{enclose avoda_23.mp3}
סיכום הדף היומי – עבודה זרה כג
(כג: שורה 6 – כד. רבע תחתון)
התמקדות בעניין פרה אדומה
א. למה פרה אדומה נפסלת ברביעה
אתמול – מחלוקת אם יש חשש שנרבעה (ר"א חשש ורבנן לא), משמע – אם ידוע שנרבעה- פסולה.
והרי פרה אדומה אינה קרבן שקרב על גבי המזבח? לכאורה מכאן שפרה היא "קדושת מזבח"!
דחייה, פרה היא קודשי בדק הבית, ובכל זאת נפסלת ברביעה:
1. קרויה "חטאת", לכן יש לה דינים (מה פוסל אותה) של קרבן
דחייה – אם כן תיפסל כחטאת ביוצא דופן גם לר"ש? (שהרי גם ר"ש פוסל בקרבנות).
2. הרביעה נחשבת כמום, שפוסל בפרה אדומה (וכן כשנעבדת כע"ז).
[מקור – "כי משחתם בהם, מום בם", משחתם=מום + משחתם = עריות ("כי השחית כל בשר"), וע"ז ("פן תשחיתון ועשיתם לכם פסל"), יוצא: מום=עריות וע"ז].
ב. גופא – תני שילא (בדעת ר"א) – "דבר אל בני ישראל ויקחו" – אסור לקחת מגוי פרה אדומה.
A. דחיית עצם השיטה:
1. "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה" (למשכן) – והרי שם ודאי מותר גם מגויים (הראיה – שלקחו אבן לאפוד מדמא בן נתינה. ניסיון דחיה – אולי את אבני החושן מותר כי "אבני שוהם" כתוב בלי ו"ו, דחיית הדחייה – "ואבני מילואים" – הפסוק מתייחס גם אליהם).
2. מהמשך הסיפור – קנו מדמא פרה אדומה. דחייה – ע"י יהודי אמצעי.
B. דחיות שלא ייתכן שזאת הסיבה (היחידה) בגללה ר"א חושש:
1. (אתמול ראינו שזה לא דעת ר"א, כי הוא אוסר בכל הקרבנות).
2. (ברייתא) כשסיפרו לר"א שלקחו פרה מדמא, אמר – זאת פרה שהיו משמרים אותה מאז שנולדה, כלומר שחשש לרביעה, ולא מצד בעיית הקיחה.
תשובה (ל-2 השאלות): אכן ר"א חושש לשני הדברים: רביעה (בכל קרבן) + קיחה (בפרה אדומה).
ג. שמירת הפרה שלא תירבע
A. למה השמירה מועילה – הרי צריך לחשוש גם לאימה?
רמה 1 – שמא האם נרבעה לאתר שהתעברה. פיתרון – שמרו עליה מאז שהתעברה.
רמה 2 – שמא האם נרבעה גם לפני שהתעברה. לרבא זאת לא בעיה כאן כי לא האם היתה קדושה, אך לרב הונא ב"ח יש להחמיר לפי ר"א. פיתרון – שמרו על האם מאז שנוצרה.
B. איך ידעו שתיוולד פרה אדומה כדי שישמרו?
מדובר בפרות שמחזקות להוליד אדומות + דמא ב"ן העביר כוס יין בשעת הזיווג.
2 Responses
שלום לכם
דף כ"ג – לא עולה לי….
אני כבר מכור…. לא יכול בלעדיכם….
יש פתרון??? דחוף
תודה
אני מניח שאתה מתכוון לסרטון. הסרטון יעלה רק בהמשך הערב, סליחה…