להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(קכח: רבע תחתון – סוף הפרק)
חלק א – חילול שבת בשביל יולדת והתינוק
אתמול למדנו על הסיוע ללידה של בהמה (לא מיילדים אבל מסעדים),
אגב זה נלמד על סיוע ליולדת.
א. מחללים עליה שבת
במשנה – מיילדים, וקוראים לחכמה (מחוץ לתחום), ומחללים עליה שבת.
מה בא להוסיף "מחללים שבת"?
תשובה: את מה שנאמר בברייתא – שמדליקים לה נר ומטלטלים לה שמן (ואם אפשר עושים בשינוי – ע"י סיכה ביד או בשיער).
והרי זה עדיין פשיטא? תשובה: אפילו לעיוורת.
[לגבי השמן בשיער:
אם יעשו בשיער יעברו על סחיטה? לא עדיף לטלטל רגיל?
- רבה ורב יוסף – אין סחיטה בשיער.
- רב אשי – הכוונה שיתלו את הכלי בשיער (שינוי)].
(קכח: 2-)
ב. על סמך מי מחללים עליה שבת, ועד מתי?
רב יהודה-שמואל:
רב אשי:
כשהקבר פתוח – היא או חברותיה (והיא שותקת),
נסתם הקבר – לא מחללים.
מר זוטרא מקל בשני דברים (וכן הלכה, כי ספק נפשות להקל)
כשהקבר פתוח – היא או חברותיה (ואפילו אומרת שאינה צריכה),
נסתם הקבר – היא.
ממתי נחשב פתיחת הקבר –
- אביי – משתשב על המשבר.
- רב הונא בריה דרב יהושע – משעה שהדם שותת.
- ואמרי לה – משעה שצריכה את עזרת חברותיה ללכת.
נהרדעי – עד מתי נחשב קבר פתוח ומה הדין אח"כ?
קבר פתוח – 3 ימים
נסתם הקבר – 7 ימים (כמר זוטרא)
30 יום – מחללים עליה שבת באמצעות אמירה לגוי.
(וכן בכל חולה, שאם זה לא טיפול של פיקוח נפש מותר על ידי גוי).
(קכט. באמצע)
ג. עוד הלכות של רב יהודה – שמואל:
- לחיה שלושים יום – שלא תטבול לפני 30 כי תצטנן (אא"כ היא עם העלה ואז הוא יחמם אותה).
- עושין מדורה לחיה בשבת.
ומבהירים – גם לכל חולה (כמו מי שהקיז דם), וגם בקיץ.
(שלושה סיפורים עד כמה חשובה מדורה למקיז דם – שכשלא היה עץ לקחו רהיטים יקרים למדורה,
ושאל אביי – זה לא בל תשחית? רבה – בל תשחית של הגוף חשוב יותר!).
(דילוג קכט. שליש תחתון – קכט: רבע תחתון)
ד. טיפול בתינוק –
A. הטבור – ת"ק – קושרים, רי"ס חותכים.
והלכה כרי"ס,
ומודים חכמים בתאומים שמחוברים יחד לחבל אחד, שלא ימשכו זה לזה.
- B. השליה – קוברים בשבת כדי שיחם הולד (סגולה).
במה קוברים?
ביום חול: באדמה (ר' חננאל).
בשבת: תלוי בכמה כסף יש לך – בשמן, בצמר, במוכין.
- C. עוד טיפולים:
בשם רב – כל האמור בפרשת תוכחה ביחזקאל טז –
"וּמוֹלְדוֹתַיִךְ בְּיוֹם הוּלֶּדֶת אֹתָךְ לֹא־כָרַּת שָׁרֵּךְ וּבְמַיִם לֹא־רֻחַצְתְּ לְמִשְׁעִי וְהָמְלֵחַ לֹא הֻמְלַחַתְּ וְהָחְתֵּל לֹא חֻתָּלְתְּ… וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי".
לֹא־כָרַּת שָׁרֵּךְ – לא חתכו את הטבור.
וּבְמַיִם לֹא־רֻחַצְתְּ לְמִשְׁעִי – רחיצת התינוק.
וְהָמְלֵחַ לֹא הֻמְלַחַתְּ – מליחת תינוק לחיזוק העור (במלח, רמב"ם – אבק הדס).
וְהָחְתֵּל לֹא חֻתָּלְתְּ – מלפפים בבדים לחיזוק האיברים וליישור הגוף.
