סיכום הדף יומי, גמרא חולין כז
(כז. תחילת פרק השוחט – כז: 8 שורות מלמטה)
א. המשנה – כמה סימנים
בהמה – רוב שני סימנים, עוף – רוב סימן אחד (ר"י – גם ורידים).
לשון "השוחט" (בדיעבד) – 1. על אחד בעוף. 2. על רובו.
ב. מניין לשחיטה מן הצוואר?
[את כל המקורות הבאים הגמרא דוחה: 1. דחיות מקומיות. 2. מניין נלמד את הפסולים בשחיטה. אלא זה הלמ"ס, ואח"כ מביאים לימוד אחר מאותם מקורות].
| המקור | איך לומדים | הדחייה המקומית | מה לומדים למסקנה |
1. רב כהנא | ושחט את בן הבקר (ויקרא א,ה) | ממקום ששח חטהו – נקה, הוצא דמו (וחטא את הבית, תחטאני כאזוב). | אולי זה: | שלא יעשהו גיסטרא (יוריד הראש לגמרי) |
2. רב יימר | וזבחת מבקרך ומצאנך (דברים יב,כא) | ממקום שזב – חתהו (שוברהו – "אל תירא ואל תחת") | אולי זה: | |
3. דבי רי"ש | ושחט את בן הבקר | ושחט=וסחט, | אולי זה: |
4. תני ר' חייא
(ויקרא א)
ו (בקר)- והפשיט את העולה וניתח אותה לנתחיה.
ח – וערכו בני אהרן הכהנים את הנתחים, את הראש ואת הפדר (=חלב) על העצים…
יב (צאן) – וניתח אותו לנתחיו ואת ראשו ואת פדרו, וערך הכהן אותם על העצים
ראש מלמד שלמרות שהותז (שני סימנים) ולא היה בהפשטה, עדיין צריך לערוך אותם. מכאן שהותזו.
[ועוד לימודים:
ראשו ופדרו (פסוק יב) – שהם קודמים.
פדר (פס' ח) – ששמים הפדר על מקום החת)]
5. האי תנא – דתניא
בסיכום של ענייני הקרבנות (סוף צו) – "זאת תורת הבהמה והעוף וכל נפש החיה הרומשת במים…" (ויקר יא, מו).
ר"א – מעוף לבהמה:
כמו שעוף הכשרו מהצוואר (מליקה ממול ערפו) גם בהמה.
אך לא ממול ערפו כי "ומלק את ראשו ממול ערפו" – דווקא בעוף,
זאת – שלא כשר בסימן אחד.
ת"ק – מבהמה לעוף:
שיש שחיטה בעוף.
זאת – שלא צריך שני סימנים
(כז: באמצע)
ג. סימן אחד בעוף
A. בברייתא הנ"ל – לת"ק – זאת – שלא צריך שני סימנים. לר"א כנראה יש מקור אחר.
B. תני בר קפרא – עוף נמצא בין בהמה (2 סימנים) לדגים (שום סימן) והוקש לשניהם ועושים פשרה – סימן אחד.
בדומה לזה, דרש עובר גלילאה – בהמה מהאדמה – 2, דגים מהים – 0, עוף מרקק (בוץ)– 1.
C. השלמות:
a. מניין שדגים בלי שום סימן –
הצאן ובקר ישחט להם אם את כל דגי הים יאסף.
(ואמנם גם לגבי השלו כתוב אסיפה, אך כאן זה כתוב כתחליף לשחיטה).
b. מניין שעוף נולד מרקק
- ראיה מציאותית – יש לו קשקשים ברגליים.
- ראיה מהפסוקים – הקונטריקון הרומאי טען שיש סתירה:
בפרק א – וַיֹּאמֶר אֱלקים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ… (כ),
בפרק ב – וַיִּצֶר ה' אלוקים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ (יט).
תשובות ר"ג:
1. נברא מרקק (בוץ).
2. נבראו מהמים, ובפרק ב עוף הוזכר רק כי האדם קרא לו בשם.
3 תגובות
החת צ"ל החתך
דף כ"ו תקוע באמצע
יישר כוח על הכל משום מה דף כ"ו עובד רק 7 דקות במקום 18 תודה
RE: דף כ"ו תקוע באמצע
זה נתקע לעוד מישהו?