סיכום הדף היומי – בבא בתרא קיג
(מסכת בבא בתרא קיג באמצע – קיד. שורה 3)
א. בעל יורש את אשתו (אפילו לפני בניה ואביה) אך רק במוחזק ולא בראוי (מה שהיא ירשה לאחר מותה). נלמד מפנחס ויאיר שירשו קרקע מאמם אפילו שגם אביהם (בעלה) עדיין חי.
ב. בן קודם לבת גם בירושת אחים, דודים וכו'. אך רק מאותה משפחה ובאותה רמה.
ג. דיון בירושות הנו "דין", וצריך בפני שלושה ודווקא ביום. שלושה שהתחילו כעדים, כי היה לילה, לא יכולים אח"כ להפוך לדיינים (אין עד נעשה דיין).
תגובה אחת
המקור לקדימת הבן לבת
לגבי הדין שבן אחות המת קודם לבת אחות המת, הגמרא מביאה את ההקש בין ירושה ראשונה לשנייה ("וירש").
כמו שאמרנו בשדיעור, לכאורה זה מיותר, כי הרי לפי ת"ק בן קודם לבת בירושה מהאמא (גדף קיא., ור' זכריה שם חלק). וזה נלמד ב"מטות". אז למה כאן צריך לזה לימוד נוסף?
אז אמנם רשב"ם כאן מרחיב את הלימוד מ"וירש" גם לאח שקודם לאחות ועוד, אך בפשטות הנושא בגמרא עצמה היה בני אחות הנפטר.
ואכן בגמרא בקטו. (ראו שיעור של מחר), הגמרא מבינה שהדין הנ"ל (קדימות הבן בילדי אחות הנפטר) נלמד מ"מטות", ושאכן ר' זכריה יחלוק גם שם. אך לפי רשב"ם שזה גם נלמד מ"וירש", קשה, שהרי אז אין סיבה שר' זכריה יחלוק (ובכלל קשה על דף קיא. , למה ר' זכריה חולק אם יש את הלימוד של "וירש").
אשמח לעזרתכם!