{enclose avoda_55.mp3}
סיכום הדף היומי, גמרא עבודה זרה נה
(נד: במשנה – נה. במשנה)
א. למה ה' לא מעניש/משמיד את הע"ז עצמה?
גישה א – "יאבד העולם מפני הטיפשים?!"
במשנה – אי אפשר לבטל את השמש וכד' (ואם יבטל רק את הפסלים, הע"ז לשמש וכד' רק תקבל חיזוק).
גישה ב – עולם כמנהגו נוהג
ברייתא – כנ"ל במשנה, בתוספת – "אלא עולם כמנהגו נוהג ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין".
[עוד דוגמאות ל"עולם כמנהגו נוהג" – גזל, זנות].
גישה ג – מה זה אשמת הפסל?
ר"ג לפילוסוף – בע"ז אין כלום, אלא ה' מעניש את החוטאים בה [משל – המלך מעניש את הבן שקילל את אביו "כלב", לא את הכלב (ובסוף "יאבד עולמו מפני השוטים?" – כגישה א, וכן בפסוק "אסוף אסף…?!").
ר"ג לאגריפס – ה' מתקנא בחוטאים, לא בע"ז עצמה [משל – האישה כועסת על בעלה – בשביל האישה הפשוטה הזאת אתה עוזב אותי?!].
ב. איך אנו רואים שיש לע"ז כוחות
1. ר"ג לפילוסוף (סוף נד:) – זה שע"ז לא נשרפה – כי כאמור – ה' לא מעניש את הע"ז אלא את החוטאים.
2. ר"ע לזונין – (לגבי אדם שהתרפא) – זה במקרה (והייסורים לא צריכים ללבטל נאמנותם בגלל טיפש שעובד ע"ז). [משל – האדם הנאמן שהקידו אצלו בי עדים – לא משנה נאמנותו].
3. רב יהודה ורבה בר רב יצחק – לגבי ע"ז שכביכול מביאה גשם – "הבא ליטמא – פותחין לו" (ה' עושה זאת כדי להטעות את החוטאים ולטרוד אותם מהעולם).