{enclose avoda_22.mp3}
סיכום הדף היומי – עבודה זרה כב
(כב. תחילת פרק שני – כג: שורה 6)
האם ומתי חשש רביעה על ידי גויים
א. משנתנו – יש חשש, לכן לא מעמידים בהמה בפונדקאות שלהם.
(וכן בברייתא – אין מוסרים בהמה לרועה שלהם)
בבהמה נקבה אצל גויה, מה הבעיה? שמא חבר של בעלה ירביע את הבהמה [בהמות חביבות על הגוים מנשים, בגלל זוהמת הנחש (שאצל ישראל פסקה בהר סיני. אגב, האם יש חשש בעוף? כן (רב' חנינא ראה זאת, ור' ירמיה ראה עם ירך)].
ב. ורמינהו – ברייתות בהן – אין חשש: 1. לוקחים מהם בהמות לקרבן 2. לוקחים בהמות לקרבן מרועה (לא שלו).
תשובות:
A. עקרונית יש חשש, אלא אם כן יש סיבה לומר שאין:
1. בבהמה שלו – כי חס על בהמתו: נקבה (רב) – שלא תיעקר, זכר (רב כהנא) – שלא יכחיש.
בבהמה שלה – בהמה זכר – חוששת שהבמה תתגרה בה ויגלו (ואמנם אלמנה בכלב לא חוששת, כי יחשבו שזרקה לו אוכל). (בהמה נקבה – כיוון שהחשש הוא שיבוא שכן, ואין מה שיעצור אותו, לכאורה יש לחשוש).
2. גם בשל אחרים (מרועה) – כשחושש להפסיד שכר (לקוחות).
[ובכל זאת בברייתא – לא מוסרים לרועה, כי מהיהודי לא חושש (כי מניח שהיהודי לא יעלה על הדעת דבר כזה)].
B. רבינא – לעתיד יש חשש (לכן לא מוסרים להם), אך לעבר אין חשש (לכן כן לוקחים בהמות).
ראיה – במשנתנו – אישה לא תתייחד עם גוי (חשש לעתיד). ומצד שני – אישה שנשבית על עסקי ממון – מותרת (אין חשש לעבר).דחיית הראיה – נשבית מותרת כי השבאי לא רוצה להפסיד כספו (ואכן נשבית על נפשות – אסורה).
C. ר' פדת – זה מחלוקת תנאים:
לגבי לקיחת פרה אדומה מגוי – ר"א אוסר (ונסביר – חשש רביעה), רבנן מתירים (אין חשש רביעה), ומשנתו כר"א, והברייתות כרבנן.
a. דחיות להבנה ר"א – אולי אוסר מסיבות מיוחדות לפרה אדומה:
1. שמא הניחו עליה עול (דחייה – לא סביר שהגוי יפסיד ערכה בשביל עול).
2. כדברי שילא – אסור לקחת פרה אדומה מגויים ("בני ישראל ויקחו אליך…").
דחייה הדחיות (לשתי הדחיות) – ר"א אוסר בכל הקרבנות, לכן זה ודאי חשש רביעה.
b. דחיות לרבנן – אולי גם רבנן חוששים לרביעה, ורק בפרה אדומה מקלים כי מתגבר על יצרו ששלא יפסיד כספו.
דחיית הדחייה – 1. כמי נעמיד את הברייתות בהן אין חשש?. 2. רבנן מתירים בכל הקרבנות.
דג. תזכורת מדף טו – זה רק מנהג לא למכור לגוים בהמה דקה, משמע שאין חשש. איך מסתדר עם משנתנו?
תשובות: רב – יש מקומות שכן ויש שלא (וחזר בו). ר"א – בשלהם – אין חשש, בשל אחרים – יש חשש.