שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת קידושין דף עב

לזיווג הגון במהרה עבור בן עמי בן יהודית כהן ולהצלחת משפחת מדיוני.
להבדיל, לעילוי נשמת מרת חיה בת ר' צבי גולדמן ע"ה שנלב"ע ביום ד' מרחשון ה'תשמ"ה,
ולעילוי נשמת אליצפן בן אגבאבא יומטוביאן ז"ל, שנלב"ע ביום כ"ט תשרי ה'תשס"ח.

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי קידושין דף עב

(עב. 7+ עד עב: רבע תחתון)

חלק א – המשך הייחוס המעולה בבבל

כי ראינו לעיל (סט. במשנה) שעזרא העלה איתו את כל הפסולים, כך שבבבל אין חשש.
היום נמשיך לפרט על זה.

א. מקום בבבל שנחשב טוב יותר משאר בבל –

חביל ימא (על נהר פרת, ליד בורסי) – הוא התכלת של בבל,
שוניא וגוביא הם התכלת של חביל ימא
ורבינא – גם ציצורא
(וכן בברייתא).

רב פפא – היום כבר התערבו בהם כותים,

דחייה – זו רק שמועה, ורק היה כותי שרצה לשאת אישה משם ודחוהו.

ב. מקומות מחוץ לבבל שנחשבים כבבל (כגולה – כפומפדיתא) –

  1. שוט מישוט –

ההוא גברא אמר שהוא משם,
ואמר על זה רי"צ נפחא (לפי הסבר אביי) – שזה כשר כמו גולה (פומפדיתא)
וזה נמצא צפונית לאיהי דקירא (על הפרת), שזה ברצועה שיוצאת צפונית לגבול הצפוני (מעברתא דגיזמא)

  1. נהר חלזון –
    רב איקא בר אבין – רב חננאל – רב – כשרה כגולה

אביי – אל תקשיבו, יש לו שם אינטרס (יבמה),
רב איקא – בוא נשאל את רב חננאל, ואכן אמר שכשרה.

ר' אבא בר כהנא – לא כשרה

שהרי הוזכרה בפסוק (מל"ב יב, יא) שמתאר את המקומות אליהם גלו עשרת השבטים ("חלח"), ואמר רי"ח שכל אלו פסולים, כי עשרת השבטים התערבו בגויות.

 

(דילוג עב. אחרי האמצע עד 6-, נלמד עד עב: 8+)

ג. מקומות בבבל שאינם כשרים –

לפני שרבי נפטר ניבא –

  1. העיר הומניא בבבל – כולם בני עמונים,

שהיו מצרים ליהודים שגרו בפום נהרא הסמוכה,
כפי שכתוב – "ציווה ה' ליעקב סביביו צריו" (איכה א, יז).

  1. העיר מסגריא בבבל – כולם ממזרים,
  2. העיר בירקא – יש שם שני אחים שמחליפים נשותיהם ובניהם ממזרים,
  3. העיר בירתא דסטיא – סטו מאחורי המקום,

כי צדו דגים בשבת ונידו אותם, ובסוף השתמדו.

ואגב:

  1. העיר אקרא דאגמא – יש בה אדם בשם אדא בר אהבה שהיום יושב בחיקו של אברהם אבינו (נימול).
  2. והיום נולד רב יהודה – שאין צדיק נפטר מן העולם (רבי) עד שלא נברא צדיק כמותו (רב יהודה),

נלמד משמואל שנולד לפני שנפטר עלי.

 

 

(חזרה ל- עב. אחרי האמצע, עד 6-)

חלק ב – אגב, הפסוק על מקומות הגלות של עשרת השבטים –

"וַיֶּגֶל מֶלֶךְ־אַשּׁוּר אֶת־יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיַּנְחֵם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי" (מל"ב יב, יא)

א. זיהוי המקומות

חלח – חלזון,
חבור – הדייב,
נהר גוזן – גינזק,
ערי מדי – חמדן/ניהוונד וחברותיה,

חברותיה – מושכי, חוסקי, רומסקי.

