לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(לט. באמצע – לט: שורה אחרונה)
תזכורת מהדף הקודם:
A. מיץ פירות – שהכל,
B. טרימא (כתוש, לא לגמרי) – עץ.
ירקות חתוכים, מרק
א. פרימא – (גרגלידי דלפתא – חתך ראשי לפתות)
גדולים – אדמה,
קטנים – רב הונא: – שהכל (שינוי לרעה), רב יהודה – אדמה (שינוי לטובה – למתק).
ג. מרק ירקות (ללא הירקות) –
מיא דסלקא – אדמה,
מי שבת (שמיר, ואותו עצמו לא אוכלים) –
מתלבטים אם זה להעביר זוהמה (שהכל) או למתק (אדמה) –
ומכריעים שאדמה (מברייתא לגבי תרומה שמזכירה שהשבת נותן טעם).
ד. קמח בתבשיל סלק – רב כהנא:
- 1. הרבה קמח – מזונות, מעט – שהכל.
- 2. בכל מקרה שהכל – כי הקמח רק לדבק.
ה. פרוסה מול שלימה
(בשתי הסוגיות הבאות נאמרו הרבה פירושים. אנו הולכים בכיוון ששתיהן עוסקות באותו נושא).
A. פת צנומה
יש לפניו פת שלימה וצנומה (חתוכה לפרוסות) –
ר' חייא בר אשי – יכול על הפרוסות,
ר' חייא – על השלימה (דין בברכה – שהברכה תסתיים עם הבציעה, ובחתוכה אין בציעה).
[רבא – גם מסכים לחשיבות הבציעה,
אבל סובר שיברך ואח"כ יבצע (כי כשמברך עם הבציעה, בסיום הברכה זה כבר פרוסה, אז במה זה שונה מברכה על פרוסה).]
B. שלימה ופתיתים (נלמד לפי ר"ת, שברור שבלחם אין חשיבות לגודל)
- פרוסה (גדולה) – שלימה:
המחלוקת:
רב הונא – הם שווים (ומה שירצה)
רי"ח – דווקא על השלמה
- חיטים (פרוסה) > שעורים (שלם), גם לפי רי"ח,
כי חשוב > שלם.
- תלייה במחלוקת בתרומה – מה עדיף – בצל שלם קטן או חצי גדול (אותו גודל, אך עדיף לכהן כי בצל גדול טעים יותר (?)).
דחייה – שם עקרונית החשוב עדיף (גדול), אלא שהשלם יותר מתקיים. - רנבי"צ – ירא שמיים (מר בריה דרבינא וכן שלמן) –
יצא ידי שניהם ויברך על שלימה (שעורים) ופרוסה (חיטים) יחד.
(אגב, כמו שבפסח עושים לפי כולם ("לחם עני"),
ואגב – בשבת מברך על שתיים שלמות (ור' זירא בצע חתיכה גדולה ואין חשש לרעבתנות).
לרש"י
(לרב הונא גדול>שלם)
- פרוסה – שלימה:
- המחלוקת:
רב הונא: בשווים – מה שירצה, בפרוסה גדולה – עדיף הגדולה.
רי"ח – דווקא על השלמה - 2. רנבי"צ – ירא שמיים (מר בריה דרבינא וכן שלמן) –
יצא ידי שניהם ויברך על שלימה ופרוסה (גדולה) יחד.
- חיטים (פרוסה) > שעורים (שלם), גם לפי רי"ח,
כי חשוב > שלם.
תלייה במחלוקת בתרומה – מה עדיף – בצל שלם קטן או חצי גדול (גדול).
דחייה – שם עקרונית החשוב עדיף (גדול), אלא שהשלם יותר מתקיים.
.
5 תגובות
מחודש לי הכתוב בדף זה שמרק שבישלו בתוכו ירקות, ברכתו של מים שנתבשלו בה וקיבלו טעם מהירקות – האדמה.
וצריך לעיין בזה הלכה למעשה
יישר כוח!
באפליקציית ספוטיפיי יש פיגור של יום בדף שעולה (למשל היום עלה דף לח במקום לט)
תודה!
תודה, תוקן
שהכל ואדמה
בשיעור הוזכר שקמח בתבשיל סלק מברכים תמיד/לפעמים אדמה אך בתרשים כתוב שהכל..
יישר כח!
שיעור כפול
שלום הרב,
ישר כח גדול על השיעורים הבהירים והממצים, וכן על הסיכומים הכתובים המתלווים.
בדף לח מצורף הסיכום של דף לט (הסיכום שמופיע על הדף כאן)
שתזכו להמשיך ולהפיץ תורה בעם ישראל