סיכום הדף היומי, בבא בתרא קלב
(קלא: בנקודותיים באמצע – קלג. שורה 8)
א. 1. בעל שנתן במתנה כל נכסיו – לאשתו ובנו – התכוון רק שיהיו אפורופסים (כדי שיכבדום), לאשתו הארוסה/גרושה/אחר – הקנה ממש. אשתו כשיש בנים מאישה אחרת או אחי הבעל – אפוט', בתו כשיש בנים – רבינא – אפוט', רב עוירא – קניין ממש.
2.שואל רבא – האם גם בריא שמקנה הכל התכוון רק לאפוטרופסית? ניסיון הוכחה מברייתא בה מקנה הכל וכן קונה, ונעמיד ששם מדובר בבריא. דחייה – שם זה גם שכיב מרע, וקונה כי היא ארוסתו או גרושתו.
3. הברייתא הנ"ל – מקנה לאשתו פירות או קרקע, תגבה כתובתה משאר נכסיו. הקנה כל נכסיו – חכמים – ויתרה על השיעבוד שיש לכתובה בנכסים (והגמרא תאמר בר"נ, שגם פה זה מאומדנא, שמוחלת בגלל הכבוד שמקבלת מהמתנה), ור"א – לא ויתרה (אומדנא).
ב. מחילת שעבוד הכתובה ע"י האישה
1. דעת ת"ק – אב נתן קרקעותיו לבניו, ולאישה נתן קרקע קטנה ככתובתה, היא מחלה על הזכות לגבות בשאר הקרקעות (ותוכל לגבות רק מקרקעות שיבואו לבעלה בעתיד). למה? שלושה אמוראים – כי הראתה שמחלה בכך ששתקה או שתפה פעולה. אך ר"י בברייתא – דווקא כשמחלה בפירוש.
דעת רי"ס – מספיק שמחלה בפירוש גם בלי שקבלה קרקע כלשהי, או – שקיבלה (+הראתה ברמז שמחלה בכך ששתקה). וכן ר"נ.
2.שואל רבא – האם גם בבריא מוחלת? תיקו.
3. האם מוחלת כשקיבלה פירות תלושים? לא.
4. אם הקרקע שנתן בעלה לילדים חזרה אליו בירושה: ר' פפי – לא גובה מזה כתובתה, רב כהנא – כן גובה (כמו שגובה מכל קרקע שתבוא לבעל בעתיד).
5. אם כשחילק השאיר לעצמו משהו: רבינא – מאותו משהו כן גובה. ר' יימר – גובה מהכל, שכיוון שעל המשהו לא וויתרה, לכן גם לא צעקה על השאר, ולא מחלה כלל על שיעבודה.
10 Responses
ר' אורי
נהנה מהשיעור, מאזין יום יום, יישר כח, תמשיך להפיץ מעינותיך חוצה, השיעור נמסר בצורה נהדרת.
תזכה למצוות
ותדוה על כל הטרחה שאתה טורח עבורינו.
בני
[b]לאורי היקר!
יש כח גדול על השיעורים המדהימים שלך!
אני מאזין להם מידי יום ונהנה מאוד מאוד!
התימצות , הקיצור והסדר יחודיים מאוד במגוון השיעורים שקיים באינטרנט למכביר.
תודה רבה[/b]
מסכים עם כל מילה!
ככלל, עבודה נהדרת.
רק חבל שלפעמים נמשכות עשר הדקות לדקות בנות מאה שניות ויותר (כנראה לחשוש לשיעור החזו"א).
גם הזריזות מביאה לעיתים, כפתגם השגור המהירות מהשטן, לשגיאות מביכות בסיכום המצורף ("מוכלת", מלא וחסר לא עקביים וכיוצ"ב), ואיכות הקלטה פגומה עם עצירות ותיקוני קול רבים מדי שמצדיקים את הקלטת השיעור מחדש.
בברכת חילך לאורייתא.
המהירות של השיעור היא ברכה גדולה ואיכותם גדולה עד מאוד!! ישר כח לאורי
למנחם הרב מתנצל כשהשיעור מתארך יותר מעשר דקות וההכרח לא יגונה
ןלענין איכות ההקלטה נא לבדוק את המחשב .
קצת קטנוני להתעלם מהבעיות שהצבעתי עליהם ולטעון שהרצפה עקומה.
הערותי באות דוקא מתוך הבנתי את חשיבות הפרוייקט המיוחד הזה ואת נחיצותו.
שגיאות הכתיב כמו בשעור שלפנינו "האם [b]מוכלת[/b] כשקיבלה פירות תלושים", הם בבחינת ת"ח שנמצא רבב על בגדו.
לענין איכות ההקלטה – לא דיברתי על האיכות הטכנית אלא על כך שהשיעור (הנוכחי) בנוי מטלאים של הקלטות והמאזין חש בהם היטיב (בטון וחיתוך הדיבור המשתנים) עד שהם מסיטים את דעתו מעיקר השיעור, וחבל.
ואת אשר יאהב יוכיח ואת והב בסופה.
בס"ד
שלום מנחם, תודה על ההערות,
לגבי טעויות כתיב, כשיש הם בד"כ אכן נובעות מלחץ הזמן, [b]ואשמח מאוד[/b] אם תשלח לי תיקונים ואתקן (שלח או דרך ההערות, או דרך הצור קשר).
לגבי איכות ההקלטה, אתה צודק בהחלט, לעיתים אני נאלץ להקליט את השיעור על מחשב אחד, ואז לערוך אותו על מחשב אחר, וכל מחשב מוציא את הקול קצת אחרת. אני כמובן משתדל שזה לא יקרה אך יש המון אילוצים.
ישר כוח,
אורי
ידוע מאמר החכם "קל להיות מבקר מלהיות מחבר".
נכון שאין אומרים בקרו גמל אלא בקרו טלה, אבל לטעמי אין בכלל מקום לביקורת כאן
השיעור ברמה שלא מוכרת כלל, הבהירות, התימצות, הסדר המיוחד ועל כולנה הקיצור, אין דומה לו, זו מעשה אומנות מיוחדת ונפלאה.
לבוא ולהיתפס לדקויות כאלו כמו מוכלת במקום מוחלת או לשינויי קול, זה הרבה יותר קטנוני מקטנוני.
לעומת רמה כזו של שיעור, הרי שקטנוניות אלו הם באחוזים אפילו לא פרומיל מפרומיל.[quote name="מנחם"]ככלל, עבודה נהדרת.
רק חבל שלפעמים נמשכות עשר הדקות לדקות בנות מאה שניות ויותר (כנראה לחשוש לשיעור החזו"א).
גם הזריזות מביאה לעיתים, כפתגם השגור המהירות מהשטן, לשגיאות מביכות בסיכום המצורף ("מוכלת", מלא וחסר לא עקביים וכיוצ"ב), ואיכות הקלטה פגומה עם עצירות ותיקוני קול רבים מדי שמצדיקים את הקלטת השיעור מחדש.
בברכת חילך לאורייתא.[/quote]
אהוב את הבקורת כי היא תעמידך על הגובה האמיתי.