סיכום הגמרא – דף יומי עבודה זרה לו
(לה: שורה אחרונה – לז. שורה 5)
חלק א – איסור שמן
א. נתונים שלא נמצאים במחלוקת:
שמן מפליט את הטעם הבלוע אפילו בצונן.
דניאל אסר על עצמו שמן.
ב. המחלוקת בסיבת ואופי איסור השמן:
איסור השמן –
שמואל – משום הטעם הבלוע (נותן טעם לפגם – אסור, ורב – לא אוסר).
רב – גזירת דניאל (ושמואל – אסר רק על עצמו).
והרי רב עצמו אמר שזאת גזירת תלמידי שמאי והלל?
היו שני שלבים בגזירה: שלב א – בעיר, שלב ב – גם בשדות.
ג. קושיית שמואל לרב – איך רב יהודה נשיאה ביטל את האיסור?
בשלב הראשון – רב לא עונה, אלא רק מפקפק האם באמת ביטל וכן מביא מקור לגזירה מדניאל.
בשלב השני – ניתן לבטל את השלב השני כי זאת גזירה שלא התקבלה בציבור ואין הציבור יכול לעמוד בה.
חלק ב – איסור בנותיהם
א. מה הדין לפני הגזירה של תלמידי שמאי והלל (וממילא – מה הוסיםו חז"ל בגזירה)
חתונה – אסורה מהתורה (או רק ל-7 אומות, או לכל האומות (רשב"י)).
זנות – יהודיה עם גוי – מיהודה ותמר. יהודי עם גויה – בפרהסיא – הלכה למשה לסיני, בצנעא – בי"ד של החשמונאים.
אז מה תלמידי שמאי והלל הוסיפו?
1. רב נחמן בי"צ – שנחשבות טמאות נידה (מגיל 3).
2. גניבא – רב – שגם ייחוד עם גויה אסור (מהתורה רמוז אשת איש יהודיה, בתקופת דוד – גם רווקה).
ב. גזרו על דבר אחר משום דבר אחר
גזרו על הגוים טומאת זיבה – משום משכב זכור.
מאיזה גיל – רבי – גם תינוק, ר' חייא – גיל 9.
5 Responses
מאוד נהנתי!!! הא מיהת שאני לא מצליח להרשם
להרשמה לאתר כנס לכתובת זו – http://www.sinai.org.il/component/user/register
להרשמה לקבלת השיעורים במייל כנס לכאן – http://www.sinai.org.il/about-sinai
(ההרשמה למיילים לעיתים לוקחת כמה ימים, כי אנו מכניסים את כתובות האימייל באופן ידני).
האם נתקל בבעיה מעבר לכך?
אשמח אם תשלחו לי מסכות שלמות למייל ישיר כוח מאוד מצומטת מאורגן ומובנה בצורה נכונה
אני לא מצליח להירשם לאתר!
להרשמה לאתר כנס לכתובת זו – http://www.sinai.org.il/component/user/register
להרשמה לקבלת השיעורים במייל כנס לכאן – http://www.sinai.org.il/about-sinai
(ההרשמה למיילים לעיתים לוקחת כמה ימים, כי אנו מכניסים את כתובות האימייל באופן ידני).
האם נתקל בבעיה מעבר לכך?