קשה
אמרנו לעיל שכל המקומות האלו פסולים (כולל מושכי),
והרי שמואל אמר שמושכני כשרה?
תשובה – מושכני כשרה, מושכי פסולה.

 

ב. פסוק אחר עם אותם מקומות –

וַאֲרוּ חֵיוָה אׇחֳרִי תִנְיָנָה דָּמְיָה לְדֹב, וְלִשְׂטַר־חַד הֳקִמַת, וּתְלָת עִלְעִין בְּפֻמַּהּ בֵּין [שִׁנַּהּ] וְכֵן אָמְרִין לַהּ קוּמִי אֲכֻלִי בְּשַׂר שַׂגִּיא (דניאל ז, ה) –

מתייחס למלכות פרס שדומה לדוב,
והיו 3 מקומות שבין שיניה – לפעמים מורדים לפעמים נכבשים,
וזה חלזון, הדייב (חבור), ונציבין.

[ואגב – הפרסיים משולים לדוב כי אוכלים, מסורבלים, מגדלים שיער ואין להם מנוחה – כמו דב].

 

(חזרה מ-עב. 6- ל-עב: 8+)

ג. אגב אמירת שמואל שמושכני ומישן כשרות –  

יחזקאל יא, יג – וַיְהִי כְּהִנָּבְאִי וּפְלַטְיָהוּ בֶן־בְּנָיָה מֵת וָאֶפֹּל עַל־פָּנַי וָאֶזְעַק קוֹל־גָּדוֹל וָאֹמַר אֲהָהּ ה' אלוקים כָּלָה אַתָּה עֹשֶׂה אֵת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל.

ונחלקו רב ושמואל –
אחד אמר לטובה על פלטיהו, שהיה צדיק ומת בחצי ימיו

שנבוכדנצר רצה לעשות את היהודים עבדים לאנשי מישן,
ואמר לו פלטיהו – שיהודים, שהם חשובים, יהיו עבדים שלך כאן בבבל, ושעבדי היהודים ילכו למישן, וכך הציל את היהודים מלהיות עבדים במישן.

ואחד אמר לרעה על פלטיהו, שהיה רשע ומת בשלווה

שמובן מהפסוק בתחילת הפרק ובפרק ח שפלטיהו יחד עם עוד שרים עמדו עם פניהם למזרח ואחוריהם למקדש, והיו מפריעין ומתריזין כלפי המקדש.

(עב: באמצע)

ומכריעים שזו דעת שמואל,
שכן אמר שמושכני כשרה, ושבמישן לא חוששים לעבדים ולממזרות.

דחייה – אולי שמואל אמר לטובה, ואכן שלחו למישן עבדים,
אלא שכיון שהבבלים גנבו את העבדים מישראל, הם השתחררו אוטומטית גם בלי גט, והפכו ליהודים, ולכן מותרים בבנות ישראל.

 

(עב: שליש תחתון)

חלק ג – מעמד שאר הארצות שאינן בבל

לעיל (סט.) הסברנו את המשנה (לפי רבא ואולי גם אביי) – שעזרא העלה את הפסולים לארץ,
ורק בבל כשרה ולא צריכה בדיקה,
וכן אמר שמואל – כל הארצות עיסה לבבל.

אך ר"י-שמואל – זו מחלוקת:

ר"מ (המשנה) – מחמיר על שאר הארצות
אך חכמים – כל הארצות בחזקת כשרות ולא צריכות בדיקה.

וכן פסק להלכה אמימר, והתיר לרב הונא בר נתן לשאת אישה ממחוזא בלי לבדוק.

אך רב אשי הקשה – הרי אמוראים אחרים לא אמרו כך בשם שמואל,
אך אמימר לא חזר בו, שכן שמע כך גם ברב זביד בשם שמואל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.