(סב. בתחילת הפרק – סב: שליש תחתון).
שכר פועל של יין נסך
א. המשנה – השכר אסור בהנאה.
סיבת האיסור:
1. כיוון שהיין אסור בהנאה. דחייה – באיסורי הנאה אחרים (ערלה וכלאיים), השכר מותר.
2. כיוון שחליפי ע"ז אסורים. דחייה – חליפי שביעית אסורים והשכר מותר (שכר עבור ליקוט פירות שביעית).
3. ר' אבהו-רי"ח – קנס דרבנן.
ב. רי"ח – קנסו גם בחמר שסוחב פירות שביעית – שהשכר"פירות שביעית".
מה הכוונה, ולמה בשכר ליקוט פירות שביעית – השכר לא פירות שביעית?
1. רבא – גם בשביעית יש את הקנס, אך רק במחמר (ששם זה סכום גבוה).
2. אביי – בשביעית אין את הקנס הנ"ל, אך יש קנס אחר – יכול לשלם לפועל בפירות שהם כבר פירות שביעית (וכדי שלא יהיה סחורה בפירות שביעית – יתן כמתנה).
ג. האם גם שכר על "סתם יינם" נאסר?
רב חסדא – כן.
[פסק זאת לגבי ספן שקיבלם חיטים כשכר, ואמר שישרוף ויקבור אותם. [לא מספיק לקבור או לשרוף – כי אחרים יכולים להשתמש בהם. ואמנם באבן שבי"ד הרגו איתה – מספיק לקבור, כי שם ברור למוצא שזה איסור הנאה, כי נמצא בבית הקברות של הבי"ד].
5 תגובות
שיפורי לשון
יישר כח על כל שיעור, על כל סיכום ועל כל מלה.
אפס כי כדאי להמנע מהשלכה (כדוגמה) על גוף ראשון. הגוי שכר אותי … עבדתי ע"ז… וכדומה. צ"ל ראובן נשכר לגוי… יהודי עבד ע"ז…
המילים לסחוב יין או לסחוב פירות שביעית, מעיקות על ההבנה. מלבד מה שכל סחיבה תנ"כית ננקטת לשלילה (שלא לדבר על האסוסיאציה בת-ימינו לגנוב, להעלים, לחמוס), ןצ"ל לשאת, להעמיס, ןכדומה.
תודה.
ש.ת.
RE: עבודה זרה סב – גמרא דף יומי
מדוע אין את כל השיעורים באופן סדיר
דילוג
יישר כוח על הדילוג אני נכנס מידי יום ומשתדל למצא אפשריות אחרות בימים החסרים מאד ממליץ על תורהלנד
RE: עבודה זרה סב – גמרא דף יומי
יש פעמיים את השיעור על דף סג ואין שיעור על דף סב…זה נראה כמו טעות טכנית…
יישר כוח
שבת שלום
RE: RE: עבודה זרה סב – גמרא דף יומי
תודה, סודר.