שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת בבא קמא דף עז

הלימוד לעילוי נשמת ר' שלמה אריה בן יוסף מרדכי הלוי ז"ל,
שהיה איש תם ורחב לב ירא שמים ואוהב אדם
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי בבא קמא דף עז

(עז: 10+ עד עז: 7-)

האם יש היקש בין טביחה ומכירה:

ר"ל – יש היקש
רי"ח – אין היקש

מה הנפק"מ:

א. אתמול ראינו – אם הגנב טבח הקדש

אם ימכור – ודאי שפטור מדו"ה,
אם טבח –

ר"ל – גם פטור, כי יש היקש בין מכירה לטביחה
רי"ח – חייב, כי אין היקש.

 

ב. היום נראה עוד נפק"מ – אם מכר טריפה
לפי ר"ש (ע.) שהטובח טריפה פטור מדו"ה, מה דין המוכר טריפה?

ר"ל – יש היקש, ולכן גם המוכר פטור
רי"ח – אין היקש
, ולכן המוכר חייב

ראיה מברייתא (איתיביה על ר"ל) –
A. טבח שה כלאיים – חייב
B. מכר טריפהחייב.

דחיית הראיה (ר"ל) – זה לא ר"ש אלא רבנן, שמחייבים גם על שחיטת טריפה.

שאלה על הדחייה (רי"ח) – אם זה רבנן אז למה כתוב דווקא מכר טריפה ולא טבח ומכר טריפה?
תשובה (ר"ל) – זה מכירה, והוא הדין לטביחה,
כפי שגם ברישא (כלאיים) – זה טביחה והוא הדין לטביחה.

דחיית התשובה (רי"ח)
אם בשניהם זה באמת גם מכירה וגם טביחה – למה הברייתא לא חיברה ביניהם? ("גנב כלאיים וטריפה ושטבח ומכר משלם דו"ה")

לעומת זאת לשיטתי זה מובן
שכיוון שבטריפה זה רק במקרה אחד (מכירה, ולא טביחה, וכרבנן), לכן גם בכלאיים הביאו רק מקרה אחד (טביחה), אבל לשיטתך שזה בשניהם היו צריכים לחבר.

(מחר נדבר על הלימוד שגם בשה כלאיים יש דו"ה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.