לעילוי נשמת פרחה בת עישא ז"ל
להקדשת שיעור ליחצו כאן
סיכום הדף היומי, בבא בתרא קכד
(קכג: 2 שורות לפני השורות הרחבות – קכד: 5 שורות מלמטה)
א. בכור מקבל פי שניים גם בזרוע לחיים וקיבה (במכירי כהונה), בקדשים קלים, ובשבח שמגיע מעצמו (דמי שכירות או וולד של בהמה) – כשיטת רבי.
ב. האם בכור מקבל פי 2 בשבח שמגיע מעצמו? רבי – כן, רבנן- לא.
פסיקת ההלכה: ר"נ כרבי, רב כרבנן, ורבא – מטין לרבנן.
מקור המחלוקת: שיטה 1 – רבנן מ"לתת", שדווקא בדבר שהאב יכל לתת, רבי מ"פי שניים", שכמו שבחלק פשוט מקבל גם ב"ראוי", כך גם בחלק הבכורה מקבל גם "ראוי קצת" (אך לא ראוי ממש. שבח של דבר שהיה מוחזק לאב, נחשב רק קצת ראוי, ובזה מקבל). שיטה 2 – "ימצא לו" – לרבנן גם שבח שבא מעצמו לא נחשב"ימצא לו", ולרבי רק שבח שהאחים עצמם אחראיים לו אינו "ימצא לו". לפי שיטה זו אומר רב פפא – דקל שהתעבה – בכור יקבל, דקל שהפך לעץ תמר – בזה המחלוקת.
ג. שטר הלוואה – לרבי – מקבל (ואפילו את הריבית), לרבנן: שיטה 1 – ר"י-שמואל – לא (הכסף נחשב שבח של השטר), שיטה 2 – "שלחו מתם" ור"נ ורבה – כן (כי האב מוחזק בשטר, ונחשב כגבוי).
6 Responses
יישר כוחך!
לא הבנתי מה קרה לדף קיח.
מופיע במקומו דף קיז בלבד.
האם יתוקן?
תוקן, תודה
יישר כח על הכל!
אין מילים…
נראה לי שבסיכום על הדף(קכ"ד) במקור המחלוקת – שיטה 1 המלים "פי 2" מיותרות שאל"כ לא הבנתי את כוונתך.
[quote name="צבי ארזוני"]יישר כח על הכל!
אין מילים…
נראה לי שבסיכום על הדף(קכ"ד) במקור המחלוקת – שיטה 1 המלים "פי 2" מיותרות שאל"כ לא הבנתי את כוונתך.[/quote]
באמת לא נוסח כל כך טוב, בע"זה נשנה
לנותן השיעור,
יישר כוחך!
שיעוריך בהירים, דידקטיים, קצרים וקולעים.
תרשימי הזרימה (כאשר מופיעים) – מצויינים!
רציתי להעיר לגבי השיעור בדף קכ"א (טו באב): הגדרת את המקור התנאי כ"ברייתא של רשב"ג" ולא היא. מדובר במשנה ולא בברייתא, משנה "פנימית" בסוף מסכת תענית (שם מופיעה הסוגיא במקומה הטבעי).
התוכל להציג עצמך בשמך?
בברכה כי תמשיך בהרבצת תורה מתוך הרווחה לאוי"ט
שאול יהודה
אתה צודק לגבי דף קכא, טעות, תודה.
תודה רבה על החיזוק,
ניתן לראות בסוף העמוד כאן – http://sinai.org.il/about-sinai
שבת שלום!