שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

דף יומי בבא בתרא דף יב

לעילוי נשמת אברהם משה בן יצחק הלוי ז"ל,
שהיה מאוהבי התורה ומעריך מאוד את לומדיה
להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי בבא בתרא דף יב

תקציר הגמרא:

(יב. נקודותיים באמצע – יג. שורה 2)

א. המינימום שמאפשר חלוקה בכפייה – בשדה – בא"י – תלוי בטיב הקרקע, בבבל – גודל של יום עבודת שור בחרישה. בור מים – יום השקיה, כרם – בא"י 3X12 עצים, בבבל – יום עידור. ב. אמימר – חכם>נביא. רב אבדימי מחיפה – מהחורבן, הנבואה נשארה אצל הנביאים, וראיות מהמציאות לזה. רי"ח – מהחורבן הנבואה ניתנה לשוטים ולקטנים, וסיפורים על זה. ג. חלוקת שדה בין אחים, כשלאחד יש אינטרס לצד מסוים: 1. שמקבל 2/3 כי הוא בכור – יקבל צמודים, ואם כי הוא יבם – אביי – כן, רבא – לא. 2. שקנה שם שדה צמודה לשדה אביו – רבה – יקבל צמוד, רב יוסף – לא, כי יכולים לטעון ששם יותר טוב, אלא יגרילו. ד. חלוקת שדה שמעליה נהר ובצידה נחל – יחלקו לשמיניות.

 

סיכום הגמרא:

א. המינימום שמאפשר חלוקה בכפייה ב:

בשדה

בא"י לפי גודל –

במשנה: ת"ק – 9 קבין, ר"י – 4.5
ולא פליגי: תלוי בטיב הקרקע.

בבבל לפי יום עבודה – גודל של יום חרישת שור (כי א"א לשכור לחצי יום)

באיזה חריש מדובר?
הרי החריש אחרי הקציר קשה וארוך יותר מלפני הזריעה,
ויוצא שבאחד מהם עדיין מבזבז כסף על השכירות?

תשובה (לפי ר"ת):

  1. הכוונה ללפני הזריעה,
    ואז בחריש שאחרי הקציר יקח אמנם קצת יותר מיום, אך יוכל לחרוש פעמיים ביומיים.
  2. הכוונה לאחרי הקצירה,

ואמנם אח"כ בלפני הזריעה זה פחות מיום, אבל באותו יום גם מספיקים לזרוע.

בור מים – יום השקיה של פועל,

כרם

בא"י – שטח של זריעת 3 קבין של פרדס,

וכן סומכוס לגבי מי שמוכר פרדס,
אבל רי"ס – אלו דברי נביאות (ללא מקור)

בבבל – יום עידור של פועל (3 קבוצות של 12 עצים)

(יב. 12-)

ב. אגדתא: נבואה וחכמה –

אמימר – חכם>נביא.

נבואה אחרי החורבן –

ר' אבדימי מחיפה – מהחורבן הנבואה ניטלה מהנביאים אך נשארה אצל החכמים,

וראיות מהמציאות לזה – שחכמים אומרים משהו שמכוונים לדבר שגדול אמר לפניהם,

למי הם מכוונים?
אביי – למישהו שקדם להם

אך רבא דוחה – אולי פשוט יש להם אותו מזל

אלא רבא – לגדול כמו ר"ע

אך דוחה רב אשי – אולי לאותו עניין בכ"ז יש להם אותו מזל

אלא רב אשי – מכוונים להלכה למשה מסיני

ואולי זה מקרה? תשובה – מדובר במנמק את דבריו.

רי"ח – מהחורבן הנבואה ניתנה לשוטים ולקטנים,

סיפורים על זה:

  1. שוטים – מר בר רב אשי שמע שוטה שניבא שהוא יתמנה כראש ישיבה וכך קרה.
  2. תינוקות – הבת של רב חסדא אמרה שרוצה להתחתן גם עם עם רמי בר חמא וגם עם רבא וכך קרה.

עוד מרב אבדימי מחיפה – לפני שאוכל יש לו לב אחד, אחרי – שתי לבבות.

מקור – איש נבוב ילבב,
ונבוב זה חלול – נבוב לוחות

ועוד פסוק עם נבב – ותירוש ינובב בתולות

 

ג. חלוקת שדה בין אחים, כשלאחד יש אינטרס לצד מסוים (כמו "בר מיצרא"):

  1. כשבכור מקבל 2/3 – יקבל צמודים,
    כשיבם מקבל 2/3 (שלו ושל האח המת): אביי – גם יקבל צמוד, רבא – לא.
  2. שקנה שם שדה צמודה לשדה אביו –

בשדה בעל או שדה ליד שני נחלים –

רבה – יקבל צמוד, כופין על מידת סדום
רב יוסף – לא, כי יכולים לטעון שבחצי הזה יורד יותר גשם/הנחל כאן זורם יותר טוב, אלא יגרילו.

אבל אם שתי השדות על אותו נחל –

מודה רב יוסף שיקבל צמוד, כי כאן לאח השני אין תירוץ.
אביי – לא מקבל, כי האח השני יכול לומר שרוצה דווקא באמצע כדי להיות מוגן.

ואגב – איך מחלקים שדה מרובעת שבצד צפון יש נהר ובצד מערב יש נחל קטן יותר, ושניהם רוצים גם וגם,

יחלקו לשמיניות לסירוגין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.