לגבי שלושת האחרונים –
תוס' – זה רק למניעת צער, והתירו רק איסורי דרבנן,
רמב"ם – זה פיקוח נפש, והתירו גם איסורי תורה.
(קכט. שליש תחתון)
חלק ב – ענייני הקזת דם
א. סעודה אחרי הקזת דם
- לעולם ימכור אדם נעליו כדי לקנות סעודה אחרי ההקזה.
- איזה סעודה?
רב – בשר (נפש תמורת נפש),
שמואל – יין (אדום תמורת אדום). - סיפורים על זה:
שמואל עשה תבשיל טחול (גם בשר וגם אדום (מהרש"א))
אמוראים ששתו הרבה –
רי"ח שתה עד שיצא ריח מאוזניו,
רב יוסף עד שיצא מנקב ההקזה,
רב נחמן – עד שהטחול שלו צף ביין,
רבא – הקפיד על יין בן 3 שנים.
- הערמה לגבי הסעודה –
- רנבי"צ – אמר לתלמידים לומר לנשותיהם שהוא מגיע לארוחה (וכך יעשו ארוחה יפה). (ויש מפרשים שזה רק סימן לכמה אוכל צריך).
- טריק למי שאין לו כסף – לצאת לסיבוב של טעימות יין במטבע לא שמיש.
ומי שאין לו מטבע – יאכל 7 תמרים שחורים, יסוך שמן ברקותיו וישב בשמש.
(סיפור שאבלט מצא את שמואל יושב בשמש ואמר שזה לא בריא,
וענה לו שהקיז דם (אך האמת היא שבאותו יום זה כן בריא, ולא רצה שאבלט ידע).
- עצות ואמירות של רב ושמואל –
- המקל בסעודה זו מקלים לא מזונותיו (הוא לא חס על חייו, אני אחוס עליו?)
- לטעום משהו עוד לפני שיוצא מבית הקזת הדם.
ועוד עצות שלהם בלי קשר לאוכל:
- לא להיות במקום עם רוח.
(לכן שמואל הקיז דם במקום עם חומה מאוד עבה שלא יהיה קר (7 לבנים ואריח – בערך שני מטר).
- לא לקום מיד אחרי ההקזה (וכן אחרי אכילה, שתייה ותשמיש).
(דילוג רכט: 6+ עד קכט: אחרי האמצע)
- שמואל – אכל חיטה לפני ההקזה –
אם הקיז בשביל רפואה – זה הורס,
אם בשביל להקל – עדיין מקל. - את השתייה אחרי צריך מיד, את האוכל עד זמן הליכה של חצי מיל.
האם לפני או אחרי זה מזיק או רק לא מועיל? תיקו.
- [אגב שדיברנו על מאכלים שונים:
רב – דלועים וראשי בהמה תקנה רק אם הם מאוד זולים (100 בזוז),
אבל שפם בהמה (שפתיים) אל תקנה גם בזול
(לכן ליום שבוזבז קוראים יום שפם…).
(קכט: 6+)
ב. זמני הקזת דם
- שמואל: כל כמה זמן? (שמואל)
עד גיל ארבעים – פעם בחודש,
מגיל 40 ("בין הפרקים") – ימעט (פעם בחודשיים),
מגיל 60 ("בין הפרקים") – יחזור וימעט (פעם ב3 חודשים). - שמואל: באיזה ימים בשבוע? ראשון, רביעי, שישי.
למה?
שני וחמישי לא – כי הם ימים של דין,
שלישי לא – כי מזל מאדים שולט בשעה זוגית (בשעה ה8 של היום).
והרי גם ברביעי ושישי זה קורה?
ברביעי – זה קורה לקראת סוף היום, ואנשים לא מקיזים בערב (מפרשים).
בשישי – כיוון שדשו בזה רבים (ככה אוכלים בשבת וחוסכים סעודה) – שומר פתאים ה'.
- באיזה ימים בחודש לא מקיזים?
חולשה –
1,2 לחודש, ערב יו"ט,
סכנה –
כשיום רביעי יוצא ב14 או ב24 לחודש, או בסוף החודש (שאין אחריו 4 ימים לחודש),
3 לחודש,
ערב שבועות (וגזרו גם על שאר ערב יו"ט) – שיש בו שד שהיה אמור להזיק לישראל אם לא היו מקבלים את התורה.