הדף יומי, גמרא עבודה זרה נב
(נא: משנה תחתונה – נב: משנה)
א. מותר להנות מנכסים של ע"ז
רישא – אך אסור לשלם להם, סיפא – אך כשהנכס משותף לאחר – מותר לשלם.
אביי (2 גרסאות):
1. להקל – לגבי הרישא לכמרים אסור, אך לאחרים מותר.
2. להחמיר – לגבי הסיפא – רק לשותף מותר, לא לכמרים.
ב. מתי הע"ז נאסרת
רי"ש – ביהודי – מיד, בגוי כשתעבד, ר"ע – ביהודי כשתעבד, של יהודי מיד.
המקורות:
[בכלי ע"ז של גוים – נאסרים לפי כולם רק כשיעבדו – “אבד תאבדון… אשר עבדו שם"]
A. ע"ז של גוי
רי"ש – כשיעבד, לומד היקש מכלי גוי (ור"ע אין היקש כי ה"את" מפסיק).
ר"ע – “פסילי אלוהיהם" – מיד כשנפסל (ורי"ש – לומד מכאן שגוי יכול לפסול (לבטל) את הע"ז, ור"ע לומד את שני הדברים מפסוק זה).
B. ע"ז של יהודי
רי"ש – 1. סברא (ששונה משל גוי, דחייה – אוי לא שונה). 2. פסוקים בהם החטא מיד אחרי העשייה (דחייה – אולי החטא מיידי אך איסור ההנאה רק מהשימוש). 3. “אשר יעשה… תועבת ה'” (ור"ע – רק כשיעבד זה תועבה).
ר"ע – “תועבת ה' ושם בסתר"- כשעובד את הע”ז (בדר"כ בסתר). (ורי"ש – משם לומד שצריך לגנוז את הע"ז של יהודי, ור"ע לומד זאת מההיקש למזבח, ורי"ש לומד מההיקש לגבי דיין לא הגון).
ג. 3 שאלות על ע"ז
A. שאלת רב המנונא–
גירסא א – לרי"ש – ממתי כלי ע"ז של יהודים נאסרים? (כלי גוים, וכן כלי יהודים לר"ע – מכשיעבדו).
דחייה – למה שאל על ריתוך כלי לע"ז ולא על כלי חדש?
גירסא ב – כלי שכבר היה אסור וטמא, ונשבר ורותך, האם גם כאן יש גזירה דרבנן שחוזר לטומאתו הישנה, כמו שגזרו בטומאות דאורייתא? תיקו.
B. היחס בין ביטול האיסור לביטול הטומאה דרבנן בע"ז
אם האיסור בטל (ע"ז, כלים) – הטומאה בטלה.
כשהאיסור לא בטל (בתקרובת) – האם הטומאה (דרבנן) בטלה? תיקו.
C. האם רבנן קנסו את הכלים של בית חוניו (לר"י – שזה לא ע"ז) שלא ישתמשו בהם במקדש? (כמו שקנסו על הכהנים).
ראיות:
1. אנשי חזקיהו "הכינו והקדישו" את הכלים שאחז השתמש בהם לע"ז (שם אין איסור תורה כיוון שמהתורה לא נאסרו כי שייכים להקדש).
רי"ס ב"ש – הכוונה שהשתמשו בכלים – מכאן שלא קנסו.
רבי – הכוונה שלא השתמשו – מכאן שקונסים גם על כלים.
2. בית חשמונאי גנזו את אבני המזבח – מכאן שקונסים (כרבי).
דחייה – שם זה לא קנס אלא איסור תורה – כי הגוים מוציאים את הכלים לחולין.
[וגנזו כי למזבח א"א להשתמש כי צריך שיהיהו ישרות ואסור להניף עליהם ברזל, ולהשתמש בחולין א"א כי זה לא מכובד].
תגובה אחת
שיעור גמרא
ה יברך אתכם התומכים ומחזיקים בה