לעילוי נשמת אבינו זקננו, מורינו ורבנו איש ירושלים ת"ו, אהוב למטה ואהוב למעלה הרב מנחם זלמן סליי זיע"א.
כל חייו – אהבת תורה והנחלתה לבני ובנות ישראל, בהארת פנים ושמחה. נפשו קשורה בירושלים ובבנינה וכולו רצוף באהבת ארצינו הקדושה. הוקדש על ידי אחד הלומדים.
להקדשת שיעור ליחצו כאן
סיכום הדף היומי – בבא מציעא קו
(קו. למעלה – קז. שורה 2)
א. דרגות נוספות בטעות בגודל השדה: 1. אם הראה לו הגבולות, אז טעות עד שישית זה בסדר (ולא עד 1/24). אם שישית בדיוק – רב הונא – בסדר, ר"י – צריך להחזיר. 2. אם הקונה ידע שהשדה קטנה ממה שאמר המוכר, אפילו עד רביעית (ואולי יותר), כי ידע וקיבל.
ב. אחים (או שותפים) שחלקו קרקע (או מטלטלין), ההגרלה מקנה ע"י גמירות דעת גם בלי מעשה קניין.
אם שניים חלקו ואז לפתע הגיע אח שלישי, רב – יגרילו מחדש, שמואל – כל אח יתן לשלישי שליש משלו.
4 תגובות
בס"ד
אמרת בשיעור (כדקה לסוף) שלשיטת שמואל החלוקה עקרונית אינה תופסת, רק שמשנים את מה שזכה.
אני לא הצלחתי להבין איך הגעת לכך.
אני אנסה להסביר את הגמרא בצורה בה לדעת שמואל החלוקה תופסת.
הקושיה: איך ייתכן שלשמואל אצלנו מקמצין – החלוקה תפסה בתחילה – , ואילו בשלושים סאה אנו רואים כי המכירה אינה תופסת, ויש להתחיל אותה מחדש.
התירוץ: שמואל סובר שהחלוקה תופסת, ומה שאמר בשלושים סאה שהחלוקה לא תפסה – זה דווקא בשלושים סאה, שהתכוונו גם המוכר וגם הקונה שהחלוקה לא תתפוס עד לסאה האחרונה. אך בשאר מקרים החלוקה תופסת.
זה נראה לי פשט דברי הגמרא, לא הבנתי למה הוצרכת להסביר שלשמואל החלוקה לא תופסת אך לא מוציאים…
המשך יום נעים
סתם הערה קטנה נוספת – השעון לא מכוון (ע"פ השעון שלי שלחתי את ההודעה ב-21:05 ולא ב-12:04…
האמת שהבנתי כמוך,
אני אקשיב שוב לשיעור (אולי זאת היתה השפעה של השעה המאוחרת).
בכל מקרה, הגמרא קשה לי בצורה בה הסברת, אך אין לי הסבר אחר.
צריך לבדוק את השעון בשרת. תודה 🙂