למחצית השקל לאתר סיני ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא מציעא דף כה
תקציר הדף היומי:
א. דברים בלי סימן ליד כלי עם סימן, מתי צריך להכריז גם עליהם ומתי לא (שני כיוונים עיקריים: תירוצים 1,3,4 מניחים שברירת המחדל היא להכריז, אא"כ יש סברא חזקה לומר שהם לא מכלי זה, ואילו כיוון שני של רב פפא – ברירת המחדל היא לא להכריז, אא"כ יש סברא חזקה שהם כן מהכלי). ב. מעות צבורים מכריז, והסימן – אולי המקום ואולי המניין. ג. מעות אחד על השני – דווקא כשהם במגדל (או גם באותו רוחב או דווקא כפירמידה). ד. יש דברים שלא מכריז אך גם לא לוקח, אלא משאיר, כשניתן להניח שהונח שם בכוונה (אא"כ זה נמצא בסכנה שהבעלים לא היו מודעים אליה).
סיכום הדף יומי:
(משנה כד: למטה – משנה כה: למטה)
חלק א – משנה: ואלו מציאות שחייב להכריז –
- פירות/מטבעות בתוך כלי מכריז – כי בכלי יש סימן.
ואם הפירות/מטבעות רק ליד הכלי –
במשנה מדויק – הרי אלו שלו
אך בברייתא – דבר בלי סימן ליד דבר עם סימן – מכריז
תשובות:
- A. ברירת המחדל הוא שמכריז על הפירות יחד עם הכלי (כמו הברייתא),
ואילו משנתנו שלא מכריז זה כי מדובר במצב שלא סביר שהפירות מהכלי: - מדובר בפשתן, שאם זה היה מהכלי היה נשאר קצת גם בכלי,
ואילו בברייתא זה פירות. - פתח הכלי לכיוון השני, ולכן לא סביר שזה מהכלי.
- לכלי יש עוגנים, ושוב – אם הפירות מהכלי, לא סביר שלא היה נשאר משהו בפנים.
- B. רב פפא – להפך: ברירת המחדל שהפריות שלו (כמשנתנו), כי אולי זה לא מהכלי, וזה שבברייתא אסור זה כי:
- כי שם רואים שנשארו חלק מהפירות בכלי – לכן מכריז.
(כה. באמצע)
- מצא ציבורי מעות וציבורי פירות מכריז
מה הסימן –
או – המניין
או – המקום
- מצא 3 מטבעות זה על גב זה – סימן
- A. רב יצחק מגדלאה – דווקא בצורת מגדל –
ר' חנינא – שלושה רוחבים שונים
(או מלכים שונים, או אותו מלך בגדלים שונים) – ובצורת פירמידה,
ר' יוחנן – גם אם כולם באותו רוחב, לא סביר שכך נפלו.
- B. ומה המוצא מכריז ומה הסימן של המאבד –
הוא אומר "מצאתי מטבעות",
והמאבד אומר מספר + מגדל
(וכיוון שגם המספר זה חלק מהסימן, צריך דווקא 3 ומעלה)
- C. מה אם זה בצורות אחרות?
רב ירמיה – עיגול, שורה, משולש, מדרגות?
לגבי מדרגות עונה שכן – שכיוון שניתן להרים את כולם יחד ע"י קיסם – זה סימן.
רב אשי – כאבני בית קוליס? (שניים ואחד על גביהם)
ברייתא – זה סימן.
(כה: 5+)
- עוד הערה לגבי מטבעות – במטבע עצמה לא יועיל שום סימן (אפילו אם שמו כתוב בה)
כי זה דבר שעובר מיד ליד, וזה שפעם היה שלו לא אומר שעדיין היה שלו.
חלק ב – משנה: מקרים בהם לא מכריז אבל גם לא לוקח
כי ניתן להניח שהבעלים שם את זה שם בכוונה,
ושהיה מודע לבעייתיות שבמקום (כי אם לא היה מודע – אז צריך לקחת ולהכריז כדי להציל לו).
דוגמאות:
- דבר שאין בו סימן – מצא גוזלות קשורים (בקשר רגיל – לא סימן), מאחורי גדר (שאולי מישהו שם בכוונה),
לכן: אל תיגע,
אם אם תיקח לא תוכל להכריז כי אין סימן,
ואולי זה בכוונה – לכן תשאיר.
וככלל של ר' אבא בר זבדא-רב: כל ספק הינוח לא יגע.
- מצא כלי (יש סימן) באשפה (ולפעמים חוזרים לקחת), אם מכוסה –
במשנה – אל תיגע (אפילו שיש סימן), כי סביר ששמו שם בכוונה,
אך בברייתא – צריך להכריז.
תירוצים:
- רב זביד –
כלי גדול – זה בכוונה ואל תיגע, כלים קטנים – כנראה הגיע בטעות ויכריז.
("שכן דרך אשפה לפנות" – שייתכן שבטעות הוציא עם האשפה גם את הכלי הקטן הזה)
- רב פפא –
באתר זבל שלא מפנים אותו – ישאיר שם כי זה מוגן,
אם זה אתר שפתאום החליטו לפנות אותו – אז יכריז, כי מציל את הכלי.
תגובה אחת
בשם השם
היפלא מהשם דבר