{enclose avoda_30.mp3}
סיכום הדף היומי – עבודה זרה ל
(ל. שורה 8 – 2 שורות מלמטה)
איסור מגולה
א. סוגים שונים של יין שמותרים
A. יין מבושל – מותר (ר' יעקב בא אידי, ר' ישמעאל בר זירוד, ר' ינאי בר' ישמעאל, ר' חייא. וכן רבא להלכה (בסוף העמוד)).
B. יין מזוג –
a. דעות שמותר – רבה ורב יוסף, רב אדא בר אהבה לשמש שלו.
b. הגבלת ההיתר – רב פפא – רק במזוג הרבה, אך קצת – אסור.
קושיה על ההגבלה – מהסיפור של רבה בר רב הונא באנייה והנחש, ותירוץ – במזוג קצת הנחש שותה (ולכן אסור), אך רק כשאין אנשים.
c. קושיא על עצם ההיתר (גם במזוג הרבה) – מהסיפור על הנחש שמזג לעצמו את היין כדי שישתה. תירוץ – כשמוזג לעצמו – כן שותה. דחייה – נסמוך על תירוץ בסכנת נפשות?! אלא יש לאסור כל יין מזוג. ואכן –
d. ההלכה – רבא – מזוג אסור.
C. סוגי יינות שנחשים לא אוהבים –
1. ריב"ל – 3 יינות הן שמותרים: חד, מר ומתוק (שני דעות אם זה תוספות לרעה או טובה)
2. ר"ל – קרינא (סוג יין מתוק).
3. רבא – חומץ מותר (אך רק אחרי 3 ימים). נהרדעאי – אסור.
4. ברייתא – בזמן שלושת ימי תסיסת היין – מותר.
D. מאכלים שונים
1. שחליים – בארץ ישראל – אסרו רק כשיש חומץ, בבל – בכל מקרה.
2. כותח הבבלי – בארץ ישראל התירו (אא"כ יש סימני ניכור), בגולה אסרו.
(נדלג על ר' חייא בר אשי)
3. פי תאנה – אין בעיה.
4. בהמשך – אבטיח – אסור.
ב. דברים שמפחידים את הנחש
1. ישן ליד המים – רב חלקיה – מה שאמרו "אימת ישן עליהם" זה דווקא ביום, אך בלילה אסור.
הגמרא עצמה – גם ביום אסור.
2. נוזל מטפטף בצורה תכופה.
ג. על מי אפשר לסמוך – אלמנה או גוי
גרסא 1 – רב סמך על אמלנה – כי ממשיכה מה שלמדה מבעלה (אך גוי – לא), שמואל שתה מגוי – כי מקפידים על הגיינה (אך אלמנה – לא).
גרסא 2 – שמואל לא סמך על שניהם.
ד. רב ספרא – שלושה סוגי ארס
צעיר – שוקע (ולכן אסור גם אם אחרים שתו או אכלו ולא ניזוקו),
בינוני מפעפע,
זקן – צף (למרות שכוחו של הנחש דווקא מתחזק, הארס נחלש).
ה. מה עושים עם מה שהתגלה?
מגע עור אדם – ת”ק – מסוכן (לכן אסור על הרצפה, לגבל ביד, לשטוף ידיים), אחרים – רק במקום שיש חריצים.
נתינה לבהמות – מסוכן, חוץ מחתול שזה רק מחליש אותו זמנית ומותר בשלו.