{enclose batra_108.mp3}
בבא בתרא קח – סיכום הגמרא
(בבא בתרא קח. תחילת פרק יש נוחלין – קט. שורה 4)
דיני ירושה – א. שלושה סוגים של יחסי ירושה: 1. נוחלין ומנחילין – אב ובן מורישים זה לזה, וכן אחים. 2. רק נוחלים – איש רק יורש (ולא מוריש) מאשתו ואמו, וכן יש מאחיינו דרך אחותו. 3. שום ירושה – אחים דרך אמם.
ב. סדר הירושה – בן, אב, אח, דודים מהאב.
ג. למה התחילה המשנה באב שיורש את בנו – הרי זה פורענות וכן לא מפורש בתורה? כי נלמד ממדרש, ומדרש חביב.
ד. מניין שבן קודם לאח, הרי שניהם נכנסים תחת הנפטר (בן תחת אביו בייעוד ושדה אחוזה, אח תחת אחיו בייבום)? תשובה – האח נכנס תחת אחיו בייבום רק כשאין בן, כלומר שבכל זאת הבן קודם לכניסה תחת אביו, ממילא – גם בירושה.
[ולמה לא ענו פשוט שלבן יש שניים ולאח רק אחד? כי אם לא נדחה את היתרון של האח, אז נאלץ להוריד גם את היתרון של הבן בשדה אחוזה].
4 Responses
התרשים בסרטון לא עובד.
ועוד הארה קטנה.
לגבי מה שאין יבום במקום בן. אז כמובן הסיבה העיקרית היא שאם יש בן אין כלל מצות יבום. ובשיעור (בדקה 8:15) הרב אומר שייבום זה רק דבר שהאח יכול לעשות ולא הבן, בגלל שאין מצות יבום אם יש בן.
וזה מאד מדוייק!!
ובאמת אם היתה מצות יבום גם כאשר יש בן, היה נראה לא יתכן שהבן ייבם את אשת אביו, שהרי היא אשת אביו (אולי גם אימו).
אבל זה לא נכון, כי מצות יבום יכולה היתה לדחות את האיסור הזה, כמו שהיא דוחה איסור אשת אח, שהרי אסור לאח להתחתן עם גיסתו במקרה שיש לאחיו ילדים.
ולכן הסיבה היחידה היא שאין מצות יבום.
גמר חתימה טובה!
תודה על התרשים
רבי יוחנן רומז על כך שמדובר בתלמיד כיוון שמראה שן – כלומר שננתם לבניכם – לכן – תלמידים.
לא הבנתי (או שאני כבר לא זוכר את הדף), איך זה מתקשר לדף?