבא הכשירו – כיוון שהחתך של הקוץ היה שם לפני השחיטה, זה לא משנה איפה החתך – עדיין נחשב שיהודי השלים.
B. שאר טבעות (תחילת הגמרא יח.)
פוסקים כרי"ס בר"י אך מגבילים: בשאר הטבעות לא (ואילו ר"נ במחוזא הקל גם בשאר).
[רש"י – אינן מקום שחיטה (="הגרמה"), ראשונים – לא תמיד מספיק רוב הטבעת אלא רוב הקנה].
מקשים – מברייתא שלרי"ס בר"י גם בשאר הטבעות, ועונים – רב ושמואל פוסקים כמותו בהגרמה ורק חלקו עליו בשאר הטבעות.
[סיפור על זה – ר' זירא עלה מבבל והקל בניגוד לרב ושמואל.
a. שאלו עליו שתי שאלות:
1. איך פסקת נגדם? תשובה – הם לא אמרו זאת אלא זה רב יוסף בשמם, והוא לא אמין. (הגיב רב יוסף: זה בשם רב יהודה שמאוד מדייק בשם בעל השמועה).
2. הרי סוף סוף כך נהגו בבבל, ויש להחמיר כמנהג המקום משם יצא? תשובות: 1. אביי – מבבל לא"י – נוהג כא"י. 2. רב אשי – כשאין דעתו לחזור נוהג כמקומו העכשווי.
b. ושאלה על המקשים עליו – הרי במחוזא (ר"נ) גם הקלו? תשובה – במקומם של רב ושמואל החמירו (נהרא נהרא ופשטיה)].
[1] (אמנם לרש"י רב ושמואל – דווקא בין הטבעות, כי לא מקיפות כל הקנה).
[2] רב פפי ורב פפא נחלקו מה סבר רבא.
(יח. במשנה השנייה – יט: במשנה)
חשוב לחלק בין שני דברים – 1. מיקום השחיטה. 2. רוב סימן והגרמה. בסוגיא עצמה הנושאים מעורבים זב"ז.
חלק א – מיקום השחיטה
(משנה, יח: 3+, יח: 11-)
נדבר על חמישה מיקומים שונים (מימין לשמאל) – עד איפה אפשר לשחוט?
ריאה | טבעות סחוס | הטבעת הגדולה | בין הטבעת לכובע | בכובע עצמו | ||
תחילת הכובע (לפני החיטי) | עד השיפוע / נוגע בחיטי | מהשיפוע | ||||
(ודאי כשר)[1] | משנתנו – ת"ק ורי"ס בר"י | ר' חנינא בן אנטיגנוס (יח: 3+) | ||||
רב פפי-רבא: פגע בחיטי טריפה. | ר"ל | |||||
פגע ולא נגע – טריפה | פגע ונגע – טריפה | |||||
רב פפי 2 | רב פפי 1ס | |||||
מר בר רב אשי – פגע בחיטי – כשירה, שייר בחיטי – טריפה. | רב פפא-רבא:[2] שייר בחיטי כשירה. | |||||
הלכתא – שיפוי כובע ולמטה, וכן ריב"ל (יט. 10+, ומדגיש שר"ח מקל יותר מרי"ס ולא רק יותר מרבנן). והלכה כמותו. |