סיכום הדף היומי, גמרא עבודה זרה סד
(סג: 7 שורות מלמטה – סד: שורה אחרונה)
א. האם השכר עבור שבירת חביות יין נסך נאסר?
A. צדדי הספק והפסיקה – מצד אחד – רוצה בקיומה ומרוויח מזה, מצד שני – המטרה הסופית – השמדת היין נסך. ופוסק ר"נ שמותר.
B. ראיה מכלאיים – מותר לעזור לגוי לעקור כלאי זרעים. שתי הבנות לראיה:
הבנה א – מדובר בתשלום, וסוברים כר"ע שיש איסור בקיום כלאיים, ובכ"ז מותר – כי המטרה הסופית היא העקירה.
דחייה – אולי הברייתא כרבנן שאין איסור בקיום.
הבנה ב – מדובר בחינם, וסוברים כרבנן (שבדרך כלל מתירים לקיים), ואסור לקיים גם לרבנן כי אסור לתת מתנת חינם לגוי, אך לעקור מותר – כי המטרה הסופית היא העקירה ולא העזרה לגוי.
ב. האם חליפי ע"ז של גוי נאסרים? ר"נ – לא נאסרים.
A. מקורות:
1. רבה ב"ה – "תמכרו את הע"ז לפני שאתם מתגיירים" – מכאן שהכסף לא נאסר.
דחייה – אולי שם כיוון שמתגיירים ולא מאמינים בע"ז, כשמוכרים – מבטלים את הע"ז.
2. גוי שמשלם ליהודי חוב מחליפי ע"ז – הכסף מותר.
B. בדרך אגב – בסיפא – אם הגוי אומר ליהודי לחכות עד שימכור הפסל וישלם חובו – אסור, כי אז היהודי רוצה בקיום הע"ז.
קשה – גר אומר לאחיו הגוי שיקח את הע"ז שבירושה והגר יקח כנגדם. למה מותר?
1. לא נחשב רוצה בקיומו כי ימכרו השברים. דחייה – עדיים רוצה שלא יאבד.
2. זאת קולא מיוחדת בגרים כדי שלא יתחרטו.
ג. האם גר תושב מבטל ע"ז?
A. צדדי הספק והפסיקה – מצד אחד – גוי, מצד שני – לא עובד ע"ז. ר"נ – לא מבטל.
B. קושיות:
1. גוי מבטל ע"ז גם כשלא עובדה. בוא אמינא – גם גר תושב שכלל לא עובד ע"ז. תירוץ – הכוונה שעובד ע"ז אך אחרת.
2. הברייתא מדגישה שאין (עוד) הבדל בין גר תושב לגוי. מה באה ללמד? בהוה אמינא – שגר תושב כגוי יכול לבטל ע"ז (קשה על ר"נ). תירוץ – הברייתא באה ללמד להלכות שבת (שגם גר תושב צריך להשכיר חצרו כדי לאפשר עירוב חצרות).
2 Responses
תורה היא וללמוד אני צריך…
ב"ה
הרב אורי אני מקווה (יודע) שלא תכעס אבל…
להלן לינקים לקלטות של שיעורי הדך היומי.
http://www.orhadaf.com/daf-yomi/AvodaZara/
http://myshiur.net/
אני בכול מקרה חושב שאין תחליף לשיעורים של סיני – ההקדמות, התימצות, הסיכומים, הדיאגרמות, ועוד ועוד
באהבה
ב ה יישר כוח
ב ה
האם יש לכם גם את מסכת ביצה תודה יישר כוח
ממש לא יאומן איזה פלא עצום