{enclose avoda_28.mp3}
סיכום הדף היומי – עבודה זרה כח
(כח. שורה 5 – כט. שליש תחתון)
חלק א – הרחבה בעניין מכה שמחללין עליה שבת, ומכה של חלל.
א. חילול שבת – רב – מכה שצריכה אומד – מחללים. (דוגמא ספציפית: רי"ח – אשתא צמירתא (חום) – מחללים).
ב. מה נחשב מכה של חלל?
A. ר' אמי – מהשפה ולפנים.
בעי ר"א – האם גם שיניים וחניכיים?
1. אביי – ת"ש – חושש בשיניו לא ירפא בשבת, ונדייק – כואב מאוד – ירפא (מכאן שזה מכת חלל).
דחייה – אולי "חושש" זה גם כואב מאוד, ואסור.
(כל זה מניח שגם לקיחת תרופה אסורה אא"כ זה מכה של חלל שיש בה פיקוח נפש)
2. ת"ש מסיפור על רי"ח – שרצה להתרפאות בשבת לחולי בשיניו (צפדינא).
דחייה – זאת מחלה שמגיעה גם למעיים.
[פירוט הסיפור של רי"ח – רופאה גויה ריפאה אותו בחמישי ושישי, ונשבע לה שלא יגלה סודה ושישתמש בשבת, וגילתה לו, וגילה כדי להציל אחרים, כי רק נשבע שלא יגלה לה', וזה לא חילול ה' כי אמר לה שכך עשה (בירושלמי מסופר שהיא התאבדה או התגיירה).
מחלת צפדינא – סימפטומים – דם מהשיניים, הגורם – מאכל חיטים קרים בחורף או שעורים חמים בקיץ ושאריות כסא דהרסנא, תרופה – הגויה – מי שאור עם שמן זית ומלח, או – סכה שמן אווז ע"י נוצת אווז. אביי בשם ישמעאלי – גרעיני זיתים שרופים.
איך התרפא אצל עובדת ע"ז? 1. רי"ח איש חשוב – הרופא לא יעז לפגוע בו. 2. רופא מומחה (כמו שראינו אתמול לגבי מוהל גוי). [וקשה מר' אבהו שהתרפא ממין בשם יעקב, וכמעט נקטעה רגלו (ר' אבהו חשוב + המין רופא מומחה). תשובה – שם זה "מין" – ומרוב השנאה מוכן לקלקל פרנסתו].
חלק ב – רפואות למחלות שונות ומה מותר בשבת
א. מכות, מחלות ורפואתם
פדעתא, עינבתא, סימטא.
ב. מחלות שחשו אמוראים
ר' יעקב חש בפקעא (טחורים).
ר' אבהו חש באוזניו (5 שיטות + 1).
ג. רפואות שמותרות בשבת
לסת שנפלה ("מעלין אזניים") (ביד/בתרופה).
עין שמרדה (דלקת עיניים).
ד. דברים מועילים ומזיקים
צרעה, קוץ, אישתא (וכאב עיניים), ועוד.
דברים המועילים והמזיקים להקזת דם.
ה. עוד רפואה שמותרת בשבת
מעלין אונקלי (ודברים נוספים שהתרופה לזה מועילה להם).
ו. עוד דברים מרפאים ומזיקים
שישה דברים מרפאים ועשרה מזיקים.
3 Responses
לגבי רפואה בשבת:
כתבנו בסעיף ב-A- בדחייה של אביי, שהגמרא מניחה שגם רפואה שלא כרוכה בחילול שבת (כמו גמיעת חומץ) אסורה אא"כ מדובר במצב של סכנה. כך באמת הבינו כמה ראשונים (כמו הר"ן),
אבל – הרבה ראשונים (כמו הרשב"א והרמב"ם) סוברים שבמצב שבו אדם חולה בכל גופו (כמו ששוכב במיטה) גם מותר רפואה בשבת שלא כרוכה בחילול שבת, [b]אפילו שאין במצב שלו סכנה[/b], [b]וכן ההלכה[/b] בפשטות.
לפי"ז צריך לומר ששיניים הן יוצאות דופן, כי כאב בהם לא נחשב חולי של כל הגוף, ולכן בהן מותר רק אם זה מצב של סכנה/מכה של חלל.
עוד ניסיון לתמונה – http://en.wikipedia.org/wiki/File:KohlTube-CartouchesOfAmenhotepIIIAndQueenTiye_BrooklynMuseum.png
[b]מה זה כחל?[/b]
לא היה ברור לי אם מדובר בצמח או סוג של מינרל, ובאופן מפתיע גם ויקיפדיה לא עזר, עד שמצאתי את זה: http://ayeletbar.co.il/index.php?type=large_advic&advice_id=2608&page_data%5Bid%5D=3555&cookie_lang=he&the_session_id=c93f1c5703561406bdad743a08a94a6b
והנה תמונה של שפופרת של כחל –
[img]http://en.wikipedia.org/wiki/File:KohlTube-CartouchesOfAmenhotepIIIAndQueenTiye_BrooklynMuseum.png[/img]
(אני מניח שמכאן הגיעה גם המילה מכחול)